Ryggskydd - vilket är bäst?

Svalan

Stor men snabb
Gick med
24 Dec 2007
Hoj
Cbr1000rr - 06
Själv kör jag med Halvarsons Track jag tycker fan det är det bästa jag provat det följer med hela tiden. och man kan vika ihopa det.

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Kraschade hårt efter en highsider nyligen och Dainese ryggskyddet gjorde jobbet, läkarna stod och bröt i det en stund och var lika glada som mig att jag hade den/all skyddutrustning jag hade.

Den här skulle jag vilja ha, ryggskydd kombinerad med ventilerad väst med skydd för revben och nyckelben - Dainese Gilet Wave.

1_giletWave_m.jpg

Jag har köpt en sån här, fast med axel och armbågsskydd, men jag har inte hunnit använda den än... Jag valde en sån eftersom jag tycker att skydden sitter så fruktansvärt löst och sladdrigt om man inte har en jacka man kan andas i... Den gick på 3099 kr på Yamahacenter i GBG

soulrider

Fast Bike, or no Bike at all
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
Yamaha R6 -07, R1 -08 lava red edition is mine
Dainese Gilet Wave är rekommenderat, jag använder det själv och som många har sagt så har den en bra passform och är bra både under racingdräkt och mc jacka :),

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag har köpt en sån här, fast med axel och armbågsskydd, men jag har inte hunnit använda den än... Jag valde en sån eftersom jag tycker att skydden sitter så fruktansvärt löst och sladdrigt om man inte har en jacka man kan andas i... Den gick på 3099 kr på Yamahacenter i GBG

Jeg købte jo en "neck 2" og har crash testet den.... Jeg fik 3 fine huller i mit skinnställ.... precis på mina revben.... Den funkar som den skal, jeg skal aldrig køre uden :tummenupp

Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag är ocksåi behov av nytt ryggskydd. Jag hade ett Dainese Wave 2 som dom tyvärr fick klippa sönder på akuten. Det skyddade nog bra men problemet jag hade med det var att det gled upp precis hela tiden. Man tar på sig det, stänger skinnstället och sätter sig på hojen, efter fem minuter sitter ryggskyddet uppe i nacken. Därför skyddar det heller inte svanskotan som det ska.

Nån som har liknande erfarenhet? Är detta ett vanligt fenomen eller nåt som är unikt dåligt för Dainese Wave?

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Jag är ocksåi behov av nytt ryggskydd. Jag hade ett Dainese Wave 2 som dom tyvärr fick klippa sönder på akuten. Det skyddade nog bra men problemet jag hade med det var att det gled upp precis hela tiden. Man tar på sig det, stänger skinnstället och sätter sig på hojen, efter fem minuter sitter ryggskyddet uppe i nacken. Därför skyddar det heller inte svanskotan som det ska.

Nån som har liknande erfarenhet? Är detta ett vanligt fenomen eller nåt som är unikt dåligt för Dainese Wave?

Nej det krävs nog en sån där rem mellan benen som ungar har på flytvästarna för att de inte ska glida upp:gnissla :)

Kan ju tillägga att jag kör med Leatt NeckBrace, och jag är rätt säker på att det räddade nacken på mig!

Och för er som gnäller över priset på skydd, räkna ut hur många dagar ni kan vara sjukskrivna innan det har lönat sig att köpa riktiga grejer.....

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hört att halvarssons är bara skit när jag köpte mitt dainese.
Det skyddar tydligen inte helt enkelt.

edit: om skyddet åker upp i nacken så köp rätt storlek istället och spänn remmarna rätt.
Testade låta polaren slå mig i ryggen med olika ryggskydd och man kända verkligen skillnad mellan halvarsson och de andra, slaget gick liksom rakt igenom på 1 kota medans med dainese så tog slaget över hela ryggen. :yoparty

Last edited:

Jacco

Först från rödljuset
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
XT 600 E -94
Har bestämt mig för ett dainese baackspace, någon som har en ide om vart man kan köpa de i närheten av Göteborg? Har inte sett de i någon affär på länge nu...

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Det som Lidl sålde fick väl högt betyg i ett test i MC-Folket ifjol?

Det fick inte bara högt betyg utan vann hela testet. Men detta var år 2006. Ryggskyddet som Lidl sålde 2007 var av en helt annan modell.

Det beror högst sannolikt på att du inte justerat in kardborrebanden i midjan ordentligt. Tror inte att så många har upptäckt det, men om ni kollar på utsidan av "gördeln" så sitter det ett brett elastiskt kardborreband som man alltså ska justera in efter sin kropp.

Ta på skyddet, sammanfoga "gördeln" justera sedan in de elastiska banden enligt beskrivningen ovan, därefter drar du åt "hängslena" ordentligt.

Har du gjort detta rätt så försvinner problemet. Man kan även uppleva det du beskriver med skyddet i nacken om man kör med 2-delat skinnställ eftersom nederdelen av ryggskyddet många gånger fastnar i delningen mellan jacka & byxa då man kränger på sig skinnstället.

Ett sista tips är även att ta på skinnstället över benen, sedan ta på stövlarna & därefter ryggskyddet & slutligen ta på överdelen av skinnstället. Många gånger glider ryggskyddet gärna upp på grund av att man tar på sig hela stället & ryggskyddet & tar på stövlarna sist genom att böja sig framåt vilket då leder till att skyddet sitter i nacken.

Last edited:

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
jag kommer beställa ett Knox Richochette(stavning?), det tyckte jag kändes bra och satt bra på mig när jag testade det på MC mässan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nån som ska sälja sitt ryggskydd som är lite kort?

Vill göra ett kap på ett till cheyen, 167-168 cm.

Känns trist att kasta ut 1 200 när hon åker så sällan.. Resten har hon! (om ingen har ett kanonpris på ett ställ till henne då)

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
även om längden inte är irrelevant så är det inte det du ska kika efter, det är storleken på ryggtavlan.. mät hur långt avståndet mellan övre toppen på skulderbladen och svanskotan är..

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Har bestämt mig för ett dainese baackspace, någon som har en ide om vart man kan köpa de i närheten av Göteborg? Har inte sett de i någon affär på länge nu...

Yamaha har daineseprylar kolla där. Ni som har problem med att kardborren slits ut. Gå till skomakarn och dra i några tryckknappar.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Mitt är bäst... :D
För det har jag betalat pengar för.. :D

Sitter med Motorrad "februari nummret" framför mig.
Bäst i stest enligt CE normen...

Polo Max safe
Held Salvo

30 av 30 möjliga..

Dianeese Gilet 2 - 3 neck 13 av 30.. bra skydd.. "not"
( Dessutom endast Level - 1 skydd, sämre skydd än övriga.. Level - 2 )

Alpinestars, 16 av 30.

Hepp!!

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
någon som har testat Beriks egna nya ryggskydd ??? .. såg att Duells inte har kvar Team 10 längre ... !!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag har UFO ryggskydd, den har löstagbar tvättbar ryggplatta/foder.

Är det väldigt varmt, är det bara att plocka bort "svettfodret".

I Bike-test kom den 2:a efter Alpinestar. Kostar ca 8-900 SEK.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln