Ryggsäck/Packväska/Tankväska - Vad och vilken rekommenderas vid hojåkning?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tycker inte om att ha ryggsäck när jag kör, de brukar snabbt ge mig ont i ryggen.

Vill man ha ett billigt alternativ för packningen så kan man köpa en packrulle. De finns i storlekar från 15L och uppåt och kostar från strax över hundralappen och uppåt.

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki

Bild och var köper man?

Jag är ju så snabb att jag postat länk och bild redan innan du frågar... :D

Köper gör man på lämpligt postorderföretag i USA och sedan har man ngn kontakt där att ta hit väskorna åt en. Jag kunde inte hitta någon återförsäljare på denna sidan atlanten. (Ingen överraskning iofs...)

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Hej

Jag skulle vilja säga såhär.
om du skall ha med dig sovsäck osv så kan du glömma tankväska enbart. men en liten tankväska är inte fel, men se upp så den inte skaver så du får en taskig lack istället, gärna en snabbkoppling så du kan tanka lätt.

Det brukar finnas mjuka packväskor gjorda för den hojen du kör. finns tom till honda cbr 1000rr osv.. dessa har jag inte kört med själv men det ser ju ut att fungera bra.

Skall man använda ryggsäck så finns det en uppsjö av märken och storlekar som man kan använda men det finns några saker man bör tänka på och/eller räkna med.

1) Det du stoppar i ryggan är det du kommer att slå i ryggen om du kraschar. dvs lägger du i skivbromslåset där så kan du nog rakt av räkna med att ha krokig rygg om du lägger dig på den.

2) såvitt jag vet finns det inga ryggsäckar som fungerar som ryggskydd.
om du menar att de är hårda så ställer det till med sina egna problem och är definitivt inte ett ryggskydd på något sätt.
fel form,typ och energifördelning.

3) skavningar på tank mm, midjebäte, spännen mm kan skava rejält på tanken även om de bara är av plast. och det tar inte många sekunder innan du har permanenta repor om det vill sig illa.

4) vibrationer, min erfarenhet av olika ryggsäckar är att de som har ett hårt skal kan orsaka vibrationer och svar i turbulensen bakom hjälmen.
vilket kan göra att ljudnivåer och resonanaser kan uppstå.

5) om du kör med ganska löst spända axelremmar så kan en ryggsäck med hårt skal förbyta sin roll från ryggsäck till fallskärm, en inte helt rolig upplevelse när man drar på lite och baksuget mellan dig och ryggsäcken förändras drastiskt. Likaså kan en ryggsäck som sitter snett orsaka sidotryck och att du och hojen driver. Kort sagt aerodynamiken förändras.

Nu låter det som jag försöker avråda dig men det är inte så, jag kör själv med ryggsäck i stort sett alltid men det finns saker att tänka på.

Jag har kört med allt från 130 liters bergans till 7 liter pyttesäckar men en av de jag tycker bäst om är lindstrands tror den är på typ 13 liter eller så. dragkedja på ryggen som man kan komprimera ryggan med.
men jag använder inte midjebältet och det finns förbättringar att göra även på denna annars mycket bra ryggsäck.

lycka till

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den här Haglöfsen har jag. Den har fungerat mycket bra. Laptop + annat.

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/daypacks/unisex/corker_medium_sv-se.aspx

main_normal.png

Jag köpte den jag med. De hade bra pris på den i Barkarby Outlet i Staduim Outlet butiken. 350:- kändes helt ok för den.

apmojt

n00b
Gick med
7 Sep 2009
Hoj
GSX-R 750 K01
Hej
2) såvitt jag vet finns det inga ryggsäckar som fungerar som ryggskydd.
om du menar att de är hårda så ställer det till med sina egna problem och är definitivt inte ett ryggskydd på något sätt.
fel form,typ och energifördelning.

4) vibrationer, min erfarenhet av olika ryggsäckar är att de som har ett hårt skal kan orsaka vibrationer och svar i turbulensen bakom hjälmen.
vilket kan göra att ljudnivåer och resonanaser kan uppstå.
lycka till

Låter som du inte kört så mycket med ryggor som har hårt skal...

