Ryggmärgsprov!

Apriliabruttan

You want some, Get some!
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
Aprilia RSV R 08:a (SÅLD)
Jag fick ta ryggmärgs prov -01, och kan lova att det var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Fick ingen bedövning då iallafall.
De fick sticka 3 ggr totalt, då de första gångerna inte lyckades få ut någon ryggmärg. Då fick de tillkalla narkosläkaren som fick ta det,, Han var mycket duktigare kan jag lova..
BTW tog jag provet för att de misstänkte någon form av Cancer, men som tur var det inget. :)

Men jag kan som sagt säga att jag gärna hoppar över det igen.
Lycka till idag dock.

nu e du väl lite väl känslig hjärtat!!!:D

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det är lite knepigt att få sprutan på rätt ställe..
Mig missade dom på första gången vilket resulterade i rätt kul avdomnande
av ben och ett visst helikopter ljud..
Gjorde inte skit ont men det är ett rätt bra tryck och man får koncentrera sig lite på att inte räta upp ryggen när man leker ostbåge...
Andra gången gjorde dom det med genomlysning... D.v.s. röntgen...
Rätt på en gång och kändes nada...

Så lycka till och berätta hur det gick sen!

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Både jag och min far har gjort det. Han sa att det var det värsta han varit med om och jag kände bara lite obehag, det är säkert beroende på vem som utför ingreppet.

INGA! praktikanter i min ryggmärg tack. :hihi

Däremot har jag gjort en.. gastroskopi? DET var det äckligaste jag varit med om. :gnissla

Last edited:

Apriliabruttan

You want some, Get some!
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
Aprilia RSV R 08:a (SÅLD)
Både jag och min far har gjort det. Han sa att det var det värsta han varit med om och jag kände bara lite obehag, det är säkert beroende på vem som utför ingreppet.

INGA! praktikanter i min ryggmärg tack. :hihi

Däremot har jag gjort en.. gastroskopi? DET var det äckligaste jag varit med om. :gnissla

Jo det beror helt på vem som utför det helt klart..
ja, gastroskopi e inge vidare, var med en patient på det, ser läskigt ut,
men man kan väl få lugnande där tror jag, om man e riktigt rädd.

jrh

Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Precis, man får svälja något bedövande skit som ändå inte funkade. Höll på att krypa ur skinnet.

Det måste vara en av sjukvårdens stora gåtor, hur kan det vara så svårt att få lokalbedövning att fungera? Samma historia varje gång..

"Känner du det här?"
"Ja!"
"Ok, då börjar vi"

Det skönaste var när de körde upp gripklor i nosen på mig för att dra näsbenet till rätt position. Då hade det varit av i en vecka och brosk hade börjat bildas. Lokalbedövningen försvann efter fem minuter. Så den vackraste läkarinnan :hihi jag någonsin träffat (brunett med råheta glasögon och underbara ansiktsdrag) fick kämpa hårt och snabbt. :yoparty :näsblod

Jag gjorde mitt bästa för att verka oberörd efter hennes mordförsök, men när jag nästan ramlade ned från britsen när jag skulle ställa mig upp fick jag ligga kvar en stund. Helt ok för min del.

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Det är inte ryggmärgsprov utan lumbalpunktion. Kanonbra och lätt undersökning för att diagnosticera en hel del spännande neurologiska grejer.

Jag assisterar lumbalpunktioner mer eller mindre varje vecka på jobbet. Det ser läskigare ut och låter läskigare än det är. För det mesta är det smartast att inte bedöva, för bedövningskanylen gör mer ont än tappningskanylen. Patienterna brukar inte tycka att själva sticket är så farligt, men det som är otäckt är att det sker "bakom ryggen".

Däremot brukar främst yngre patienter rätt ofta drabbas av huvudvärk efteråt. För att undvika det ska man vila ett par timmar efteråt och dricka mycket kaffe. Grym huvudvärk botas med koffeindropp iv.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Jag tog ryggmärgsprov för typ 10 år sedan. Vill inte oroa dig, men måste erkänna att det var det värsta jag gjort, min sambo var med mig och hon svimmade nästan pga min smärta. Men som sagt, Jag har gjort det, många andra har gjort det, lycka till!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jojo

Jag tog ryggmärgsprov för typ 10 år sedan. Vill inte oroa dig, men måste erkänna att det var det värsta jag gjort, min sambo var med mig och hon svimmade nästan pga min smärta. Men som sagt, Jag har gjort det, många andra har gjort det, lycka till!

Jag har gjort lumbalpunktion/"ryggmärgs" utan bedövning. pissenkelt. Ingen smärta alls.

Hon som gjorde det hade bra teknik antagligen.

Däremot efter fick jag migrän som satt i 3 timmar men wtf.
Dock en vanlig biverkning. Kaffe och painkiller skall tydligen vara bra i detta fall.

