ryggsäck för mc-körning

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
har länge själv varit på spaning efter en hård ryggsäck för främst mc-åkandet men aldrig hittat någon (främst kollat på i affärer som stadium, intersport osv.) och så hittar en kompis självklart exakt vad jag letar efter på inte 1/20 av min spaning.

resultatet: http://www.comuta.co.uk/axio-swift.html

inte nog med att dom är hårda så är dom även stilrena och apple-anpassade (ipod/powerbook)... helt underbart

annars så tänkte jag bara egentligen dela med mig av glädjen och fyndet

(p.s verkar bara finnas i england egentligen, men jag har fått info om att mactorget även ska ha dessa, vart dom annars finns eller vilka affärer som kan ta hem dom vet jag inte än)

p.s2: vet ni några andra alternativ så posta gärna länk eller information i tråden!!!!

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Riktigt grimm rygga! När du vet var man kan få tag på den och hur mycket den kostar, berätta!

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Skulle inte vilja vurpa med en rygga generellt och i synnerhet inte med den där hårda rackarn....Snipp snapp snut så var ryggen itu.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Werzion skrev:
p.s2: vet ni några andra alternativ så posta gärna länk eller information i tråden!!!!

Jag letade efter en mjuk rygga, och efter att ha tittat på en del dyra och knepiga MC-fabrikat hittade jag en Everest på Stadium för halva priset relativt de alternativ jag hittade.

http://www.stadium.se/content.asp?v...955&maingroup=60&subgroup=5201&brands=EVEREST

Typ denna. Öppningen åker garanterat inte upp i fart (lock med stort snäpplås), den sitter som en smäck och ventilerar mellan ryggen och ryggan.
Inget fladder vad jag kan åminna mig, men min hoj går inte ens i 200 så det får ni ta med en nypa salt.

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Mojje skrev:

Har krocktestat denna två gånger, ena gången i låg fart andra gången i +130km/h Bägge gångerna har den fungerat ypperligt, nu mera är den nere boblebees utställnings monter ;) Fick en ny för besväret.
Den sitter väldigt högt så att den fungerar både som extra ryggskydd samt nackstöd, vilket gjorde att hjälmen vilade mot denna istället för att slå i backen. Har alltid haft den när jag kört hoj och kommer förmodligen aldrig att ha en mjuk rygga..

Kan inte svara på om den rekommenderas generellt men jag tror att jag förmodligen skulle ha varit lite mer tilltufsad om jag inte haft den vid krascherna..

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
sweborn skrev:
Jag letade efter en mjuk rygga, och efter att ha tittat på en del dyra och knepiga MC-fabrikat hittade jag en Everest på Stadium för halva priset relativt de alternativ jag hittade.

http://www.stadium.se/content.asp?v...955&maingroup=60&subgroup=5201&brands=EVEREST

Typ denna. Öppningen åker garanterat inte upp i fart (lock med stort snäpplås), den sitter som en smäck och ventilerar mellan ryggen och ryggan.
Inget fladder vad jag kan åminna mig, men min hoj går inte ens i 200 så det får ni ta med en nypa salt.

Jag har också en sån. Kan inte annat än att instämma. Dessutom finns det inredning i den som man kan ha småplock i och locket har två fickor tex.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Zenit skrev:
ser bra ut men skulle nog inte vilja ha den vid mc åkning landar man på ryggen kan de väll knappast va bra för nacken :D normalt så landar väll huvud och rygg samtidigt så de inte blir så farligt för nacken, eller är det bara nåt jag fått för mig?

normalt och normalt... hehe
finns nog inget normalt för olyckor, men av egna erfarenheter (få men inte det minsta bortglömda hehe) så har man noll koll, och ännu mindre kontroll när olyckan väl är framme (brukar säga att det är när man dragit i backen och glidit två meter som man först då fattar det handlar om en vurpa).

