Ryggskydd

Sommar

Guest
Tänkte fråga om lite råd när de gäller ryggskydd.

Vilket är eg det bästa om man är ca 178cm lång?

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Sommar skrev:

Gå till en butik som säljer ryggskydd och fråga en säljare! Tråkigt svar? Absolut...

Men du vill inte gissa dig till en så pass viktig detalj, då det är väldigt viktigt att skyddet sitter som det ska och inte flyttar på sig vid en eventuell olycka.

Rent generellt så finns det inte så många olika storlekar på ryggskydd heller. Tror mitt kommer i 3 olika. Small, medium och large.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Sommar skrev:

mitt tips är att prova lite olika, det är ju viktigt att det sitter bra o inte är för obekvämt och stelt! köp inget billigt dåligt skydd, man får oftast vad man betalar för!

sandstream

Guest
Jag köpte ett från Halvarsson som vann något test i Bike, fungerar bra men det blir lite svettigt.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Frågan borde kanske vara: Från hur högt uppe till hur långt nere skall skyddet sträcka sig, i stående respektive uppsutten ställning?

Ptja, synpunkter om olika bredd och bälte/inte bälte är också välkomna.

Frestad att skaffa jacka med skyddet i nästa gång det beger sig... men de kan knappast gå långt nog ner om de inte skall sticka ut under jackans kant. Kortare skydd för bekvämare påklädning, njae, tror inte det...

Sommar

Guest
Tackar

Jag tackar för tipsen. Jag har länge varit inne på ett skydd från UFO, men även ett från Knox. Men jag antar att hur breda de ska vara är upp till en själv... Jag får ta o åka iväg o prova lite olika, så får jag väl se vad som blir bra, helt enkelt.

Någon som rekommenderar bra märken?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
En sak som många glömmer är att en av ryggskyddets huvudfunktioner är att hindra ryggen från att böjas bakåt. Mitt tips:

Köp ett skydd som förutom att skydda mot stötar på ett bra sätt:

- släpper igenom luft. du blir svettig annars.
- inte flexar bakåt.

.

Gabor

Guest
ryggis

Ska sitta tight, prova med Ditt skinnställ på. Sätt dig på hoj, ha hjälmen på dig.
Nu ska inte ryggskyddet ligga mot sadeln, den får inte vara så lång så att ryggskyddet petar bakdelen på hjälmen så den vill tryckas framåt.....inte kul att bara se tanken eller instrumenteringen... :lol

Den ska vara mjuk i vid halskotpelaren, och samtidigt skydda.
Den ska gå så långt ner som möjligt över svanskotorna utan att ligga mot sadeln....

det var väl allt tror jag...ha det så kul å kör säkert i sommar. :tummenupp

Reklam är reklam , men Dainese gör väldigt bra grejor, olika modeller och storlekar.

saik78

I rymden kan ingen höra dig gråta.
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Honda XRV 750 -96, KTM 250, EX 440
Grejjen är ju att man använder skyddet jämt, och då får det inte vara för otympligt. Har själv ett Dainese backspace, Funkar bra, har iofs inte kraschat med det, peppar peppar.
Kolla på bike. se (om det nu är OK att rekomendera den siten?) där har det recensioner av ryggskydd.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept