Rymdgeometri

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Om 7 cm av backspegeln täcks av min axel, hur mycket skall jag då flytta ut spegeln, 7 cm, 7/2 cm eller nå't däremellan?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Om 7 cm av backspegeln täcks av min axel, hur mycket skall jag då flytta ut spegeln, 7 cm, 7/2 cm eller nå't däremellan?
Utan att veta backspegelns storlek och avståndet mellan dig och backspegeln är frågan om du vill ha ett svar som är ungefär rätt eller exakt fel? Det sistnämnda kan du förmodligen komma fram till med hjälp av trigonometri. Men annars tänker jag att det kanske vore lättare att flytta på axeln istället för backspegeln. 🙃
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ungefär rätt duger gott.
Då skulle jag prova mig fram. Ta en liten spegel (eller montera loss den befintliga spegeln och be någon hålla den i olika positioner när du sitter i normal ställning på hojen och samtidigt vinkla den så du ser bra. Då borde du få ett hum om var den skall vara.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om du mäter upp alla variabler så går det att räkna på men mätandet är förstås extremt mycket jobbigare än att testa.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det låter som att du är lika dålig på rymdgeometri som jag.:fyllisar
Rätt gissat! Särskilt när det saknas minst en faktor. Därav att alternativet till approximeringen med spegeln är att gissa "exakt fel". Three body problem är ju typ olösbart. Nu ser jag fram emot att bli bashad av någon av forumets matematiker :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta och mät hur bred du är över axlarna. För att kunna se rakt bakåt måste insidan av backspegeln vara utanför din axelbredd.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det här tror jag är en sån där fråga där syftet med frågan har potential att kunna säga mer än självaste lösningen. Men en variabel eller två skulle så klart förändra allt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns backspeglar som sitter under styret så då är inga axlar i vägen..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan det vara så enkelt? Jag får kolla nästa gång jag är i garaget.
Bortsett från att du har två ögon på några cm avstånd så ser det ut så här.
Teoretiskt kan du se rakt bakåt bara yttersta delen av backspegeln är utanför axeln men vill du ha koll så ska hela spegeln vara utanför axeln och då blir också den döda vinkeln / området där du inte vet vad som finns mindre. Har själv funderat på en modifierad backkamera monterad bak på MCn med skärm vid instrumenten för ha koll rakt bakåt och vinkla ut vänster backspegel mera för att senare kunna följa / upptäcka omkörande / snett bakåt bredvidliggande.
OBS: Ingen möda har lagts på att vrida speglarna rätt för Infallsvinkel=Utfallsvinkel för det har ingen betydelse för placeringen av spegeln i sida.
1715676636018.png
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du gjorde om det till 2D. Funkar det när speglarna sitter mycket lägre än ögonen?
Tänk dig att du står högt uppe i ett fönster mitt på ett hus och utanför huset nere på gården står en justerbar spegel på en stol. Nu vill du veta vad som händer bakom dig, bakom huset.
Hur långt ut åt sidan måste du flytta stolen med spegeln för att kunna se rakt bakåt ?
Jo spegeln måste ju flyttas utanför gaveln på huset för annars kan inte Kalle som står rakt bakom gaveln på huset se spegeln
och
kan inte Kalle se spegeln
kan Du inte se Kalle ens med spegeln rätt inställd.
 
Last edited:
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top