Ryggskydd?

"Nille"

Nille
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hetaste Bandit 600:an i stan!
jag körde å vurpa i höstas med ett ryggskydd med njurbälte.. ska man byta detta eller det är ingen fara? INGA synliga skador på den.. fabrikören säger att man ska byta för säkerhets skull(för att dom ska tjäna pengar) å försäkringsbolaget säger att man inte behöver? vad ska man tro? ska man byta?
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Stardust_Nakz skrev:
jag körde å vurpa i höstas med ett ryggskydd med njurbälte.. ska man byta detta eller det är ingen fara? INGA synliga skador på den.. fabrikören säger att man ska byta för säkerhets skull(för att dom ska tjäna pengar) å försäkringsbolaget säger att man inte behöver? vad ska man tro? ska man byta?

brukar inte ryggskyd ha material i sig som ska absorbera kraften i en smäll och därmed engångsmaterial, kom gärna på nå bättre ordval än mina, lite trött i skallen idag!

edit: beror väl självklart vad det är för ryggskydd, men mitt dainese wave verkar ha såna material i sig!, ser ut som en bikupa innuti med tunn "metall"
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Är skyddet gjort i vanlig hårdplast, gel/gummi och tyg så finns det väl ingen anledning att byta, om det verkar helt!

Värre är det väl med hjälmar och saker som har ett stötupptagende lager av frigolit eller likande som inte får tillbaka sin egenskaper efter en smäll...
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Ingen aning, men jag krashade med mitt ryggskydd i somras också. Tror iof aldrig att ryggskyddet träffade marken ordentligt eftersom axeln och höften tog dom störst smällarna (förutom huvudet då=). Så jag kör vidare med mitt.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har du ett dainese backspace eller dainese wave som både har honeycombe (bi-kake) aluminium bakom plasten så kan det vara dags att byta.
 

"Nille"

Nille
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hetaste Bandit 600:an i stan!
ozto skrev:
Är skyddet gjort i vanlig hårdplast, gel/gummi och tyg så finns det väl ingen anledning att byta, om det verkar helt!

Värre är det väl med hjälmar och saker som har ett stötupptagende lager av frigolit eller likande som inte får tillbaka sin egenskaper efter en smäll...

det är hårdplast bakpå och sen tyg som du säger.. sen om där är gummi eller (bikupa) bakom det vet jag inte.. nej det är inget Daineese eller något liknande.. (tror det är rätt budget) fick det i julklapp för nått år sen så :kocko
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Passa på att köpa ett riktigt ryggskydd om du har ett budget nu..

Ett med honeycomb eller liknande tar upp mycket mer energi än ett skydd i enbart hårdplast. Man skall inte snåla på skyddsutrustningen. Det gör ONT, tro mig, mitt dainese med honeycomb räddade mig efter en flygtur på 2 meters höjd (kändes som 10..).

Jag köpte precis ett mycket bra nyutvecklat ryggskydd från Prexport för strax under 1000:- och det anser jag billigt för att få fortsätta gå om olyckan är framme igen.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
amullo skrev:
Passa på att köpa ett riktigt ryggskydd om du har ett budget nu..

Ett med honeycomb eller liknande tar upp mycket mer energi än ett skydd i enbart hårdplast. Man skall inte snåla på skyddsutrustningen. Det gör ONT, tro mig, mitt dainese med honeycomb räddade mig efter en flygtur på 2 meters höjd (kändes som 10..).

Jag köpte precis ett mycket bra nyutvecklat ryggskydd från Prexport för strax under 1000:- och det anser jag billigt för att få fortsätta gå om olyckan är framme igen.
Var hittar man det?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top