BörjeBjärv
Ny medlem
Tjena,
Har lite strul med 750-motorer som jag pular lite med. Tog mig an en kz750r som stått ett tag i syfte att ha en reservdelshoj - fick den till att gå helt OK efter lite pill. Helt plötsligt fick den för sig att börja rusa. Nåväl, shit happens, tänkte jag och la det på hyllan.
Så började jag pilla med en snarlik motor, ett år äldre. Ungefär samma visa; stått ett tag, gick skit men med nya stift och fräsch bensin gick den finfint. Körde en sväng, parkerade den nån vecka. Skulle igår starta den - gick inte, surade på en gång. Gav batteriet lite mer laddning (dom verkar väldigt känsliga för låg laddning?) och plockade ut stiften (soppa till alla cylindrar osv, en av cylindrarna verkar sota lite) och så hoppade den igång.
Till en början låg den fint på tomgång, körde 200 m och tänkte vända. Lägger i neutralen och märker att varvtalet sticker raskt. Slår av motorn runt 4-5000 rpm. Provar att starta igen i tron att gasvarjen hängt sig eller liknande. Samma sak: Utan gaspådrag sticker varven...
The million dollar question är alltså: Vad fasen missar jag som lyckas få två i stort sett identiska motorer att uppvisa samma symptom?
Har lite strul med 750-motorer som jag pular lite med. Tog mig an en kz750r som stått ett tag i syfte att ha en reservdelshoj - fick den till att gå helt OK efter lite pill. Helt plötsligt fick den för sig att börja rusa. Nåväl, shit happens, tänkte jag och la det på hyllan.
Så började jag pilla med en snarlik motor, ett år äldre. Ungefär samma visa; stått ett tag, gick skit men med nya stift och fräsch bensin gick den finfint. Körde en sväng, parkerade den nån vecka. Skulle igår starta den - gick inte, surade på en gång. Gav batteriet lite mer laddning (dom verkar väldigt känsliga för låg laddning?) och plockade ut stiften (soppa till alla cylindrar osv, en av cylindrarna verkar sota lite) och så hoppade den igång.
Till en början låg den fint på tomgång, körde 200 m och tänkte vända. Lägger i neutralen och märker att varvtalet sticker raskt. Slår av motorn runt 4-5000 rpm. Provar att starta igen i tron att gasvarjen hängt sig eller liknande. Samma sak: Utan gaspådrag sticker varven...
The million dollar question är alltså: Vad fasen missar jag som lyckas få två i stort sett identiska motorer att uppvisa samma symptom?