ryggskydd

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Emmi skrev:
Inget, det jag menar är att man ska köpa ett av de "kändare" märkerna, och inte nåt halvdant för femhundralappen... De dyrare (som oftast är av de "kändare" märkena) är ju dyrare av en anledning.


Nej, det menade jag inte. IXS är ju också ett av de kändare märkerna. Det är jag menar är att man borde köpa ett märke man känner till och har hört bra saker om för kanske 1000-1500:- istället för att köpa ett "biltema"-aktigt för 500:-.

Jag hade ett Dainese när jag kraschade, och det var fan inget vidare, men det gjorde så jag inte bröt ryggen iallafall. Nu när jag vet vad som kunde hänt utan så köpte jag det som jag tyckte verkar bäst, ett Knox nånting. Mycket skydd, både skulderblad och njurar och rygg självklart. 1750:- kostade det, men då får det göra det.

fast IXS-skyddet i fråga ligger ju inte i 500-kronorsklassen. iaf inte när jag köpte det.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har faktiskt bara sett ett skydd som skyddar hela ryggtavlan och det är inte IXS, däremot verkar IXS skydd sitta bra och slimmat under stället.

Knox verkar vara det enda som verkligen har skydd över hela ryggtavlan, rätta mig om jag har fel.

//jaG

Bodoe skrev:
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Jag känner att ja vill höja ett varningens finger när det gäller ryggskydd, SJÄLVKLART ska man ha ett sånt när man kör .
Det ger ett visst skydd, men ha inte för stor tilltro till det...
det kommer inte att skydda särskilt mkt om man kör i 100 Km/h och det tar tvärstopp mot en tall, vägskylt eller annat som brukar vara i vägen.
funkar perfekt om man hasar efter vägen på rygg.

Njurar tex sitter fast i kroppen med hjälp av sina artärer som försörjer dom med blod.
Tar det hastigt stopp, så går dessa artärer ofta rätt av, med till följd att man får en mkt allvarlig blödning invärtes.
Det är ju inte bara kroppen som färdas i 100 km, det gör ju även organen i kroppen, när det tar stopp så stannar kroppen först, sen fortsätter organen att röra sig... det som stoppar dom är deras blodförsörjnings"rör"

Hjärtat sitter inte heller fast i kroppen på ett sånt sätt att det tillåter några större stopp...
hjärtmuskeln hänger som en klocka , fast i aortabågen..
lika här.. tar det stopp i en olycka så kan aortabågen gå rätt av.
det avlider man i på mindre än en sekund.

Men igen... naturligtvis ska ni skaffa det bästa ryggskyddet som finns på marknaden...
lite inte för hårt på det bara. Det är ingen garanti för att inte bryta ryggen, eller få andra livshotande skador.
det bästa är att sänka hastigheten,.... över 30 Km/h så minskar överlevnaden dramatiskt.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
stavgren skrev:
Något jag sett ang ryggskydd är att det på de allra flesta står att de är godkända för allt utom "Dragracing med skoter" (eller nåt liknande). Någon som vet vad det är för väldigt speciella regler för att få ett ryggskydd godkänt för det?
Jag tror att det är så här att du ska använda skyddsväst i stället, dock behöver du bara skyddsväst när du kör med dubb. I övriga klasser som kör på snö är ryggskydd en rekommendation m.a.o. om jag har förstått saken rätt så på snö får du ha vilket ryggskydd som helst.
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
ambulans skrev:
Jag känner att ja vill höja ett varningens finger när det gäller ryggskydd, SJÄLVKLART ska man ha ett sånt när man kör .
Det ger ett visst skydd, men ha inte för stor tilltro till det...
det kommer inte att skydda särskilt mkt om man kör i 100 Km/h och det tar tvärstopp mot en tall, vägskylt eller annat som brukar vara i vägen.
funkar perfekt om man hasar efter vägen på rygg.

Njurar tex sitter fast i kroppen med hjälp av sina artärer som försörjer dom med blod.
Tar det hastigt stopp, så går dessa artärer ofta rätt av, med till följd att man får en mkt allvarlig blödning invärtes.
Det är ju inte bara kroppen som färdas i 100 km, det gör ju även organen i kroppen, när det tar stopp så stannar kroppen först, sen fortsätter organen att röra sig... det som stoppar dom är deras blodförsörjnings"rör"

Hjärtat sitter inte heller fast i kroppen på ett sånt sätt att det tillåter några större stopp...
hjärtmuskeln hänger som en klocka , fast i aortabågen..
lika här.. tar det stopp i en olycka så kan aortabågen gå rätt av.
det avlider man i på mindre än en sekund.