Som en del andra sagt. Försök få en som gjort det förr så bör det gå lätt

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Jag har gjort det utan bedövning. pissenkelt. Ingen smärta alls.

Hon som gjorde det hade bra teknik antagligen.

Däremot efter fick jag migrän som satt i 3 timmar men wtf.
Dock en vanlig biverkning. Kaffe och painkiller skall tydligen vara bra i detta fall.

Som en del andra sagt. Försök få en som gjort det förr så bör det gå lätt!

Tre timmar? Då kan du vara glad. Har sett patienter som varit mer eller mindre sängliggande pga skalleknack efter lp i en dryg vecka. :näsblod

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Tre timmar? Då kan du vara glad. Har sett patienter som varit mer eller mindre sängliggande pga skalleknack efter lp i en dryg vecka. :näsblod

Jamenvafan. Det var väl ett dygn vart fall, försökte bara vara snäll ju :(
Var den värsta migrän jag haft så nu har vi skrämt skiten ur killen. BRA ;)

Jag mådde rätt pyton i flera dagar efter och fick lite läckage så jag var tvungen att ligga still ett dygn till...

Men själva provet var en baggis ;)

Frippe27

Glögg o nötter
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
Renoverings Objekt
Då var det klart och det gick faktiskt ganska bra.Gjorde inte så farligt ont. Dom hade koll på läget så det blev bara ett stick. Är lite öm nu men annars så känns det inte så mkt. Så nu håller jag tummarna på resultatet ist. Jag kan erkänna att jag var jävligt nervös. Men det släppte när jag väl kom dit. Hoppas det går lika bra för er andra om ni måste göra detta. :tummenupp

// Frippe

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
grattis

Grattis till att tagit oskulden. Ingen huvudvärk?

Då var det klart och det gick faktiskt ganska bra.Gjorde inte så farligt ont. Dom hade koll på läget så det blev bara ett stick. Är lite öm nu men annars så känns det inte så mkt. Så nu håller jag tummarna på resultatet ist. Jag kan erkänna att jag var jävligt nervös. Men det släppte när jag väl kom dit. Hoppas det går lika bra för er andra om ni måste göra detta. :tummenupp

// Frippe

Frippe27

Glögg o nötter
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
Renoverings Objekt
Grattis till att tagit oskulden. Ingen huvudvärk?

Jo,lite.Men inte så farligt.Har ju haft huvudvärk mer eller mindre i flera veckor.Så jag har lite svårt och säga om det beror på provet eller vad det är.
Hoppas jag får svar på det nu.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Det värsta jag varit med om (på ett sjukhus) var en Rektoskopi. Kommer in 2 assura tanter och i princip skriker åt mig att ta av mig kalsongerna :)gnissla)
Gör som dom säger och ena tanten kletar in nå glidmedel i röven (nu börjar paniken/ångesten komma) Sen kör dom in den där långa webkamran, det var inte var inte så farligt först, hon tog det lung och fin, men sen känndst det hon satt fast den i en skruvdragare och varva fullt.

Det var då jag börja skrika och vira mig som fan
Då drog hon upp en spruta och tryckte in i min anslutning i armen. Jag kommer ihåg hur jag sa "Vad är det där?" sen mins jag bara att jag låg i min säng utanför rummen där våldtäkten ägt rum.
När jag försökte ställa mig upp kännde jag mig jättefull och glad...

Men alldrig mer!

Last edited:

jrh

Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Det värsta jag varit med om (på ett sjukhus) var en Rektoskopi. Kommer in 2 assura tanter och i princip skriker åt mig att ta av mig kalsongerna :)gnissla)
Gör som dom säger och ena tanten kletar in nå glidmedel i röven (nu börjar paniken/ångesten komma) Sen kör dom in den där långa webkamran, det var inte var inte så farligt först, hon tog det lung och fin, men sen känndst det hon satt fast den i en skruvdragare och varva fullt.

Då drog hon upp en spruta och tryckte in i min anslutning i armen. Jag kommer ihåg hur jag sa "Vad är det där?" sen mins jag bara att jag låg i min säng utanför rummen där våldtäkten ägt rum.

Men alldrig mer!
Spräckt :tummenupp

Härligt att vara av med anal-oskulden då? :tuttar

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Men alldrig mer!

Nu vet jag vad SH kan samla till ihop på Jürgens 50-årsdag. :hihi

F´låt Jürgen. Jag är en ond snorunge.

jrh

Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
av en webkamra... nej :gnissla
cs8411.jpg

Det ser jätteskönt ut. :hihi

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S

OT: Hur kommer det sig att man kan få ont i huv'et efteråt?

Har aldrig behövt genomgå det hela, och hoppas att jag slipper. Jag riktigt känner smärtan i ryggen bara jag läser den här tråden! :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning