Låter som du inte kört så mycket med ryggor som har hårt skal...
Svar i text.
ok ? vad får dig att tro det ? några tusen mil med hårt skal har det nog blivit. så Jodå jag har ryggor med hårt skal också, men jag har bättre ryggor utan hårt skal. Ryggor som oftast passar mig bättre för det jag skall göra, men det händer att jag tar en rygga med hårt skal om det är det som passar bäst för det jag skall göra just den gången.
Boblebee, vissa modeller, är mig veterligen
godkända som ryggskydd. Åtminstone sist jag både körde med dom och sist jag pratade med försäkringsbolaget. Nu kör iofs jag både med en sådan väska och med lös platta på ryggen, känns som det är ett område där nog med skydd oftast ändå inte är tillräckligt.
Tja den kan säkert skydda jättefint, men sitter den på rätt ställe när du rullar och kasar runt och den skall användas ?
Det betvivlar jag. så att använda ryggan som ryggskydd är som jag ser det mer marknadsföringstjafs än något som verkligen skyddar.
men du kanske kan förklara för mig hur det fungerar när det gäller skydd av svans kotan mm. och hur de får den att sitta tight mot så att den inte glider bort från det den skall skydda ?
Om någon tog på sig ryggskyddet utanför jackan skulle jag inte heller tycka att de hade ett skydd.
Turbolensen du tar upp har jag aldrig märkt några problem kring. Kanske kan bli så om man är typ midget och har mindre rygg än ryggsäck men på mina ståtliga 184 cm så är turbolensen inte ett problem upp till touring på nakenhoj i 220 blås i alla fall.
Helt ok tom jättebra att du inte upplevt det, men jag har upplevet det och då har vi åtminstone två olika upplevelser. Jag valde bort att köpa en rygga för att jag inte kunde acceptera hur den störde luftströmmarna runt hjälmen när jag testade den.
Sen att man blir kan bli trött i ryggen pga att man spänner sig är en annan femma. Men det är därför man går på gym
.
Jättebra att du inte blir trött, nu har jag inte tagit upp att bli trött eftersom jag inte blir trött normalt sett, enda gångerna jag kan påminna mig att jag blivit trött är när jag släpar omkring på en 130 liters bergan full med grejer som då väger något i närheten av en 40-50 kg.
och jag tycker nog att det är ganska förklarligt att man blir trött efter några timmar på väg med det på ryggen.
Anledningen till att jag vill gå på kompletterande tankväska vanliga dagar till kontoret är för att 1) snyggt att trafikanterna får se mitt härliga ryggtryck från hoodien så de vet vem som eldade förbi och 2) om klotning sker så lär en laptop i aluminium rätt effektivt hugga naken av en om man landar fel. Och träningsprylarna måste ju också få plats någonstans.
Blev lite OT men var tvungen.
Intressant att du tar upp att innehållet kan skada dig men att du inte anser att väskan i sig kan ge motsvarande problem utan att den endast är ett skydd eftersom den har fått ett godkännande.
men visst håller jag med dig i sak, inte alls fel med en tankväska men man får se upp med skav osv.