Ryggskydd, bra att ha?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det är lag på hjälm. Sen kan man ha en massa tyckande och åsikter om resten, men jag tycker mest det liknar gnäll. (Jag kör dock alltid själv i full mundering, men det är för att jag både är 40+ och ocool...)

Något som stör mig mer är när man ser en fartfantom med full skyddsutrustning brassa och dra i helvet med sin passagerare som bortsett från hjälmen är mycket lättklädd. Flödande testosteron i kombination med vansinneskörning OCH bristande respekt för ANDRAS säkerhet ser inget vidare ut... ja, ni har säkert sett synen.
 

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Vendelsö
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Det borde vara lag på ryggskydd. Rent skademässigt och som vissa är inne på, kostnader för vården så är ryggen lika illa som skallen. Känsliga grejer det där. Kolla en sån som Thomas Fogdö,han hade alltid ryggskydd under tävling (regel) men sedan ramlar han på en transportsträcka och pajar hela ryggen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ryggskydd är bra att ha och tillsammans med hjälm och handskar ett skydd som jag inte prutar på i första taget. Men jag skulle nog inte välja ryggskydd och t-shirt framför en skinnjacka.

Fast något som ofta faller bort när man snacka om ryggskydd är att de inte skyddar mot alla ryggskador som man kan få vid en mc-olycka. Ryggskydd skyddar mot slag- och penetrationsskador, men de skyddar inte mot vrid- och böjskador.
 

manneman

Guest
Jag gillar när de inte har skydd alls:D
 

Bifogat

  • thong_motorcycle.jpg
    thong_motorcycle.jpg
    26.2 KB · Visningar: 155

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Fast något som ofta faller bort när man snacka om ryggskydd är att de inte skyddar mot alla ryggskador som man kan få vid en mc-olycka. Ryggskydd skyddar mot slag- och penetrationsskador, men de skyddar inte mot vrid- och böjskador.

Håller med..det är nästan mer otäckt med såna skador. Men hur kan dessa förhindras? Full-protection skydd som går runt rygg och bröst/mage eller? Man lär inte kunna röra sig vidare bara :va
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Ryggskydd är prakiskt och lätt att ta på sig och ha utanpå. Att dra ett skinnställ över kostymen är inte det smidigaste plus att det blir otrligt varmt på sommaren. Sen som sagt, skrapsår kan man nog leva med men bruten rygg är inte så gött. Dessutom tror jag att dom som kör i hjälm och ryggskydd inte tänkt köra med skydd överhuvudtaget (av någon anledning: varmt ute, att det skrynklar kläderna eller vad det nu kan va) men istället för att bara ha hjälm tar dom i alla fall ryggskyddet också eftersom man lätt kan ta det utanpå utan att svettas ihjäl är trycka ihop kläderna.

För att besvara frågan: "Ryggskydd bra att ha?" Så kan jag säga att ryggskydd är något av det viktigaste nästan strax efter hjälm. Om man ska rangordna tycker jag nog jacka är minst viktigt förutom att det kanske e bra att ha armbågsskydd. Dom gånger jag vurpat har jag främst slagit i/ skadat fötterna/benen och glidit på baken så midjan och neråt bör man alltid ha skydd (plus hjälm,ryggskydd,handskar).
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Jag har själv kört många gånger med enbart kostym och skottsäker väst under kavajen. Det är bättre än inget. o med tanker på köra i shorts så har jag gjort det också. Shorts, tshirt o hjälm o ryggskydd det var det minsta jag kört med på väg till jobbet i 40 graders värme i skuggan

Som de flesta säger här inne: på första plats Hjälm, 2 ryggskydd
Roligare att leva med stora skapsår än rullstol resten av livet pga bruten rygg
hur det ser ut modemässigt det är skit samma
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har en liten ide att om man klotar i 150 med minimala kläder o endast ryggskydd och hjälm så önskar man man nog att man dött istället för att ligga där skinnflådd in till benet...
lika bra att ha kläder på sig oxå!!!!
 

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Läste att jeans går det hål igenom på 0,6 sekunder..bästa stället i detta testet jag läste höll i 70(!) sekunder..dumt att köra utan..då man ligger uppskrapad på sjukan är man lagomt kaxig..även hur mkt man snackar innan..Men beror ju iof på vart man ska osv..kort sväng till grannen el likn..men det är ju just då det brukar ske..hehe..

Jag gillar när de inte har skydd alls:D

Hehe..ja där kan man ju inte klaga! :tummenupp
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
har en liten ide att om man klotar i 150 med minimala kläder o endast ryggskydd och hjälm så önskar man man nog att man dött istället för att ligga där skinnflådd in till benet...
lika bra att ha kläder på sig oxå!!!!

Klotar du i 150 spelar det oftast ingen roll vad du har på dig, dom byter ändå kläder på dig innan dom lägger dig i kistan....
 

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
Ryggskydd
Bike gjorde ett test på en massa ryggskydd.
Biltemas- köp inte, kom på sista plats. Däremot Lidl´s B-sqare eller vad det heter kom på tredje plats. Det billigaste tom läs på bike.se
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Snart startar jag en ny tråd, om huruvida det existerar en stor övertro på skyddens effektivitete eller inte.
Jag tror en kollision som ger bruten rygg inte ändras markant av ett ryggskydd medan vissa mindre ryggskador kan förebyggas.
kanske har jag helt fel och är onödigt pessimistisk men den dagen jag drar en telefonstolpe eller lyktstolpe eller träd eller berg i över 100 hoppas jag inte på att något skydd kommer hjälpa mig. Kanske inte över 70 heller. Eller 50.
Det är ond bråd död som gäller om man klotar fort.
Om det finns någon som i hög hastighet slagit i ryggen ordentligt men klarat sig galant vore det intressant att läsa om.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top