Ryggskydd 5 åring...

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja jag kollade runt lite efter ett ryggskydd till min son (5 år) jag hittade inget i hans size.

Finns det så små?

Fick bli o göra ett eget..

Ja ja efter lite klipp o klistring pvc,polypropp,klister,dubbehäfttejp,div verktyg,mm så ser det ut så här (Halvfärdigt) Vad tror ni kan det bli bra?

Obs mobil bilder!

First of all 4 hjulingen......

Last edited:

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Tja jag kollade runt lite efter ett ryggskydd till min son (5 år) jag hittade inget i hans size.

Finns det så små?

Ja ja efter lite klipp o klistring pvc,polypropp,klister,dubbehäfttejp,div verktyg,mm så ser det ut så här (Halvfärdigt) Vad tror ni kan det bli bra?

Obs mobil bilder!

Nä, lär nog inte skydda nämnvärt,

Jag kommer inte ihåg vilket ryggskydd min son hade när han var 5, men ska leta upp det i något av våra förråd och tipsa Dig senare. Det passade som handen i handsken, dyrt var det också:mad:

Dominator-Rocks

Guest
Nä, lär nog inte skydda nämnvärt,

Jag kommer inte ihåg vilket ryggskydd min son hade när han var 5, men ska leta upp det i något av våra förråd och tipsa Dig senare. Det passade som handen i handsken, dyrt var det också:mad:

Öäöööäö Vilket utförligt svar, ! Förklaring tack!!! :va

Tipsa gärna om passande skydd! :tummenupp

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
hej!

min son hadde en skyddsväst av märket UFO.
det är som ett brynje & säljs nog hos alla mc butiker som har cross.
det är dumt att fuska med "egentillverkade" skydd.....han är väl värd riktiga skydd eller!?
min sons skydd kostade 1200kr.

mvh johan

Dominator-Rocks

Guest
min son hadde en skyddsväst av märket UFO.
det är som ett brynje & säljs nog hos alla mc butiker som har cross.
det är dumt att fuska med "egentillverkade" skydd.....han är väl värd riktiga skydd eller!?
min sons skydd kostade 1200kr.

mvh johan

Självklart är han värd skydd, om det nu finns några som passar jag var väll lite slarvig när jag sökte kanske...

Hur gammal/lång var din son när han kunde ha den där brynjan?

Edit: Hans hjälm har jag också gjort själv!

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

Finns det så små?

Obs mobil bilder!

Vi säljer UFO till barn!!:tummenupp

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Självklart är han värd skydd, om det nu finns några som passar jag var väll lite slarvig när jag sökte kanske...

Hur gammal/lång var din son när han kunde ha den där brynjan?

Edit: Hans hjälm har jag också gjort själv!

Min 4-åriga dotter kör med Ufo ryggskydd, Airoh crosshjälm(900g), EVS nackskydd samt inlines knä och armbågsskydd:tummenupp

Fungerar utmärkt, hon har testat dom flesta skydden också:yoparty
Ryggskyddet fungerar även bra då hon åker slalom, pulka mm.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Hej

TAck så hjärtligt för alla svar!!

Är Ridvästen som Hoztic tipsar om bättre e Ufo´s pryttlar ?? (http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp?pf_id=SE-230177 &dept_id=SE-155)

Nackskydd det har jag inte tänkt på......

När det gäller säkerhetsväst som är till ridning. Tänk på att den ska vara Beta 3 klassad.

Bättre har jag ingen aning om men den skydda både rygg och revben och det går även att köpa till lösa axelskydd till vissa modeller.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu

Finns det så små?

Obs mobil bilder!

Här finns lite information om barn på motorcyklar http://www.ntf.se/vasternor/konsument/barnochtrafik/default.asp?RecID=28429
Enligt texten finns det inga godkända skydd för barn, men skriver samtidigt att det skydd som finns på marknaden kan skydda bra ändå.

Den där hjälmen ser ju ut som en skridskohjälm? Är det inte bättre att köpa en hjälm i så fall som är avsedd för ändamålet?
Det kostar en slant men det är ändån våra barn vi pratar om . . . . . .

