Rycklig gång, R1 -06

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Hämtade en R1 från USA förra våren, en 2006a
De sitter dyno jet, akra, och kn filter på och den har gått runt 1000 mil.
Grejen är den, att när den kommit upp ordentligt i temperatur efter ca 20 minuter körande så börjar den gå ryckigt på låg last/låg fart. Innan dess så går den jämt och fint.


Någon som har upplevt liknande?
/Erik
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Dåligt mappad för låga varv/låg last?? Testa att koppla bort powercommandern och se om den gör likadant. Urkopplad powercommander=fabriksmapp.

När och om du gör det kan det finnas risk att motorvarvet går lite som en jojjo på tomgång, men det är normalt vid fabriksmapp i kombination med eftermarknadsljuddämpare och öppnare filter. Akra + KN-filter=lättare andning/mindre motstånd vilket inte stämmer överens med fabriksmapp.

Skulle problemet försvinna vid urkopplad powercommander så kan du testa att ladda hem en ny mapp från dynojets hemsida, gjord för akra+KN, ladda in den i powercommandern och koppla in PC:n igen. Funkar det nu har du löst ditt problem. Blir inte lika optimerat som om du mappar m.h.a. bromsbänk, men bra nog!
 
Last edited:

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Tack!
Har var varit inne på lite desamma eftersom den inte är om-mappad sen den kördes i USA. Normalt sett används ju lågoktaning bensin där.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Tack!
Har var varit inne på lite desamma eftersom den inte är om-mappad sen den kördes i USA. Normalt sett används ju lågoktaning bensin där.

Ja, det är väl nånstans 90-92 okatan som standard i staterna, men vet inte hur mycket det skulle påverka. Om det nu är mappen skulle jag snarare tro att det är en generellt dålig mapp som PC:n är laddad med. Kan vara så att the boys over there försökt skjuta från höften vid mappning och tyckt att det inte spelar någon roll att den går ryckigt vid låga varv.

Nu behöver ju inte mappen vara problemet i och för sig. Kan vara annat, men det är ett enkelt potentiellt problem att börja felsöka kring. R1 -04-06 lider av en felande TPS (trottelpositionssensor) på vissa objekt, så det är värt att kolla upp om den är bytt. Finns ju en rad sensorer som matar ECU:n med information under gång som skulle kunna fela dessutom (lambda mm), men antagligen är det något enkelt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skulle rösta på TPS en

Enkelt att kolla genom att koppla upp Pc3an mot datorn

Då ser man genast om den är fladdrig
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Skulle rösta på TPS en

Enkelt att kolla genom att koppla upp Pc3an mot datorn

Då ser man genast om den är fladdrig

Ja, om inte mappen är helt åt skogen så skulle jag också tro att TPS:en spökar då det är ett känt problem. Dessutom ett garantifel, så det är ju gratis att åtgärda vilket är bra. Antar att det även gäller importerade objekt???
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Så kallad "regular gaz" i staterna är på 87 oktan. (standardbränslet) Jag bodde i Kallafånien mot slutet på 90-talet. Karln jag hyrde rum hos hade tävlat i Kallafåniens porschecup i många år. Han trodde jag skämta när jag sa att alla mackar i Sverige sålde 98 oktans bensin och att standardbränslet var 95 oktan. "-Det är ju rent race-bränsle!?" sa han... :)

Det finns 98 oktan att köpa även i USA men det är med amerikanska mått mätt hysteriskt dyrt. Det kostar uppemot 12-13 kronor litern...

Din cykel är gissningsvis alltså inte inställd för vårt vanliga Skandinaviska "race-bränsle". :)
 

Bifogat

  • 280px-Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg
    280px-Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg
    19.9 KB · Visningar: 57

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Sant, men tycker den både gå ryckigt även när den är kall isåfall!?
Mjukvaran till dynon finner man på power commanders hemsida eller?
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
...
Din cykel är gissningsvis alltså inte inställd för vårt vanliga Skandinaviska "race-bränsle". :)

Skulle dock inte tro att det är oktanhalten som är problemet. Inte när det rycker vid låga varv/låg belastning. Hade det varit generellt askass gång och orkeslöshet som var problemet så kanske, men nästan inte då heller. Inte med 5-6 oktans skillnad. Men visst, allt är möjligt...!

EDIT: Mjukvaran till PCIII:an hittar du på dynojets hemsida.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Häll i ren etanol. Förvärras problemet så har du funnit orsaken... :) ;)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
hmmm.... för första gången i mitt liv så tog jag nu och fördjupade mig lite i ämnet oktantal i USA kontra Europa. Det tycks som att vi helt enkelt använder olika mätskalor. 95 oktan i Svea är inte samma sak som 95 oktan i staterna. Läs mer på wikipedia.
 

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Vart vänder jag mig för att få bytt TPS:en? Är det Yamaha Sverige eller närmaste Yamaha dealer?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Vart vänder jag mig för att få bytt TPS:en? Är det Yamaha Sverige eller närmaste Yamaha dealer?

den justerar man, hur vet jag inte... på suzuki vet jag hur man justerar den.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
den justerar man, hur vet jag inte... på suzuki vet jag hur man justerar den.
Den kan ju iofs ha gått sönder också ;) Eller var skitig, ärgiga kontakter osv. Ett första steg är ju hursom att göra rent och justera in. Det borde ju stå lite här och var hur man justerar in den. På gixxrar är det ju som sagt busenkelt att fixa till :tummenupp
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Garantiåtgärden gällande TPS´n var att den byttes ut, ej någon justering.
Problemet var att motorn dog på tomgång när den blev väldigt varm.
Men detta gällde väl bara på 05 inte på 06.
 

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Ok, de låter lite som min, för den dör på tomgång ibland om jag kör hårt och stannar snabbt.
 

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Kopplade dator till PC3an förut för att se om ja kunde hitta nått fel på TPSen.
Första gången ja leker med den boxen, verka fungera fint just när jag startar upp motorcykeln. Det står att dem är ihop kopplade och de kommer även upp boxens serienummer. Men efter ca 5 sekunder tycks den tappa förbindelsen?

Är det något jag missat efter som den inte kan upprätthålla förbindelsen?

Har tagit bort tanken, så motorlampan börja lysa, men tycker inte de borde påverka?

/E
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kopplade dator till PC3an förut för att se om ja kunde hitta nått fel på TPSen.
Första gången ja leker med den boxen, verka fungera fint just när jag startar upp motorcykeln. Det står att dem är ihop kopplade och de kommer även upp boxens serienummer. Men efter ca 5 sekunder tycks den tappa förbindelsen?

Är det något jag missat efter som den inte kan upprätthålla förbindelsen?

Har tagit bort tanken, så motorlampan börja lysa, men tycker inte de borde påverka?

/E


Starta mcn
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top