men om vi ska tro och chansa så chansar jag mer på att rygger alltid slår i först och sedan huvudet/hjälmen... vilket blir värre antagligen med en hård ryggsäck... ingen mjuklandning plus whiplash blir värre... (hade landat på ryggen en gång, whieelie med (mjuk) ryggsäck modell XXL fyllpackad med (mjuka) saker, mjukare vurpa får man leta efter, men fan va förbannad man blev på sig själv och deppade över alla plastrepor på hojen)

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Kan avråda från en säck i alla fall. Köpte en Norröna Integral 45 för den verkade sitta tight och skönt på ryggen. Inte så fasligt dyr heller. Men... När jag körde med den så är aerodynamiken inte så bra tydligen. Den har en förmåga att slänga från ena sidan till den andra trots att jag tightat till den mot ryggen så hårt som möjligt. Begriper inte varför, för när jag kört med en större säck så har jag inte haft samma problem. Nåväl den är asgrym till vanlig hiking, sitter kalas, men till mc-körning... Nop!

Däremot min lilla Scott Airflow (tror den heter så...) 35 liters säck... Den kan jag ha med halvslappa ryggband och ändå märker jag inte ens av den. Dock lite liten för att få med sig någon vidare packning.

::m

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
Jag kör med en gammal Everest Cyber board, sitter som en smäck!
Enda negativa är väl att om man kör mycket i stad eller så när körställningen är mer upprätt är att skärningen där axelbanden går ihop är ergonomisk.
Den är inte V-formad som på många andra utan går ut mer i mitten och är rund o fin som ett brett U.. Perfekt när man står/går/sitter/ligger, men trycker lite mot nacken i vissa ställningar på hojen så man blir helt trött i nackmusklerna efter en stund.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
hmmm, ingen ryggsäck som slår Swift vad gäller design än... och det är vad jag mycket troligen kommer gå efter (brukar bli så)

design före säkerhet :kocko :banana

likabra att knäcka nacken direkt när/om man drar omkull :brinnerup no pain

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Jag har vurpat med ryggsäck i låg hast = sträckta ryggmuskler när jag rullade på marken.
Mao packa inte tunga saker i ryggsäck.

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
sweborn skrev:

jag har nått liknande....
http://www.stadium.se/content.asp?v...236&maingroup=60&subgroup=5201&brands=EVEREST

men min heter Flexible X20 = 20 liter... köpte en på rea i sommras... typ 150:- skit bra å billigt..!!! sitter två spännen runt, ett runt magen och ett runt bröstet och sitter som gjuten på.. även i 200 km/h och det viktigaste den är inte förstor...

men det finns/fanns nått liknande trådskaparen söker på stadium... men tror att den ingick i skid-serien å den var av plast bak.... fråga på stadium de kanske kan beställa om de inte har hemma..!

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Kain skrev:
Har krocktestat denna två gånger, ena gången i låg fart andra gången i +130km/h Bägge gångerna har den fungerat ypperligt, nu mera är den nere boblebees utställnings monter ;) Fick en ny för besväret.
Den sitter väldigt högt så att den fungerar både som extra ryggskydd samt nackstöd, vilket gjorde att hjälmen vilade mot denna istället för att slå i backen. Har alltid haft den när jag kört hoj och kommer förmodligen aldrig att ha en mjuk rygga..

Kan inte svara på om den rekommenderas generellt men jag tror att jag förmodligen skulle ha varit lite mer tilltufsad om jag inte haft den vid krascherna..
Äger en jag med :tummenupp (dock aldrig krocktesta som tur är)
Fick den av min storebror, den var asgul då :näsblod så det blev en annan lack.
Mycket skön att ha på sig, sitter som gjuten. :yoparty

Bifogat

• DSC01487....JPG
    DSC01487....JPG
    34.5 KB · Visningar: 207
  • DSC01488....JPG
    DSC01488....JPG
    76.2 KB · Visningar: 140
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras