Ryggskydd

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Nu är det dags att byta ryggskydd, men det är ju en djungel. :jisses
Har någon några erfarenheter att dela med sig av? Vi kommer att åka lite långresor (Tyskland i höst och Italien nästa vår) och däremellan lite bankörning blandat med vanlig vardagskörning. Så det behöver funka för lite blandade tillfällen.
Jag har kikat på Alpinestar Nucleon KR-2, den ser ut att vara smidig men ge bra skydd. Men jag vänder mig till den fantastiska åsiktsbank som SH är, vad skulle ni rekommendera?

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Den ser verkligen rejäl ut, men är den inte varm?
Och hur mycket plats behöver man under stället? Jag har av någon anledning gått upp lite sedan jag köpte det förra året.

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Kör med Alpinestars Bionic och är helnöjd :tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Den ser verkligen rejäl ut, men är den inte varm?
Och hur mycket plats behöver man under stället? Jag har av någon anledning gått upp lite sedan jag köpte det förra året.

Nja. Lite varm är den såklart, men inget som stör. Den är rätt bra ventilerad.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Nja. Lite varm är den såklart, men inget som stör. Den är rätt bra ventilerad.

Vi ska ju till såväl Tyskland som Italien så jag är lite orolig för att bli för varm. Det tar bort mycket av glädjen om man får värmeslag...
Men jag ska absolut ta mig till butik och tita på såväl det som Bionic som iNK föreslog.

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag kör Alpinestars Nucleon KR-1 tillsammans med KRC-chest protector, ryggskyddet är förberett för extraskyddet så man byter ut de vanliga hängslena mot de som sitter på bröstskyddet. Tycker det sitter skönt, bröstplattan kanske hjälper lite om man skulle åka i backen nån gång..

Fast track-versionen som nämnts var ju t o m billigare ser jag nu. :tungan

Alpinestars_Nucleon_KR-C_Chest_Protector_Harness-1.jpg

Tips! Kolla Revzillas kanal på youtube. Dom gör tester och recensioner på typ allt vettigt som säljs. Men viktigaste är ju att testa grejerna så det sitter bra på dig. :tummenupp

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag kör Alpinestars Nucleon KR-1 tillsammans med KRC-chest protector, ryggskyddet är förberett för extraskyddet så man byter ut de vanliga hängslena mot de som sitter på bröstskyddet. Tycker det sitter skönt, bröstplattan kanske hjälper lite om man skulle åka i backen nån gång..

Fast track-versionen som nämnts var ju t o m billigare ser jag nu. :tungan

Alpinestars_Nucleon_KR-C_Chest_Protector_Harness-1.jpg

Tips! Kolla Revzillas kanal på youtube. Dom gör tester och recensioner på typ allt vettigt som säljs. Men viktigaste är ju att testa grejerna så det sitter bra på dig. :tummenupp

Tackar, jag ska kolla in deras recensioner och sedan åka och prova de skydd som känns vettiga.
Fördelen är ju att jag då kan ha stället på mig för att känna hur det sitter med allt på plats.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alpinestars bionic har jag kört flera år nu och det är riktigt bra och troligen säkert då jag fortfarande är oskadd efter ett 20-tal avåkningar.
Till i år var det dags för ett nytt och med tidigare erfarenhet i bagaget så tänkte jag ta ett likadant när jag istället hittade deras KR R och bestämde mig för att testa det då jag vägrar tro de har gjort en sämre efterföljare.

Sitter riktigt skönt och blir inte lika varmt som bionic när det format sig efter ryggen, är lite stelt men blir skönt när det fått lite temp och blivit mjukt, klart nöjd med bytet. :)
Har även hunnit hårdtesta det, nu är ju ingen avåkning den andra lik men men, denna kändes trevligare än med bionic då foamen fördelade stötarna så de inte kändes alls medans med det gamla visste man att man studsade på backen, inte så det gjorde ont men det var inte lika mjukt och skönt som med det nya. :)

Dom har lyckats med detta anser jag, sitter riktigt bra och tar upp krafterna bättre än det gamla.
Prövade även KR1, inte kört med men provade det men det kändes mer......touring......kanske är skönare på långfärden men när man smaskar i backen är nog KR R är bättre...kanske, men det är inget jag testat. :D

Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Alpinestars bionic har jag kört flera år nu och det är riktigt bra och troligen säkert då jag fortfarande är oskadd efter ett 20

Tack He rik, det var inte kul att du provat skydden IRL, men jag är på något sätt ändå glad att du gjort det eftersom andra (i detta fall jag) kan ta del av erfarenheterna du gjort.
Att de skyddar när man ramlar är naturligtvis prio 1, snarare än att de sitter bekvämt vid långfärder.
En kombo är så klart det bästa och nu har jag fått än mer att prova, klämma och känna på vid kommande besök i butiken. Det måste få plats under stället också, men det märker jag ju då.
:tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...