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Vet inte om jag missat nåt, men jag har för mig att jag aldrig sett benämningen speciellt "godkänd utrustning för barn"?

Ufo ryggskydd är klockrent. Finns i diverse storlekar från barn till vuxen. Vuxen kostar 699:-. Dom mindre från 499:-(kan ha varit från 399:- också)

Sinisalo säljer en form av crossväst som man slänger på sig(snabbt o enkelt att ta på sig) Västen har en lite mindre/sämre ryggskydd, men o andra sidan har den sen också alla de övriga skydden på västen(armbåg, bröst, axel mm) Sanslöst billigt för barn 990:-(vuxen strax under 2000:)

Hjälmen ovan bild ser ut som en slalomhjälm(....eller? Eftermonterad(?) hakdel. I såfall ett utmärkt jobb/val tycker jag. Generellt ska nog inte ett 5-årigt barn nå tyngre hjälm med tanke på deras nackkonstruktion(läs klen nacke).

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Vet inte om jag missat nåt, men jag har för mig att jag aldrig sett benämningen speciellt "godkänd utrustning för barn"?

Ufo ryggskydd är klockrent. Finns i diverse storlekar från barn till vuxen. Vuxen kostar 699:-. Dom mindre från 499:-(kan ha varit från 399:- också)

Sinisalo säljer en form av crossväst som man slänger på sig(snabbt o enkelt att ta på sig) Västen har en lite mindre/sämre ryggskydd, men o andra sidan har den sen också alla de övriga skydden på västen(armbåg, bröst, axel mm) Sanslöst billigt för barn 990:-(vuxen strax under 2000:)

Hjälmen ovan bild ser ut som en slalomhjälm(....eller? Eftermonterad(?) hakdel. I såfall ett utmärkt jobb/val tycker jag. Generellt ska nog inte ett 5-årigt barn nå tyngre hjälm med tanke på deras nackkonstruktion(läs klen nacke).

Tackar för infon!

Hjälmen är som du säger en slalomhjälm, köpte en sån av just den anledningen du beskriver! 700 pix med glasögon till :yoparty

Den är välldigt lätt och han har aldrig klagat. (Han hade den idag me när vi var ute och åkte skridskor)

Den där hjälmen ser ju ut som en skridskohjälm? Är det inte bättre att köpa en hjälm i så fall som är avsedd för ändamålet?
Det kostar en slant men det är ändån våra barn vi pratar om . . . . . .

:rolleyes: :mattias

Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Vet inte vart du bor men....
Din MC i Rotebro/Sollentuna har en hel del till små barn.
Hjälmar, ufo skydd, stövlar, hansdskar, kläder :tummenupp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
ja har inte orkat läsa hela tråden, men, halvarrson track junior?
Alternativet är att få tag på "temper foam" som är stötupptagande dock inte ce-godkänt, o klippa till ett eget...

Dominator-Rocks

Guest
ja har inte orkat läsa hela tråden, men, halvarrson track junior?
Alternativet är att få tag på "temper foam" som är stötupptagande dock inte ce-godkänt, o klippa till ett eget...

Hmm :va Vad äre som är så himmla bra med det här SK temperfoam materialet gämfört med det ryggskyddet jag har snickrat ihop!?!?

Flera som har sågat det ... trots att det inte är klart en , men jag har inte fått några bra motiveringar varför...:va
*nyfiken*

Kanske du kan komma med en bra!?

Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.

Finns det så små?

Obs mobil bilder!

:tummenupp Smart, jag har en vän vars tvilling jänter åker på en lite 4 hjuling, och jag skulle vilja köpa ryggskydd åt dom men har heller inte hittat något:(

Vad mer föruton hjälm sätter du på din son?
Jag vill kunna hjälpa dom med lite extra utrustning till tjejerna. Dom fyller 5 nu i vår.

:rolleyes: nu ska man ju läsa HELA tråden innan man lägger in ett svar ser jag :D

LIWA1 jag visste inte att ni på Din MC hade det...kan ju vara värt å kolla in...naktdelen är ju att tjejerna bor 35 mil härrifrån då :(

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hmm :va Vad äre som är så himmla bra med det här SK temperfoam materialet gämfört med det ryggskyddet jag har snickrat ihop!?!?

Flera som har sågat det ... trots att det inte är klart en , men jag har inte fått några bra motiveringar varför...:va
*nyfiken*

Kanske du kan komma med en bra!?

jag vet inte riktigt varför det skulle va bättre än ditt egentillverkande, eftersom jag inte sett ditt hemgjorda o känt o klämt...men en sak är säker att ditt hemgjorda borde väl vara bättre än inget i varje fall?!!

men temperfoam har en förbluffande förmåga att sprida ut kraften över en stor yta, lägger du en sån bit mot ett bord o drar näven i den biten, så kommer du bli chockad, skulle jag tro iaf, jag blev det, dra dubbla lager temper foam o gör nån konstruktion du redan håller på med så borde det väl vara ok?

Det farligaste med knoddar som åker med på hojen är att de somnar fasansfullt lätt!!!
edit: såg nu att grabben skulle köra själv, men jag låter de stå kvar som "nyttig info" eller nåt...

Detta är halvarssons junior track 895:-
Vilket borde passa knodden?
75_Junior-Back.jpg
[

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
:tummenupp Smart, jag har en vän vars tvilling jänter åker på en lite 4 hjuling, och jag skulle vilja köpa ryggskydd åt dom men har heller inte hittat något:(

Vad mer föruton hjälm sätter du på din son?
Jag vill kunna hjälpa dom med lite extra utrustning till tjejerna. Dom fyller 5 nu i vår.

Jag har inte fått 4 hjulingen levererad en.

Som du ser i tråden så är det bara du som tycker att jag har snickrat ihop ett bra (halvfärdigt) ryggskydd............

Jag fastnade själv för tipset om "ridskyddsväst" !!

När han väl skall ut och åka på den skall han ha hjälmen ett bra ryggskydd knä och armbågskydd.
Alt nackskydd som nån i tråden tipsade om.

Själv körde jag omkring på en trimmad moped 70cc som toppade 65+ knyck i endast en gammal rallyhjälm som skydd 11 år var jag då.

Man är ju rätt så hård :yoparty , när jag var 15 bast och wheelade i stan så kom en volvo 240 raggare å körde på mig, PANG, flög ca 10-15m endast köttsår. TUFFING
:)rofl Mitt största bekymmer när farsan kom till sjukan var att gömma :gnissla snusdosan :rofl, det var tider de ´:yoparty
Skeletten verkar bara blir skörare å skörare för varje år som går:va:näsblod

Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag har inte fått 4 hjulingen levererad en.

Som du ser i tråden så är det bara du som tycker att jag har snickrat ihop ett bra (halvfärdigt) ryggskydd............

Jag fastnade själv för tipset om "ridskyddsväst" !!

När han väl skall ut och åka på den skall han ha hjälmen ett bra ryggskydd knä och armbågskydd.
Alt nackskydd som nån i tråden tipsade om.

Själv körde jag omkring på en trimmad moped 70cc som toppade 65+ knyck i endast en gammal rallyhjälm som skydd 11 år var jag då.

Man är ju rätt så hård :yoparty , när jag var 15 bast och wheelade i stan så kom en volvo 240 raggare å körde på mig, PANG, flög ca 10-15m endast köttsår. TUFFING
:)rofl Mitt största bekymmer när farsan kom till sjukan var att gömma :gnissla snusdosan :rofl, det var tider de ´:yoparty
Skeletten verkar bara blir skörare å skörare för varje år som går:va:näsblod

Mmmm ja jag har sutte och kollat och funderar på dessa riddvästarna :)
Jo Men de ser okej ut, sen är frågan om de fungerar :D
Men tror nog att man ska köpa ett i ställe ;) även om dit ser bra ut :tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke