Krille1977
Ny medlem
Hej, är lite ny på forumet så ursäkta om jag lägger in detta fel.
Jag skulle behöva lite hjälp av någon med erfarenhet då jag är lite oviss vad som är problemet.
Kort(lång????) redogörelse för min mekhistoria:
Har haft min KTM 640 LC4i ett halvår och den har gått bra, då jag plötsligt får:
1. Total Vattenläcka in i motorn med chokladmilkshakeolja som resultat.
2. Jag total renoverade vattenpump.
3. Inser att det knappt har varit något spel på ventilerna och ställer dessa efter spec. Och byter ett ventilarmslager.
4. Sätter ihop allt, och efter två oljebyten och lite varmkörning i mellan är oljan härligt ren och röd. Och hojen går bra.
Men till min fasa så fortsätter hojen att dricka Ca 1dl per 7-10mil. Och vit-rycker vid omstart. (Något jag trodde till en början hade med att motorn fortfarande tömde ut det sista vattenresterna i ventiltoppen sedan haveriet.)
Det läcker även ur kylar dräneringslangen vid Uppvärmning och bubblar. (Har inte heller sätt att fläkten har gått igång någon gång.)
Mina teorier är följande
Att jag:
1. Har missat lite när jag monterade packboxen till vattenpumpen och att jag har vikt packningenI inåt och därmed fått ett litet läckage kvar.
2. Att jag till råga på allt har blåst topplocks packningen. (Verkar ju helt osannolikt att den också går i samma veva.)
3. (Minst troliga) Att det fortfarande ventileras ut lite vatten från tidigare haveri och att vattenförlusten beror på avkokning pga. El/fläkt fel. Eller läckage.
Frågor:
• Finns det något fiffigt sätt att avgöra om det är 2. Cylinder läckage? Provtryckning? Skulle liksom vilja släcka det alternativet innan jag river pumpen igen..
• Är det troligt att det har blivit annat fel som inte jag har tänkt på då jag hann köra 3 km med vattenhaveriet?
• Finns det fler teorier som inte jag har tänkt på?
Är super tacksam för eventuella tankar tips och råd på felsöknings metoder. Och jag håller tummarna att det är något mindre fel. Skulle vara kul att åka lite på den också och inte bara skruva...
cheers
Jag skulle behöva lite hjälp av någon med erfarenhet då jag är lite oviss vad som är problemet.
Kort(lång????) redogörelse för min mekhistoria:
Har haft min KTM 640 LC4i ett halvår och den har gått bra, då jag plötsligt får:
1. Total Vattenläcka in i motorn med chokladmilkshakeolja som resultat.
2. Jag total renoverade vattenpump.
3. Inser att det knappt har varit något spel på ventilerna och ställer dessa efter spec. Och byter ett ventilarmslager.
4. Sätter ihop allt, och efter två oljebyten och lite varmkörning i mellan är oljan härligt ren och röd. Och hojen går bra.
Men till min fasa så fortsätter hojen att dricka Ca 1dl per 7-10mil. Och vit-rycker vid omstart. (Något jag trodde till en början hade med att motorn fortfarande tömde ut det sista vattenresterna i ventiltoppen sedan haveriet.)
Det läcker även ur kylar dräneringslangen vid Uppvärmning och bubblar. (Har inte heller sätt att fläkten har gått igång någon gång.)
Mina teorier är följande
Att jag:
1. Har missat lite när jag monterade packboxen till vattenpumpen och att jag har vikt packningenI inåt och därmed fått ett litet läckage kvar.
2. Att jag till råga på allt har blåst topplocks packningen. (Verkar ju helt osannolikt att den också går i samma veva.)
3. (Minst troliga) Att det fortfarande ventileras ut lite vatten från tidigare haveri och att vattenförlusten beror på avkokning pga. El/fläkt fel. Eller läckage.
Frågor:
• Finns det något fiffigt sätt att avgöra om det är 2. Cylinder läckage? Provtryckning? Skulle liksom vilja släcka det alternativet innan jag river pumpen igen..
• Är det troligt att det har blivit annat fel som inte jag har tänkt på då jag hann köra 3 km med vattenhaveriet?
• Finns det fler teorier som inte jag har tänkt på?
Är super tacksam för eventuella tankar tips och råd på felsöknings metoder. Och jag håller tummarna att det är något mindre fel. Skulle vara kul att åka lite på den också och inte bara skruva...
cheers