Boblebee, vissa modeller, är mig veterligen godkända som ryggskydd. Åtminstone sist jag både körde med dom och sist jag pratade med försäkringsbolaget. Nu kör iofs jag både med en sådan väska och med lös platta på ryggen, känns som det är ett område där nog med skydd oftast ändå inte är tillräckligt.

Turbolensen du tar upp har jag aldrig märkt några problem kring. Kanske kan bli så om man är typ midget och har mindre rygg än ryggsäck men på mina ståtliga 184 cm så är turbolensen inte ett problem upp till touring på nakenhoj i 220 blås i alla fall.

Sen att man blir kan bli trött i ryggen pga att man spänner sig är en annan femma. Men det är därför man går på gym :D.

Anledningen till att jag vill gå på kompletterande tankväska vanliga dagar till kontoret är för att 1) snyggt att trafikanterna får se mitt härliga ryggtryck från hoodien så de vet vem som eldade förbi och 2) om klotning sker så lär en laptop i aluminium rätt effektivt hugga naken av en om man landar fel. Och träningsprylarna måste ju också få plats någonstans.

Blev lite OT men var tvungen.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Låter som du inte kört så mycket med ryggor som har hårt skal...

Svar i text.

ok ? vad får dig att tro det ? några tusen mil med hårt skal har det nog blivit. så Jodå jag har ryggor med hårt skal också, men jag har bättre ryggor utan hårt skal. Ryggor som oftast passar mig bättre för det jag skall göra, men det händer att jag tar en rygga med hårt skal om det är det som passar bäst för det jag skall göra just den gången.

Boblebee, vissa modeller, är mig veterligen godkända som ryggskydd. Åtminstone sist jag både körde med dom och sist jag pratade med försäkringsbolaget. Nu kör iofs jag både med en sådan väska och med lös platta på ryggen, känns som det är ett område där nog med skydd oftast ändå inte är tillräckligt.

Tja den kan säkert skydda jättefint, men sitter den på rätt ställe när du rullar och kasar runt och den skall användas ?
Det betvivlar jag. så att använda ryggan som ryggskydd är som jag ser det mer marknadsföringstjafs än något som verkligen skyddar.
men du kanske kan förklara för mig hur det fungerar när det gäller skydd av svans kotan mm. och hur de får den att sitta tight mot så att den inte glider bort från det den skall skydda ?

Om någon tog på sig ryggskyddet utanför jackan skulle jag inte heller tycka att de hade ett skydd.

Turbolensen du tar upp har jag aldrig märkt några problem kring. Kanske kan bli så om man är typ midget och har mindre rygg än ryggsäck men på mina ståtliga 184 cm så är turbolensen inte ett problem upp till touring på nakenhoj i 220 blås i alla fall.

Helt ok tom jättebra att du inte upplevt det, men jag har upplevet det och då har vi åtminstone två olika upplevelser. Jag valde bort att köpa en rygga för att jag inte kunde acceptera hur den störde luftströmmarna runt hjälmen när jag testade den.

Sen att man blir kan bli trött i ryggen pga att man spänner sig är en annan femma. Men det är därför man går på gym :D.

Jättebra att du inte blir trött, nu har jag inte tagit upp att bli trött eftersom jag inte blir trött normalt sett, enda gångerna jag kan påminna mig att jag blivit trött är när jag släpar omkring på en 130 liters bergan full med grejer som då väger något i närheten av en 40-50 kg.
och jag tycker nog att det är ganska förklarligt att man blir trött efter några timmar på väg med det på ryggen.

Anledningen till att jag vill gå på kompletterande tankväska vanliga dagar till kontoret är för att 1) snyggt att trafikanterna får se mitt härliga ryggtryck från hoodien så de vet vem som eldade förbi och 2) om klotning sker så lär en laptop i aluminium rätt effektivt hugga naken av en om man landar fel. Och träningsprylarna måste ju också få plats någonstans.

Blev lite OT men var tvungen.

Intressant att du tar upp att innehållet kan skada dig men att du inte anser att väskan i sig kan ge motsvarande problem utan att den endast är ett skydd eftersom den har fått ett godkännande.

men visst håller jag med dig i sak, inte alls fel med en tankväska men man får se upp med skav osv.