Ryggskydd trasigt, påverkas säkerheten?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och min rygg består bla av ett antal ryggkotor. Vilka är hårda, kantiga och stela. Som min skalle.
Det som skiljer kotorna från min skalle är formen.
Och brott på kotorna eller taggutskotten är inget kul. Det påminner om brott på skallbenet.
Inte heller kul.
Och jag tror faktiskt att dina ryggkotor är likadanna.
Ett aktuellt exempel är Neymar, brasiliansk fotbollsspelare, som för nån dag sedan fick ett knä i ryggen. Och brott på en ryggkota.
Skydden ska absorbera och fördela krafterna utifrån, och beroende på hur det skyddet ska skydda ser ut, utformas det på olika sätt. Ett ryggskydd sitter tex under skinnstället, och jobbar tillsammans med det. Hjälmen har allt i ett. Dessutom måste en hjälm vara hård så att den sitter kvar på huvudet, även om du landar på ansiktet. Sen finns det alltid en gräns när förmågan att absorbera och fördela krafterna är nådd, och det under går sönder.

Och nej, mina kotor ser inte ut som dina, 5 av dom är komprimerade så dom är både lägre och sneda pga att jag körde in i ett räcke på Gotland Ring med huvudet före. Huvudet höll, och ryggens skador berodde bara på våldet mot huvudet.

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
"Och min rygg består bla av ett antal ryggkotor. Vilka är hårda, kantiga och stela. Som min skalle.
Det som skiljer kotorna från min skalle är formen.
Och brott på kotorna eller taggutskotten är inget kul. Det påminner om brott på skallbenet.
Inte heller kul.
Och jag tror faktiskt att dina ryggkotor är likadanna.
"

Så tillvida att du inte är helt stelopererad eller har en total sammanväxt av alla ryggkotor(eller ett väldigt rörligt kranium:rolleyes:) så tycker jag att jämförelsen mellan skalle och ryggrad haltar lite.

Men tycker tanken med dubbla skinnställ inte är helt dum ur skyddssynpunkt, vill minnas att det användes en period under 80-talet av både Eddie Lawson och Kenny Roberts med gott skyddsresultat, dock med försämrad rörlighet vilket fick till följd att stallet övergav idén.
Men med nya mer flexibla material torde det inte finnas något hinder?:yoparty

Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Hehe, det här med fysik och anatomi är svårt ;)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...