Zigge skrev:
Så du menar att mitt ryggskydd mest är smäck och inte skyddar mycket mer än inget?
Det sitter skönt och känns stabilt och jag använder det alltid, men exakt vad är det ett ryggskydd ska skydda mot? Är det att fördela kraften från en smäll över hela ryggen? Förhindra att ryggen "böjer sig" (knäcks) om man exempelvis skulle glida in i en lyktstolpe? Förhindra och dämpa "rystningar" (inre organ) vid ett eventuellt fall i backen? Annat?
Någon annan som vet eller tror sig veta? Både om IXS Pro Back och syftet med ett skydd på ryggen?
Till viss del kanske ett ryggskydd stabiliserar ryggen lite, men till största delen skyddar det mot "krosskador" direkt påverkan på ryggkotorna. Skulle du tex flyga en bit och landa på ändan kan ryggen mycket väl gå åt helvete, hur bra ditt ryggskydd än är.
Jag har inte läst några tester på ryggskydd, så hur IXS är vet jag inte. Jag kan bara uttala mig om det i den mån att jag provat ett på och "kännt" på det sas. Det satt inte så bra på mig, men det är ju både en smaksak och beror lite på hur man är byggd. Sen tyckte jag inte att det kändes lika robust och förtroendeingivande som tex Knox KC2000 X1, som jag skrev om tidigare, men så kostar det väl inte ens hälften så mycket heller.
Jag är övertygad om att ett IXS är MYCKET bättre än att inte ha något skydd alls. Och står man i att välja mellan ett IXS och inget alls så är det IMO inget svårt val. Sen kan hända att Knox, Dainese och de andra lite dyrare skydden skyddar bättre än ett IXS, det vet jag som sagt inte. Det behöver inte nödvändigtvis vara så eg.