Rykande GSXR

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Hej alla barn, idag tvättade jag min hoj (ca18:00 tror jag) den fick sen stå i skuggan och rinna av sig sen körde jag hem för ungefär en halvtimma sedan.

Har under dagen noterat att den varit varmare än vanligt, legat på 99grader när den vanligtvis brukar ligga mella 77-80 grader.
I morse körde jag i rusningstrafik och kunde inte köra om så många pga lastbilar som låg spegel mot spegel osv, så då låg den på 107 grader och fläkten gick såklart igång under färd.

Iaf till saken, nu när jag kommit hem så var den ganska varm igen och när jag parkerat så märker jag att det kommer ånga/rök (förmodligen ånga då det inte luktade bränt) mestadels uppåt från styret men även underifrån tanken. När jag stängde av tändningen så kom det ett pysande ljud som stannade av efter några sekunder och det blev en liten pöl under hojen.Röken avtog, men när jag startade den igen så kom det tillbaka på direkten.
WTF är det som har hänt??
Bör jag vara orolig o checka in på verkstad eller var det kanske en engångsföretelse?

Nån som har idéer om vad det kan vara? har som sagt bara tvättat den och sköljt av den. Innan dess så funkade den perrrrfekt.

Tacksam för hjälp.
Mvh/G
Den har gått ca 200-300 mil sedan service och ska väl va i bra skick.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
vatten tror jag, det luktade inte något speciellt.
Och det kom rakt underifrån, kanske kylarvatten??
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
vatten tror jag, det luktade inte något speciellt.
Och det kom rakt underifrån, kanske kylarvatten??

kylarvatten brukar vara lite halt pga glykolen. Men har det läckt så du fått en pöl under hojen måste du kunna se var det rinner/droppar ifrån så slipper du spekulera i om det är vatten från tvätten eller något värre. Sen kan du ju även kolla om nivån på kylvätskan är som den skall vara, se dock bara till att motorn svalnat innan du lyfter på locket.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag ska ut o känna på vattnet på direkten, har dock inga verktyg här så kylaren kommer jag nog inte åt så jag kan kolla nivån.
Jag hoppas jag kan köra till jobbet i morgon bara.....

Tack så mycket för snabbt svar och tipsen!!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag ska ut o känna på vattnet på direkten, har dock inga verktyg här så kylaren kommer jag nog inte åt så jag kan kolla nivån.
Jag hoppas jag kan köra till jobbet i morgon bara.....

Tack så mycket för snabbt svar och tipsen!!

du behöver inga verktyg för att kolla det.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Ok nu har jag tittat, det som rann nerför stödet är lite halt nästan oljigt men mer flytande.
Det som rann direkt under kylaren är nästan borta nu och smakade lite citron typ.
OM det nu skulle vara kylarvatten, vad gäller då? Köra eller inte köra till jobbet i morgon?
Jag har som sagt inga verktyg att ta koss kåporna med så jag kommer åt.

Kände även under magkåpan (där hade det inte runnit ner på makren) och den var lite blöt typ oljig fast inte svart olja.
Fan, känns som att jag kanske får ringa herr racerepairs patrik i morgon....

du behöver inga verktyg för att kolla det.

Men locket på kylaren sitter ju några centimeter ovanför hålet i kåpan så jag kommer inte åt att skruva eller titta??

Kanske bör nämna att meka för mig innebär på sin höjd att skruva fast fotpinnar och tanka :)
 
Last edited:

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Topplockspackningen brukar gå när det blir för varmt:gnissla Och smaka ALDRIG på kylarvätska:tummenupp
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Det rök väl nere ifrån kylaren, kan det vara högtryckstvätten som har pajat kylaren?

Hej jag körde ingen högtryck bara trädgårdsslang med regntryck typ.

Topplockspackningen brukar gå när det blir för varmt:gnissla Och smaka ALDRIG på kylarvätska:tummenupp

Det var ganska gott ju :rolleyes:

Nä men seriöst, om den där jävla packningen har gått så blir det inge köra i morgon antar jag...
Det kan ju var den eftersom det pös och hade sig när den var på. Nu när jag var nere så startade jag den igen o då varken pös eller ångade det, den var ca 60 grader varm nu.
Fan att man bor så jävla långt från mecken då..
RÖVPACKNING.
 
Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Säkert bara en kylarslang som lossnat eller spruckit vid klämman. Röken kommer när vattnet rinner ner på grenröret.
Kör inte med cykeln innan du plockat bort kåporna och hittat samt fixat läckan är mitt tips.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Säkert bara en kylarslang som lossnat eller spruckit vid klämman. Röken kommer när vattnet rinner ner på grenröret.
Kör inte med cykeln innan du plockat bort kåporna och hittat samt fixat läckan är mitt tips.

Oki tack för alla tips jag ska hitta lite verktyg till i morgon och peta o dona lite efter jobbet då så får jag avlägga rapport hur det gått och om det blir gixergrillfest i morgon.
Den får fan inte strula nu jag kör ju varje dag med skiten...
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
En ren gissning: Kan det vara så att du fyllt tändstiftsbrunnarna med vatten vid tvätt och det är lite skit runt stiften så vattnet rinner inte ut direkt genom dräneringshålen utan sipprar ut lite sakta? Lagom för att det ska ryka stämningsfullt runt dina grenrör, de är ju i kylartrakten, så det är därför du tror att det är kylarhaveri??

Man får inte gissa men jag gör det ändå:yoparty
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
En ren gissning: Kan det vara så att du fyllt tändstiftsbrunnarna med vatten vid tvätt och det är lite skit runt stiften så vattnet rinner inte ut direkt genom dräneringshålen utan sipprar ut lite sakta? Lagom för att det ska ryka stämningsfullt runt dina grenrör, de är ju i kylartrakten, så det är därför du tror att det är kylarhaveri??

Man får inte gissa men jag gör det ändå:yoparty

Jag tror inte det, som sitter ju ganska undanpuffat under luftburk o allt och så sitter det nått slags gummipackningar runt att, först någon slags kontakt och sen lite gummi/plastsatvar som man trycker ner i hålen där stiften sitter. Så det borde va rätt så tätt däromkring.
Men tack för tipset ändå.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Update:

Igår tittade jag lite i verkstadshandboken (rena japanskan för mig) och idag ringde jag min förstameck, han var på semester.
Jag har iaf plockat bort kåpor och inspekterat de två slangarna som går från kylare till expkärl och en som gick nån annanstans. Dom var hela och satt bra.
Ringde min andrameck som sa att jag skulle fylla på och kolla om det rinner samt kontrollera expkärl. Sagt och gjort, det rann igen....
Såg då att det kommer högre ifrån så jag lyfte på tanken och såg där en tjockare slang som lossnat, slangklämman satt 5 cenitmeter ifrån stället där den skulle klämma åt. Tog inga kort men den var tjock som ett finger och skulle anslutas till blocket(?).

Återmonterade och startade och voila! Inget läckage.

MEN när den stod där på tomgång och hade kommit upp i 60 grader så hostade den till (har lite dåligt med soppa och hoppas på det som förklaring till hostan) och efter att ha stängt av så tittade jag på exkärlet igen och det är fortfarande tomt. Normalt eller ??

Jag hoppas Verkligen jag löst problemet, men vill gärna ha input ang expansionskärlet.
Är det normalt sett tomt eller fyllde jag på för lite?
Hällde vatten i kylaren tills det var ända upp till locket sen efter en stund sjönk det undan så jag gjorde det återigen.
Bör jag fylla på med något annat också för att förhindra korrossion?
mvh/G
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fyll på tills expansionskärlet är halvfullt, om du skickar på dig glasögonen och lyser med en halogenlampa :D så ser du två streck på burken som det står min & max på, mellan de ska det vara fyllt.

Glykol är bra att ha i kylarvattnet 50% så klarar den en hyvens frostknäpp på -35 C :)

Och be till motorguden att toppen inte har slagit sig pga utebliven kylning :Bugar

Kolla oljan, vitblaskig/grå så är det vatten i och då blir det jobbigt.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Fyll på tills expansionskärlet är halvfullt, om du skickar på dig glasögonen och lyser med en halogenlampa :D så ser du två streck på burken som det står min & max på, mellan de ska det vara fyllt.

Glykol är bra att ha i kylarvattnet 50% så klarar den en hyvens frostknäpp på -35 C :)

Och be till motorguden att toppen inte har slagit sig pga utebliven kylning :Bugar

Kolla oljan, vitblaskig/grå så är det vatten i och då blir det jobbigt.

Hej oljan ser bra ut så där finns det inget annat än olja ser det ut som.
Men när jag hällde vatten så kom det inte ner till expkärlet, kan det va stopp i slangen eller får man hälla vänta hälla vänta hälla vänta?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fyll på tills expansionskärlet är halvfullt, om du skickar på dig glasögonen och lyser med en halogenlampa :D så ser du två streck på burken som det står min & max på, mellan de ska det vara fyllt.

Varför görs expansionskärlen så förbannat svåravlästa? :mad:

Hej oljan ser bra ut så där finns det inget annat än olja ser det ut som.
Men när jag hällde vatten så kom det inte ner till expkärlet, kan det va stopp i slangen eller får man hälla vänta hälla vänta hälla vänta?

Vart häller du vattnet/kylvätskan?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag häller det rakt ner i kylaren.

Så gjorde jag med, men skulle inte det.
Expansionskärlet.

På min gav locket upp, beställde ett nytt och sen blev jag av med strulet från kylarn
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top