Ryggskydd - vilket är bäst?

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Tänkte ta och investera i ett ryggskydd, och funderar på vilka som är bra eller till och med bäst i dagsläget.
Har hittat några gamla trådar i ämnet, där Halvarsson Track verkade vara det man skulle satsa på; det vann Bikes test och allt, men det var ju något år sedan och säkert har en del hänt sen dess.

Så hur ser det ut på ryggskyddsfronten nu? Har något nytt test gjorts på sistone? Vilket ryggskydd rekommenderar ni?

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Kör med Halvarsons Track. Enda minus är att det blir lite varmt.
Är inte det ryggskyddet fortfarande det grymmaste som finns:va

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Alpinestars har kommit med ett nytt som är överlägset bäst.

image.asp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det som Lidl sålde fick väl högt betyg i ett test i MC-Folket ifjol?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kraschade hårt efter en highsider nyligen och Dainese ryggskyddet gjorde jobbet, läkarna stod och bröt i det en stund och var lika glada som mig att jag hade den/all skyddutrustning jag hade.

Den här skulle jag vilja ha, ryggskydd kombinerad med ventilerad väst med skydd för revben och nyckelben - Dainese Gilet Wave.

1_giletWave_m.jpg

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Kraschade hårt efter en highsider nyligen och Dainese ryggskyddet gjorde jobbet, läkarna stod och bröt i det en stund och var lika glada som mig att jag hade den/all skyddutrustning jag hade.

Den här skulle jag vilja ha, ryggskydd kombinerad med ventilerad väst med skydd för revben och nyckelben - Dainese Gilet Wave.

1_giletWave_m.jpg

Den kör jag med! Rekomenderas!!! Sitter perfekt... saknar inte mitt "vanliga" ryggskydd som man tar på som en ryggsäck.

//KaliZ

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Den kör jag med! Rekomenderas!!! Sitter perfekt... saknar inte mitt "vanliga" ryggskydd som man tar på som en ryggsäck.

//KaliZ

Jag har ett äldre Dainese ryggskydd ungefär som det på bilden men med mer tydliga "kotor". Det är inte så farligt svettigt som en del andra skydd, hur är det med det nya? Sitter plastbitarna precis mot kroppen, för då blir det garanterat svettigt? Påverkar inte storleken på skinnstället va? Ser rätt slimmat ut.

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover

1_giletWave_m.jpg

Hur mycket kostar den och vart kan man köpaden?:) är det något som formar sig efterkroppen eller går det att sälja iväg den på blocket om några år?^^

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag är rätt trött på mitt 1 år gamla dainese skitwave, hur kan man misslyckas med så forntida teknologi som ett vanligt kardborrband så att det inte fungerar efter ett år...jaja, får bli lite syjunta nån kväll...det sitter skönt iaf, har aldrig blivit störd av det.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har också ett Dainese, likadant som på bilden ovan. Jag har aldrig kraschat i det. Däremot valda jag det tack var att det använder sig av honeycombteknik vilket gör ventilationen suverän. Håller man upp det mot ljuset ser man alltså rakt igenom bikakan. Så bra ventilation såg jag inte hos några andra ryggskydd jag kikade på när jag köpte mitt för 3 år sedan.

Mvh
Jörgen

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Halvarssons har ju varit bäst i test ett par år i rad.
Köpte ett sånt för ett tag sen, hade egentligen spanat in mig på ett Alpinestars, för de va rätt "coolt"..
Men försäljaren avrådde mig, skyddar sämre, sämre passform(för mig iaf) betydligt varmare o 500 spänn dyrare..

Annars e ju Knox ett bra alternativ oxå!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kör Dainese wave.. Är helnöjd, inte testat det än så egentligen kan jag ju bara säga att det sitter bra och inte är för varmt, varav punkt två känns rätt oväsentligt!

Den nya Dainesevästen med revben och nyckelbensskydd verkar jälkigt vettig, kanske borde uppdatera sig!? Hur är det med spännen p ådet=? Fr man dit det så att det sitter som gamla wavet? Blir det sladdrigt så åker det ju åt helvete vid vurpa iaf liksom!

Nån som lekt crasch test dummy?

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Tackar för alla svaren och tipsen så här långt!

Undrar dock om det gjorts några nya tester efter det där omtalade Bike-testet för 3 år sedan. Vill minnas att Dainese Wave fick ganska dåligt betyg i det, i och med att det bara var godkänt enligt EN 1621/1 och inte klass 2. Tyvärr skriver inte Dainese något alls om klassningen på sin hemsida, så jag vet inte om de har klassats upp.

Känns som att jag vill ha något av det bästa som finns (som skyddar bäst), om jag nu ska ha något. Att det blir varmt är nog ett "nödvändigt ont" som jag kan tänka mig att stå ut med, så länge det verkligen skyddar bra.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln