Ryggskydd

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
För åldringens skull så kan du ha en sådan hjälm i 10 år

Jag skulle då aldrig ha samma hjälm mer än max tre år - det är en rätt billig försäkring :tummenupp

* Någon mer som har en kommentar om ryggskydd?
* Är dainese wave 2 verkligen slut om man faller av några gånger?
* Hur gör alla ni som bara kör bana, dvs ni åker ju av ibland. Byter ni ryggskydd varje gång?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag skulle då aldrig ha samma hjälm mer än max tre år - det är en rätt billig försäkring :tummenupp

* Hur gör alla ni som bara kör bana, dvs ni åker ju av ibland. Byter ni ryggskydd varje gång?

Ett dainese wave som du vurpat i ska du kontrollera och slänga om du ser eller misstänker att bikakealuminiumet har deformerats, vilket det ska göra när det tar upp kraften.
Krävs dock mkt stryk för att det ska ske, och har det skett så har det räddat dig från allvarliga skador så bara att tacka och ta emot.
Jag har wave och är mkt nöjd, skulle jag köpa annat så vore det halvarsson.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Hur länge du kan behålla din hjälm beror mest på hur försiktig du är med den. Att man generellt rekommenderar att man inte ska använda en hjälm mer än 3-5 år är för att dom många har inte riktigt koll på vilken typ av hjälm dom har. Plasthjälmarna åldras fortare än komposithjälmarna (glasfiber/kolfiber). Åldrandet på komposithjälmarna är väldigt litet så ur det perspektivet är det inte någon poäng att byta förutom att det kanske uppgraderats lite så att dom nyare är säkrare.

Däremot är det ju så att för varje år du har en hjälm så ökar antalet små smällar den fått. (förr eller senare kommer du ju att råka knacka i den i dörrposten eller något annat.) Generellt ska dom hålla för det men efter några smällar kan man ha fått försvagningar i materialet. Då kommer hjälmen inte att ta upp kraften lika bra om du klotar.

Så med andra ord. Man bör byta hjälm efter ett antal år. Är du försiktig med din hjälm kan du mycket väl ha den ganska länge. Vet du med dig att du kanske knackat i den några gånger så kanske du bör byta. Inte för åldern utan för småsmällar. Åldringsbestämdigheten på plastmaterial är väldigt bra nuförtiden till skillnad från hur det var för ett antal år sedan. Kolla hur "kantstött" hjälmen är och bedöm om det är dags att byta.

Sedan är det ju faktiskt så att hjälmfabrikanterna kan tänkas hävda att man ska byta hjälm ganska ofta delvis på grund av att det ligger i deras intresse att vi skrotar hjälmarna och köper nytt så ofta som möjligt. Eller?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Att byta ryggskydd lika ofta eller oftare är också billig försäkring i så fall imo ;)

Inse en del ironi och lika stor del glimt i ögat.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Ett dainese wave som du vurpat i ska du kontrollera och slänga om du ser eller misstänker att bikakealuminiumet har deformerats, vilket det ska göra när det tar upp kraften.
Krävs dock mkt stryk för att det ska ske, och har det skett så har det räddat dig från allvarliga skador så bara att tacka och ta emot.
Jag har wave och är mkt nöjd, skulle jag köpa annat så vore det halvarsson.

Ja det är dem det står emellan. Hade ett wave 2 och var jättenöjd. Men det är sålt pga jag trott att jag skulle avsluta mcåkandet i samband med studier. Nu insåg jag att jag inte kommer att klara 6 år utan att köra hoj. Så ny blir det, när vet jag inte. Anledningen till att jag frågar är för att jag åker snowboard också, å tänkte kombinera ryggskyddet. Å andra sidan så tar ju ryggskyddet en del stryk om man ramlar på rails etc.

Verkar dock inte vara någon som har ett bra svar, kanske får vända mig till snowboardvärlden istället - två skydd blire nog.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA