Ryggskydd vid uppkörning

Fanatic

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
Honda
Har ju läst att man ska ha ryggskydd på uppkörningen, men måste det vara ett separat ryggskydd? Eller räcker det med mitt inbyggda (backconvertern) tror jag det kallades som jag har i mitt Halvarsson ställ?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Har ju läst att man ska ha ryggskydd på uppkörningen, men måste det vara ett separat ryggskydd? Eller räcker det med mitt inbyggda (backconvertern) tror jag det kallades som jag har i mitt Halvarsson ställ?

Tror det funkar med inbyggt... men sedna skall du köpa ett löst som är betydligt säkrare

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)

Är inte 100 % säker, men nästintill. Min körskolelärare knackade på ryggen o sa, glöm inte ryggskydd om det inte finns i jackan. Sa att vi körde med både och.. Så jag antar att det räcker med bara det inbyggda.. (även om jag själv alltid kör med separat också).. :rolleyes:

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
När jag körde upp så kollade dom aldrig om man hade ryggskydd. Det är väl upp till envar. Köpte mitt ryggskydd i efterhand, ingen som hade sagt att det var viktigt med ryggskydd föränn efter jag hade tagit körkortet.

Fanatic

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
Honda
OK,får väl låna ett om inte annat. Så man är på den säkra sidan. Känns bara så mycket smidigare med skyddet i jackan. Fast det klart det handlar ju om säkerheten och är väl säkert bara en vanesak. Lika väl som man drar på sig hjälmen.

Dominator-Rocks

Guest
Det är långt ifrån alltid säkrare med dubbla ryggskydd, antagligen oftast sämre! Plocka ut det som sitter i jackan, och använd enbart det lösa :tummenupp

Finns det någon som kan styrka det där? Jag kör nämligen med jackans skummskydd och med ett löst Dainese.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Finns det någon som kan styrka det där? Jag kör nämligen med jackans skummskydd och med ett löst Dainese.
Bara något jag har läst någonstans :huvet
Men ett mjukt skumskydd känns ju som att det är sak samma, däremot om man har två "hårda" skydd så blir det ju en kant mitt i det andra skyddet, eller en väldigt tjock kant där båda slutar, vilket ju inte är bra det heller.
Men det vore ju bra om någon med mer koll kunde förklara hur det funkar :)

Å ge dig ut å kör nu :mad: Jag såg ju bara glidare å touringmoppar när jag var i dina trakter förra helgen :fakta

Basen

Sebbe
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Yamaha xt600e

Jag glömde att ta med mitt ryggskydd till uppkörningen :huvet (körde dit med bil o släp) Men det var lungt, eftersom han inte kollade att jag hade det... Hur som helst, det är väll lika bra att köpa ett eget?

RL Uppsala

RL Uppsala
Gick med
20 May 2007
Hoj
gsx 750
Den här texten står på baksidan på pappret som meddelar provtiden:
Utrustning: Förutom hjälm ska du bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fotbeklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen ska vara avsedd för motorcykelkörning.

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hur vet man om ryggskyddet duger eller inte?
Jag har ett som antagligen är avsett för alpin skidåkning. Är det tillräckligt för att skydda vid MC-åkning?
Ett sånt här: http://www.snowboard-online.cz/media/tn2/photos/products/IPS_Back_SM_LXL_1690.jpg

duger säkert men man vet aldrig vad de är för material de användt för vilken orsak,tex om ditt alpina ryggskydd ska klara kyla å sånt på annant sätt..

jag antar att de är en heldel som skiljer ändå iom att de ska vara anpassade för olika förhållanden.

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
De kollar inte om skyddet är CE-märkt.
De kollar att det finns ryggskydd.

Har en kompis som köpte snowboard-ryggskydd.
Identiskt med UFO's ryggskydd.
Vad som saknades var etiketten och så var det billigare.
OBS innan Lidl gav sig in på marknaden...

Lycka till på uppkörningen.
Ta ut svängarna i krypkörningen, så slipper du den trånga svängen som eg är en gömd "garagevändning".

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
zx9r
Jag hade inte ryggskydd vid min uppkörning och när han uppmärkte detta sa han: Antingen går du in och frågar om du får låna ett ryggskydd av någon eller så avbryter vi uppkörningen nu!

Fanatic

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
Honda
Jag hade inte ryggskydd vid min uppkörning och när han uppmärkte detta sa han: Antingen går du in och frågar om du får låna ett ryggskydd av någon eller så avbryter vi uppkörningen nu!

Jepp, är helt övertygad att man måste ha ryggskydd vid uppkörningen. Men frågan vara från början om man var tvungen att ha ett separat ryggskydd. Och jag tror fortfarande inte det :tummenupp . Står ju som sagt bara ryggskydd och det har jag ju ett ditsatt i kläderna. Och det är ju CE-godkänt lika väl som dom övriga skydden i kläderna. Sen om det är bästa ryggskyddet var inte frågan :) . Men tack för alla snabba svar förresten.
:Bugar

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
644 Xjell-edition
Jag vet att när min jobbarkompis körde upp så var det en som fick åka iväg och köpa ett ryggskydd annars så skulle ha inte få köra upp...

Fanatic

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
Honda
Jag vet att när min jobbarkompis körde upp så var det en som fick åka iväg och köpa ett ryggskydd annars så skulle ha inte få köra upp...

Ok, men han hade förmodligen inget skydd i jackan heller. Nåja, skit samma. Jag ska ta och låna ett så man är på säkra sidan, skulle vara lite surt att kugga för ett ryggskydds skull. hehe

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Min lärare på trafikskolan kollade ALLTID så jag hade ryggskyddet på, till och med den dagen jag skulle köra upp, alltid en liten "dunk" i ryggen innan man skulle köra iväg, och typ..... nu kör vi då, först senare jag fattade att de va för att kolla att jag hade det på!

Fanatic

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
Honda
Snackade med en lärare på körskolan och han tyckte absolut att man skulle ha separat ryggskydd på uppkörningen. Tydligen brukar dom kräva det, även om det inte står klart och tydligt nånstans.
Så det är väl bara att dra på sig ett och se glad ut. Är väl inte så mycket att bråka om egentligen, för det är ju för ens egen säkerhet man har det. :). Var mer att jag inte hade nått eget och beskrivningen vad man skulle ha för ryggskydd var så luddig, som jag undrade från början.
Köpte till det som sitter i jackan. För jag tyckte det verkade så mycket smidigare när man ska ut tvärt bara. Och inte riskera att man struntar i det bara för att vara bekväm. Men det var innan jag fick höra hur mycket bättre ett separat tydligen ska vara. Så man får väl kanske köpa ett då. :tummenupp
Hoppas allt går vägen nu bara, så syns vi på vägarna på Måndagkväll :yoparty

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...