Rycker och bluddrar

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
Har en gsxr 1100 -89 som när man åker på 3-4000 varv så rycker den och över 5-6000 varv så bara rycker och bluddrar den bara vad kan det vara för fel. Sitter portad topp, borrad 1216cc, orginal kammar, tändförställare, gröna dynaspolar, RS40, 4-1 system.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
1. Trottelnål i mitthacket. Flottörhöjd 17 mm. Lågfartsmunstycken storlek 17.5. Huvudmunstycken storlek 140. Utan luftfilter dvs med enbart trattar 142.5. har du nya luftfilter, prova utan luftfilter.

2. Tändningen, kolla alla anslutningar. Prova sen nya tändstift. Prova sen med ihopslaget gnistgap på 0.50 mm. Blir det då bättre, kör så.

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
andersbrink skrev:
2148385 1. Trottelnål i mitthacket. Flottörhöjd 17 mm. Lågfartsmunstycken storlek 17.5. Huvudmunstycken storlek 140. Utan luftfilter dvs med enbart trattar 142.5. har du nya luftfilter, prova utan luftfilter.

2. Tändningen, kolla alla anslutningar. Prova sen nya tändstift. Prova sen med ihopslaget gnistgap på 0.50 mm. Blir det då bättre, kör så.

Får kolla nål, flottör och munstycken, har provat utan filter lika ändå. Det som är ändrat sen tidigare när den gick bra är kammar till orginal.

Kan tillägga nu har kollat stiften och dom är svarta och sotiga. Sen har hojen stått sedan 2001 utan att ha gått, förgasarna har enligt uppgift varit utan bensin ska jag göra rent dom också..

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
tycker det spontant låter som ett förgasarproblem...hade samma problem på min 86. Det berodde på igensatta munstycken och skit i soppafiltret.

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
fazerfun skrev:
2149980 tycker det spontant låter som ett förgasarproblem...hade samma problem på min 86. Det berodde på igensatta munstycken och skit i soppafiltret.

Jag ska ta isär och kolla förgasarna idag den har stått sen 2001 köpte den nu i vinter så kanske det har geggat igen. Soppafiltret på kranen är ok jag satt på ny kran..Tack för tipset..

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
andersbrink skrev:
2148385 1. Trottelnål i mitthacket. Flottörhöjd 17 mm. Lågfartsmunstycken storlek 17.5. Huvudmunstycken storlek 140. Utan luftfilter dvs med enbart trattar 142.5. har du nya luftfilter, prova utan luftfilter.

Allt stämmer utom Huvudmunstycken som är 137.5, förgasarna var rena
också när jag tog isär dom. Har nya stift och har kollat anslutningarna
men gick lika ändå, men när jag skruvade in luftskruvarna gick den bättre men inte bra. Nåt mera förslag det verkar ju vara nåt med förgasarna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gixxerrider skrev:
2150732 Allt stämmer utom Huvudmunstycken som är 137.5, förgasarna var rena
också när jag tog isär dom. Har nya stift och har kollat anslutningarna
men gick lika ändå, men när jag skruvade in luftskruvarna gick den bättre men inte bra. Nåt mera förslag det verkar ju vara nåt med förgasarna.

När den bluddrar... blir det bättre om du drar på lite mer så är den för fet, blir det bättre om du slår av lite när den bluddrar är den för klen. Nya luftfilter?

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
andersbrink skrev:
2150961 När den bluddrar... blir det bättre om du drar på lite mer så är den för fet, blir det bättre om du slår av lite när den bluddrar är den för klen. Nya luftfilter?

Det blir bättre när man slår av, har provat nya luftfilter men ingen nämnvärd skillnad, det som har hjälp var när jag skruvade in luftskruven då började den bluddra senare och varvade 8000 men inte mera. Provade även att flytta upp nålarna max men inte då. Ska jag sätta i 140 huvudmunstycken och prova?
Annars får nån kolla annars hinner man inte åka nåt i år :huvet

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Luftskruven hjälper i varvtalsområdet 0 till 2000 rpm. Flottörhöjden har mest inverkan mellan 3000 - 5000 varv. Vid 8000 varv, går den då bättre på 3/4 gas än med full gas?

Ta den till bänk eller installera en egen Lambda-sond.

Last edited:

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
andersbrink skrev:
2151899 Luftskruven hjälper i varvtalsområdet 0 till 2000 rpm. Flottörhöjden har mest inverkan mellan 3000 - 5000 varv. Vid 8000 varv, går den då bättre på 3/4 gas än med full gas?

Ja det gör den, vägrar varva över 8000 varv, kan det vara nåt annat kanske?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gixxerrider skrev:
2151902 Ja det gör den, vägrar varva över 8000 varv, kan det vara nåt annat kanske?

Kör du med pirat eller Mikunis originalmunstycken? Mikuni-munstycken har en stämpel på sig, en fyrkant med en liten fyrkant i sig. Pirat, speciellt lågfartsmunstycken, funkar skit.

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
andersbrink skrev:
2151913 Kör du med pirat eller Mikunis originalmunstycken? Mikuni-munstycken har en stämpel på sig, en fyrkant med en liten fyrkant i sig. Pirat, speciellt lågfartsmunstycken, funkar skit.

Det måste jag kolla men det är Motospeed som bromsade och ställde in förgasarna enligt förra ägaren så det bör vara orginal.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gixxerrider skrev:
2151921 Det måste jag kolla men det är Motospeed som bromsade och ställde in förgasarna enligt förra ägaren så det bör vara orginal.
Låter som att det kan vara Dyno Jet? :)

Edit: Såg nu att de även säljer Mikuni, så då är det inte längre lika självklart.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...