Men igen... naturligtvis ska ni skaffa det bästa ryggskyddet som finns på marknaden...
lite inte för hårt på det bara. Det är ingen garanti för att inte bryta ryggen, eller få andra livshotande skador.
det bästa är att sänka hastigheten,.... över 30 Km/h så minskar överlevnaden dramatiskt.

Mmm, det var lite det här jag var ute efter (inre organ), men i detta avseendet har alltså ett ryggskydd inte speciellt mkt att komma med vad det verkar. Låter mycket rimligt och värt att tänka på.
Så, det är alltså kross- (punktvisa krafter typ) och brytskador som det handlar om...rätt? Då verkar det naturligtvis bättre med ett kraftigt skydd som Emmi och Zeb säger, även om det är lite mer osmidigt.

Mitt skydd är likadant som på bilden på sid 1 i denna tråd, men det ser ut om om han har ett för litet skydd. Mitt går längre upp mot nacken, dock inte upp särskilt långt upp PÅ nacken, och täcker även en liten bit ner på rumpan (svanskotan). Jag tänker (tror jag) trots dina råd inte att köpa ett nytt skydd då jag trivs så med det nuvarande och vet att jag använder det, men dina ord finns i bakhuvudet. :tummenupp


Förvisso något som kanske är viktigare än alla skydd i världen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
ambulans skrev:
Jag känner att ja vill höja ett varningens finger när det gäller ryggskydd, SJÄLVKLART ska man ha ett sånt när man kör .
Det ger ett visst skydd, men ha inte för stor tilltro till det...
det kommer inte att skydda särskilt mkt om man kör i 100 Km/h och det tar tvärstopp mot en tall, vägskylt eller annat som brukar vara i vägen.
funkar perfekt om man hasar efter vägen på rygg.

Njurar tex sitter fast i kroppen med hjälp av sina artärer som försörjer dom med blod.
Tar det hastigt stopp, så går dessa artärer ofta rätt av, med till följd att man får en mkt allvarlig blödning invärtes.
Det är ju inte bara kroppen som färdas i 100 km, det gör ju även organen i kroppen, när det tar stopp så stannar kroppen först, sen fortsätter organen att röra sig... det som stoppar dom är deras blodförsörjnings"rör"

Hjärtat sitter inte heller fast i kroppen på ett sånt sätt att det tillåter några större stopp...
hjärtmuskeln hänger som en klocka , fast i aortabågen..
lika här.. tar det stopp i en olycka så kan aortabågen gå rätt av.
det avlider man i på mindre än en sekund.

Men igen... naturligtvis ska ni skaffa det bästa ryggskyddet som finns på marknaden...
lite inte för hårt på det bara. Det är ingen garanti för att inte bryta ryggen, eller få andra livshotande skador.
det bästa är att sänka hastigheten,.... över 30 Km/h så minskar överlevnaden dramatiskt.
Med lite smärre modifieringar kan ovanstående även sägas om en hjälm. Dunkar du huvudet i en tall i 100 km/h så kolar du. Punkt. Mot en typen av händelser finns inget skydd. Däremot skyddar hjälmen mot många andra skador. Ryggskenan likaså. En trotoarkant räcker gott för att slå av dig ryggraden i 30 km/h. Ryggskenan ökar sannolikheten för att ryggraden håller.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Bingo skrev:
Med lite smärre modifieringar kan ovanstående även sägas om en hjälm. Dunkar du huvudet i en tall i 100 km/h så kolar du.

Just precis... och det är ju tyvärr mkt sällan man klarar sig från några hinder i den vanliga trafiken, antingen flyger man in i en bil.. lycktstolpe, vägskylt.. träd.. ja de mesta..
Hastighet kombinerat med det plötsliga stoppet, det är det som dödar eller allvarligt skadar motorcyklister punkt slut !!

det ja menar är bara att trots alla skydd, så var försiktiga, dom ger inga garantier.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rymding skrev:
Har ett sånt jag med. :) Har inte testat det IRL(än). Såg att det utgått ur Touringkatalogen. Om det är ett bra tecken är jag inte säker på. :skrämd

Anledningen är att IXS numer importeras och säljs av Yamaha Sverige AB och de kommer endast sälja dessa produkter i "sina" Yamahaaffärer. Alltså inget med kvalité på IXS att göra.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top