Ryggis Skyddus

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
#2 skrev:
Jag använder oxå detta Ixs ryggskydd. men jag hade ett problem med det i början njurbältet åkte upp på bröstkorgen ungefär..
(vet inte om jag är fel byggd) men det löste jag med två extra såna där svarta resår band som jag fäste så dom gick runt benen och höll ner njurbältet.

då vart det perfekt! :tummenupp

för många :öl ?

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
R1-73 skrev:
köp inte annat för att det är billigare.
den förklaringen suger om man sitter förlamad pga en senil bilist.

mvh R1-73

Jag hoppas inte att någon inbillar sig att ryggskydd hidrar de skador som ger förlamning. Möjligen att det gör det om man råkar ut för en Fogdö skada, dvs ett direktrauma mot kotpelaren men annars ska man nog vara försiktig, ett ryggskydd kan minska mjukdelsskador och möjligen utskottsskador på ryggen men de skador som skadar ryggmärgen klarar man sig knappast undan. det är den bittra sanningen så ta det lugnt!

/Hising

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nurse Ratched skrev:
Jag hoppas inte att någon inbillar sig att ryggskydd hidrar de skador som ger förlamning. Möjligen att det gör det om man råkar ut för en Fogdö skada, dvs ett direktrauma mot kotpelaren men annars ska man nog vara försiktig, ett ryggskydd kan minska mjukdelsskador och möjligen utskottsskador på ryggen men de skador som skadar ryggmärgen klarar man sig knappast undan. det är den bittra sanningen så ta det lugnt!

/Hising

Nej, men det är ju ingen anledning att köra utan ryggskydd. Det går ju inte sämre vid en eventuell vurpa om man har ryggskydd.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Thundercat skrev:

Ja men då sätter jag mig på hojen och vurpar åt helvete i garaget då, så får vi se om det hjälper. Provar både med och utan ryggskydd. :D

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Klart att ryggskydd inte hjälper mot allt, men det kan säkert spara en massa onödig smärta , och ibland vara avgörande för utgången av en krasch.

Så spara inte några fesna hundralappar på det :fakta

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
En liten bild vad jag menade med att det är lätt att böja bakåt.
Men det blir lite stelare när det pressas fast under stället.
Men det sitter bra :tummenupp

Bifogat

• prexp.jpg
    prexp.jpg
    21 KB · Visningar: 85

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Gustav1 skrev:
Nej, men det är ju ingen anledning att köra utan ryggskydd. Det går ju inte sämre vid en eventuell vurpa om man har ryggskydd.

Det var absolut inte så jag menade, självklart ska man ha alla skydd man kan få på sig. Jag förstår inte hur du kunde vända mitt resonemang till att jag tycker att man ska köra utan ryggskydd. Jag kanske bara säger självklarheter men jag är ju rädd om er alla! Ville bara poängtera att det bästa "ryggskyddet" är ett gott omdöme. Jag hoppas att jag aldrig behöver träffa er här på listan i mitt jobb då ryggskador med ryggmärgspåverkan är tragiskt - jobbar som ortoped. Kör försiktigt!

/Hising

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nurse Ratched skrev:
Det var absolut inte så jag menade, självklart ska man ha alla skydd man kan få på sig. Jag förstår inte hur du kunde vända mitt resonemang till att jag tycker att man ska köra utan ryggskydd. Jag kanske bara säger självklarheter men jag är ju rädd om er alla! Ville bara poängtera att det bästa "ryggskyddet" är ett gott omdöme. Jag hoppas att jag aldrig behöver träffa er här på listan i mitt jobb då ryggskador med ryggmärgspåverkan är tragiskt - jobbar som ortoped. Kör försiktigt!

/Hising

Nej, det var inte så jag menade. Förstår dock att du tolkade det som det nu när jag läser det...i nyktert tillstånd. :rodnar

:hej

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...