ryggskydd är bra, rapport från sjukhus sängen.

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Säsongen har precis börjat och nu har jag tagit bort 4-6 veckor av den.
Avslutade förra säsongen i Augusti med att lägga mig på kinnekulle. Inget större men det tog ett tag att få ihop hojen. Nu har jag lyckats köra 2 turer i år.

Men i Lördags tog jag första turen på motocross bana. När det var en en kvart kvar av körningen för dagen gick det åt skogen. Kommer inte själv ihåg vad som har hänt men enligt flickvännen var typ 4meter (hon sa 6meter men hon är rätt kort så man får räkna av) upp i luften på ett ställe där det inte är något hopp.
Korten jag sett efteråt så var jag en bit bort från banan. är rätt äckligt när man inte kommer ihåg pling plong taxin eller någet förrän dagen efter trots att jag har varit vid medvetande för det mesta.

Har fyra brutna revben och fem ben på ryggen brutna tror dom kallade det ryggpelare och punkterade lunga. ligger med dränering in i lungan och det är en sjuksmärta när inte smärtstillandet inte tar.
Så det kommer att bli fira midsommar på NÄL.

Hade jag inte haft ryggskyddet hade jag troligen var förlamad idag. Tänker tillbaka på när man började som knatte var började köra MX då fanns inte ryggskyddet när det kom var man tveksam till att använda detta eller tyckte att det var för dyrt som tur är det ett krav idag. Samma sak idag med nackskydd har inte detta för det är sjukt dyrt.
Ska nog ta och skaffa ett sådant. Det är dock inget krav ännu.

Vill även lägga till att vården och jag har fått och bemötandet har varit över förväntan.
Var dock väldigt trött på dom när jag fick fasta i 22 timmar innan dom fick lagt in dräneringen när det var lovat inom 6 tim. Ja det är ingen dröm semester men kan man inte hålla sig på två hjul får man tåla en del.

Glad Midsommar på er. håller på det svarta och på 2 hjul.
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Wow, tur i oturen. Krya på dig, hoppas du är på hjulen snart igen! :tummenupp
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Bra och kul skrivet!:tummenupp
Glad att jag inte sitter med brutna revben som dig nu för att skratta med sådana
ska tydligen göra lite ont xD:näsblod

Tänker på dig och andra som blir av med lapp och lem i sommar när man är ute och brassar. Skänker en tanke samtidigt som man kör lite mer med insidan själv.
Krya på dig och hoppas du är uppe i sadeln snart igen =)!:hej
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hoppas att du kommer igen utan några större men.
Fast en liten fegis på axeln kommer du nog att ha ett tag sen när du kör igen.
Ha en så bra midsommar som är möjligt på NÄL och krya på dig. :krama
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Får önska ett snabbt tillfrisknande. Bra påminnelse om att ryggskydd är bra. Är prognoserna att du blir 100% återställd?
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
jodå ska allt bli 100% återställd.

Det som kommer att sitta kvar längst är väl att jag inte vet och inte kommer ihåg vad som gick fel.
Vid tidigare fadäser som dock varit mindre men ändå tillräckliga så har vetat vad jag gjort för fel. Nu är har jag ingen aning och det ingen som sett något heller mer än tanten men hon såg bara kraschen inte vad gjorde den. Har fått teorier om gashäng men det tror jag inte på själv för då hade jag reagerat annorlunda har haft detta tidigare får några år sedan. Vet vad jag gjort på instikt då.

i vilket fall får väl skylla på matrealet så jag har anledning att köpa något annat :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lycka till med tillfrisknandet. :D
OCh be om morfin som sagt, så kan du ju säkert få en skoj midsommar på NÄL med. ;):banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Be om att få ryggmärgsbedövning sk EDA, den biter bättre på smärtan vid pleuradrän så slipper man bli illamående av för mycket morfin.

Trist att du fick vänta så länge på pleuradrän. Det är något jag brukar lägga in inom en timme från ankomst...
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Gött du klarat dig vettigt iaf!

Övervägde också neckbrace förr, men sen fick man höra att det snittar upp halsen på folk istället.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bra och tänkvärt skrivet! :tummenupp

Krya på dig så hoppas jag du är upp i sadeln snart igen. :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Be om att få ryggmärgsbedövning sk EDA, den biter bättre på smärtan vid pleuradrän så slipper man bli illamående av för mycket morfin.

Trist att du fick vänta så länge på pleuradrän. Det är något jag brukar lägga in inom en timme från ankomst...

Du snackar om Blekingesjukhuset som en fungerande inrättning. Mengele hade stortrivts.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nämen vafasen! Och jag som redan grämer mig för att jag aldrig tog mig tid att kolla till restaureringsprocessen. Nu känns det inte direkt bättre. :-\

Vilken bana gick du omkull på?
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
jodå ska allt bli 100% återställd.

Det som kommer att sitta kvar längst är väl att jag inte vet och inte kommer ihåg vad som gick fel.
Vid tidigare fadäser som dock varit mindre men ändå tillräckliga så har vetat vad jag gjort för fel. Nu är har jag ingen aning och det ingen som sett något heller mer än tanten men hon såg bara kraschen inte vad gjorde den. Har fått teorier om gashäng men det tror jag inte på själv för då hade jag reagerat annorlunda har haft detta tidigare får några år sedan. Vet vad jag gjort på instikt då.

i vilket fall får väl skylla på matrealet så jag har anledning att köpa något annat :)

Oas så kommer du ju inte fega för du kommer ihåg krashen? ;)
Krya på dig!
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Jag kraschade på tångebybanan Dalskog utanför mellerud.

Idag känns det bättre var nere och röntga lungan igen idag men det var inte nåt vidare så jag får ligga en dag till med dränering. Inget jag hoppats på så lutar det åt att jag tidigast kan komma hem på söndag. Smärtan är ok kan hoppa in och ur sängen utan clown ansikte.

Tror väl inte att kraschen kommer att hämma mig och göra mig till en kyckling, sedan är jag väl i grunden ingen "daredevil" heller men ja man vet inte förrän man sitter på hojen.

Hade ju tänkt att ta hojen ner till kompisen i Zurich under semestern och de kan bli problem får se hur jag jag känner mig om ett par veckor.

Tackar för allt stöd.

Något som vet var man kan se ett bra sammandrag från Iom har letat men finner inget vettigt. Ni kan väl PM om ni har nån länk.

Hoppas att ni där ute får en bra midsommar :fyllisar
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ufffff.....:huvet

Själv bröt jag tre revben nedanför/bakom armhålan samt punkterade lungan i början av maj på Mantorp.

Mitt tips till dig är att inte vänta för länge i mellan med att ta värktabletterna, själv är jag ju lite skeptiskt till värktabletter så jag tänkte härda ut smärtan - DET ÄR BARA DUMT OCH PUCKAT.

Revbenen gör svinont och kommer så göra i ett par veckor till. Själv kunde jag inte sova i en vanlig säng på tre veckor. Det jag gjorde när jag kom hem från sjukhuset och skulle sovavara att lägga en tunn madrass i en lutbar fotölj, som min fru lutade bakåt samtidigt som hon lyfte upp mina ben på bordet som stod alldeles bredvid. På så sätt fick jag en "liggstol" - min räddning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top