ryckig gång mellan 1000-3000varv

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Tjenare...

Har cbr 900-93.

min hoj går väldigt ryckigt mellan 1000-3000 varv..
kör jag i 50Km/h strax under 3000 varv så är det en ryckig gång i motorcyklen.
Känns som att man lägger foten på bakbromsen för o sen släppa o öka igen,,med små marginaler men det märks.....

Ljudet är bluddrigt o tydligt ojämnt hela tiden...över dom varven går den kanon men det e lite jobbigt om man vill smyga runder i tätbebygda områden på väg hem o liknanden...vill inte gärna bröla på 4-4500 varv för att det ska vara bekvämare..

Är detta nåt som ska justeras i gasarna eller ni har andra tips,,i form av rengöring o liknande..

Märks förövrigt väldigt mycket i 1:ans växel när man kör iväg tills man precis kommer över 3000 varv.

Mycket tacksam för hjälp......

/JaDeM
 
Last edited:

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
?

tålamod är det ont om..någon som sitter på lite info..

JaDeM
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Går den bättre varm eller kall? Slutar den rycka om du slår av väldigt lite på gasen eller drar på ytterst lite?
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
JaDeM skrev:
2351170 Tjenare...

Har cbr 900-93.

min hoj går väldigt ryckigt mellan 1000-3000 varv..
kör jag i 50Km/h strax under 3000 varv så är det en ryckig gång i motorcyklen.
Känns som att man lägger foten på bakbromsen för o sen släppa o öka igen,,med små marginaler men det märks.....

Ljudet är bluddrigt o tydligt ojämnt hela tiden...över dom varven går den kanon men det e lite jobbigt om man vill smyga runder i tätbebygda områden på väg hem o liknanden...vill inte gärna bröla på 4-4500 varv för att det ska vara bekvämare..

Är detta nåt som ska justeras i gasarna eller ni har andra tips,,i form av rengöring o liknande..

Märks förövrigt väldigt mycket i 1:ans växel när man kör iväg tills man precis kommer över 3000 varv.

Mycket tacksam för hjälp......

/JaDeM

Hade något liknaden på min 900 rr från 92. Kom helt plötsligt. Bytte stift men problemet kvarstod. Lämnade hojen till en kille och han kollade så att inte membranet va kasst och läckte och det gjorde det givetvis inte. Så han justerade nålarna på hojen och det hjälpte. Går mycket bättre nu. Sedan tankar jag enbart 98 oktan.
Så det är mitt tipps. Nålarna är det säkert. Det va det på min i alla fall och m in gick med lite ryckigt i dom varvtalen. :tummenupp
 

PuchDakota

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900 Hornet - 02
Nu kan jag ha dunderfel. Någon mullemeck är jag inte, men ändå får jag lite funderingar...

Fattar inte nålarna? Nålarna i förgasarna då?:va

Nåt annat måste väl ha hänt för det är väl inte nålarna som är felet, de sitter ju där de sitter och hoppar väl inte fel av sig självt? Även om felet går att justera bort med nålarna, så är väl det att bota symtomet och inte felet?

Fast va fan... om ryckandetet försvinner så är väl det skitisamma kanske... fast undrar om det påverkar förbrukningen?:rolleyes:

Rätta mig gärna, väldigt ödmjuk inför mina mekkunskaper.:)
 

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki TU250X
Har exakt samma problem (Suzuki TU250X) men vid hastigheter under 30 - 40. Dvs, när jag ligger i bilköer t.ex. Ju mer jag måste parera med gasen desto ryckigare blir det. Har börjat parera med kopplingen men det är ju ingen bra lösning...
Bytte stift och gjorde rent luftfiltret (som inte var speciellt skitigt) men det hjälpte inte. Den enda inställningsskruv jag hittar på förgasaren är för tomgången men den är det ju ingen större mening att pillra med...
En detalj i sammahanget är att jag har ett litet axielt glapp (3 - 4 mm) i bakdrevet men det förmodar jag har att göra med ryckutjämnaren.., som kanske lagt av?
Det här med ryckig gång verkar vara ett vanligt problem så om någon har ett tips så blir nog fler än jag glada.
/Alar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om gången blir ryckigare när du försöker parera är blandningen för fet. Med 99% chans slitna emulsionsrör och/eller trottelnålar. Sänker du trottelnålen två snäpp (dvs klenar ut blandningen) och den går bättre, dags att byta emulsionsrör/trottelnål.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Kompisen hadde samma symtom på sin Blade-94, å då va de en tändhatt som var spräckt i gummihöljet så de blev överslag. Lite eltape runt så blev de bra!
 

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
i kollektiv
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Jag hade liknande fel på min Gixxer 750 -98 när jag var ute på mc-semester nu i sommras. Den "hackade" vid gaspådrag på lägre varv. Lyfte tanken och kollade efter fel. lyckades se en slang som hade hoppat ur, en vaccumslang mellan luftburken och motorn. Satte tillbaka den och hackandet slutade.

Jag kanske har missuppfattat ditt problem, om inte: Lycka till.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top