Ryggskydd

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Nån som "provat" ett sånt här?

w732h488_0000034047ED5EE0.jpg

är det ett foamskydd?

KÖP MITT DAINESE WAVE 3 :tummenupp se mina annonser. Vansinnigt billigt..

är det ett foamskydd?

KÖP MITT DAINESE WAVE 3 :tummenupp se mina annonser. Vansinnigt billigt..

edit: glömde skriva. Priset på ryggskyddet är oftast inte så avgörande om hurvida dess stötupptagningsförmåga skyddar eller inte. Det är mer själva komforten som trissar upp priset. Även kända märken såklart. Men man vill ju inte att sömmar etc ska skava. Köper man t.ex. dainese wave eller halvarssons track så vet man vad man får!

Tycker dock att foamskydd i allmänhet är råballt. Finns som skinnställ också, skapade en tråd som ingen gett respons på så efterfrågan i sverige verkar inte va så stor. Men skulle va kul och veta om de börjat med det i moto-gp eller liknande.

Se: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=181101

Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
är det ett foamskydd?

Ingen aning. Ser ju ganska likt Halvarsons,,,

Kawa själva skriver "Högsta möjliga CE nivå 2-skydd". Vad betyder det i realiteten? Vilka skyd uppfyller och uppfyller inte det?

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Nån som "provat" ett sånt här?

w732h488_0000034047ED5EE0.jpg

Ser ju väldigt likt ut Halvarssons Track.

Använder ett halvarsson och tycker det funkar fint. Hade ett Ufo förut men efter jag läst lite tester och liknande bytte jag upp mig.
Viktigaste att kolla är väl att skydden Uppfyller CE 1621-2 märkningen, sen är det väl bara att prova sig fram? :yoparty

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636

Använder ett halvarsson och tycker det funkar fint. Hade ett Ufo förut men efter jag läst lite tester och liknande bytte jag upp mig.
Viktigaste att kolla är väl att skydden Uppfyller CE 1621-2 märkningen, sen är det väl bara att prova sig fram? :yoparty

Ja, det uppfyller CE 1621-2
Fullständig text är:
----------------------------------------------------------------
KAWASAKI FORCEFIELD RYGGSKYDD
Kawasaki ryggskydd från Forcefield. Absorberar mer energi och kan stå emot flera stötar bättre än andra traditionella skydd på marknaden. Anpassar sig till den exakta formen av åkarens rygg vilket ger en säkrare och bekvämare passform än något annat skydd på marknaden.
Högsta möjliga CE nivå 2-skydd (godkänd enligt EN1621-2:2003 och EN340:2003.)
Andas och är lätt och mycket flexibelt. Kraftig men samtidigt slank passform, lätt att bära under åkkläderna.
---------------------------------------------------------------

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f

Haha gjorde precis som dig typ.
Köpte ett ufo igår men läste om det i den där testen...sluta med att jag åkte och bytte :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mycket plast/armering garanterar inte att man har ett bra ryggskydd.

Viktigaste faktorn är den stötupptagande förmågan och hur en stöt tas upp och distribueras vidare av skyddet.

Läste någonstans att den viktigaste biten i ryggskydden är den MJUKA delen. Samma sak gäller hjälmar. Skalet är bara till för att skydda det mjuka/cellplasten......

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Man kan ju undra hur bra ett foamskydd fördelar ut smällen om man drar in i sten eller kurbs eller dyl, kör med saftywest från A-star sitter kalas och känns fint

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Man kan ju undra hur bra ett foamskydd fördelar ut smällen om man drar in i sten eller kurbs eller dyl, kör med saftywest från A-star sitter kalas och känns fint

Precis, där borde det falla, de borde ju kunna göra hjälmar i foam också isf :va Det skulle dock bra mycket till innan jag började använda det istället för trogna arai..

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Ingen aning. Ser ju ganska likt Halvarsons,,,

Kawa själva skriver "Högsta möjliga CE nivå 2-skydd". Vad betyder det i realiteten? Vilka skyd uppfyller och uppfyller inte det?

När man testar ett ryggskydd så släpps en vikt från en bestämd höjd och man mäter genomslagskraften enligt följande;
EN 1621-2 Level 1 Max 18kN
EN 1621-2 Level 2 Max 9kN

Man blir förvånad över hur många handlare som inte alls har koll på vilken godkännandenivå skydden som de säljer har, än mindre har de koll på vad skillnaden mellan Nivå 1 och Nivå 2 är. Fråga får ni se...

För små tjejer kan jag rekommendera Knox (Ricochet Lady) om de är någotsånär breda över ryggen. Annars har Spidi (Warrior Lady) ett strålande skydd som faktiskt är superflexibelt, välventilerat men ändå godkänt i nivå 2.

Men viktigast är ändå att när ni köper ett ryggskyd så köp inte första bästa av "alligatorförsäljaren". Även om han hävdar att det är det bästa som finns... Det är superviktigt att det sitter bra och inte blir obekvämt.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör Wave och är som alla andra riktigt nöjd. Om det är säkert eller inte kan man bara gissa men det sitter sjukt bekvämt vilket känns minst lika viktigt! Skyddet är ju inte så säkert om man alltid väljer att ha det kvar hemma :fakta

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Väst

Skaffa ett ryggskydd med väst. Jag har ett Dainese och känner inte ens att det sitter på. Ganska dyra men det är rullstolar också.

Mitt är liknande detta men med något tempurmaterial lite här och där.
Ska se om jag kan leta upp vad det heter.

1_giletWave_m.jpg

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Ja, det uppfyller CE 1621-2
Fullständig text är:
----------------------------------------------------------------
KAWASAKI FORCEFIELD RYGGSKYDD
Kawasaki ryggskydd från Forcefield. Absorberar mer energi och kan stå emot flera stötar bättre än andra traditionella skydd på marknaden. Anpassar sig till den exakta formen av åkarens rygg vilket ger en säkrare och bekvämare passform än något annat skydd på marknaden.
Högsta möjliga CE nivå 2-skydd (godkänd enligt EN1621-2:2003 och EN340:2003.)
Andas och är lätt och mycket flexibelt. Kraftig men samtidigt slank passform, lätt att bära under åkkläderna.
---------------------------------------------------------------

Bäst i detta test: http://www.spyke.it/allegati/news/pdf/44/Back protectors results.pdf

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Last edited:

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Kör med Halvarsson Track och tyckte det satt bäst när jag provade lite olika.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024