Rymdgeometri

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Tänk dig att du står i ett fönster mitt på ett hus och utanför huset nere på gården står en justerbar spegel på en stol. Nu vill du veta vad som händer bakom dig, bakom huset.
Hur långt ut åt sidan måste du flytta stolen med spegeln för att bara kunna se rakt bakåt ?
Jo spegeln måste ju flyttas utanför gaveln på huset för annars kan inte Kalle som står rakt bakom gaveln på huset se spegeln och kan inte Kalle se spegeln kan du inte se Kalle ens med spegeln rätt inställd.
Och spegeln måste vara utanför kanten där stolen står. Eller på hoj, spegeln måste vara utanför föraren i den höjd där den sitter. Sitter spegeln långt ner (tex midjehöjd) måste den vara utanför midjan istället för axlarna. Vilket som nu råkar vara bredast är en annan sak...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om 7 cm av backspegeln täcks av min axel, hur mycket skall jag då flytta ut spegeln, 7 cm, 7/2 cm eller nå't däremellan?

Rätt svar på frågan är 40 mm.

Screenshot_20240515-120716~2.png

Det är nämligen den största breddningen per sida som erbjuds på eftermarknaden.

Här SW-Motech, och dessa 4 cm hjälper stort.

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Och spegeln måste vara utanför kanten där stolen står. Eller på hoj, spegeln måste vara utanför föraren i den höjd där den sitter. Sitter spegeln långt ner (tex midjehöjd) måste den vara utanför midjan istället för axlarna. Vilket som nu råkar vara bredast är en annan sak...
Om det är vid midjehöjd kommer man kunna se mer - gäller framförallt HD-åkare - alla vet att ljuset böjer av runt en stor massa.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är övertygad att fler än jag sett den slående likheten med Robert Fripp hos det unga modset...?

Nå, intensiv goggling visar inte på att denne gitarrhjälte någonsin varit ett mod. Att han är en rocker vet vi...

View attachment 498530

...med lite hippiestuk dessutom.
Jag ser inte någon slående likhet och efter att ha sett King Crimson live har jag mycket svårt att se Fripp som så extrovert att han frivilligt skulle dragit blickarna åt sig som en mod.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Rätt svar på frågan är 40 mm...
Det är nämligen den största breddningen per sida som erbjuds på eftermarknaden...
Den så kallade eftermarknaden behöver vi inte blanda in i det här fallet.
I Garaget finns det gott om järnskrot som kan användas för att bygga pruttotyper och sonen har en 3D-skrivare som nog kommer att bli inblandad i den slutliga lösningen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den så kallade eftermarknaden behöver vi inte blanda in i det här fallet.
I Garaget finns det gott om järnskrot som kan användas för att bygga pruttotyper och sonen har en 3D-skrivare som nog kommer att bli inblandad i den slutliga lösningen.


Okay, men 7 cm ut på var sida blir väldigt mycket. Börja och kolla vad 3,5 cm ger dig för förbättring.

Det kan du troligen lösa med spikband du lägger fyrdubbelt bara för att prova vad du ser och inte ser med såpass breddning.
Uträkningar och formler i all ära, men när det inte är svårare att pröva sig fram, så...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Okay, men 7 cm ut på var sida blir väldigt mycket. Börja och kolla vad 3,5 cm ger dig för förbättring...
Kollade vad jag hade gjort på Storhojen (för många år se'n) där hade jag flyttat ut speglarna en spegelbredd (cirka 15 cm).
Efter det täcks cirka 20% av spegelytan av mina axlar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollade vad jag hade gjort på Storhojen (för många år se'n) där hade jag flyttat ut speglarna en spegelbredd (cirka 15 cm).
Efter det täcks cirka 20% av spegelytan av mina axlar.
Då är det ju bara att mäta på storhojen så vet du
vilket avstånd det ska vara mellan backspeglarna på den här hojen.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Då är det ju bara att mäta på storhojen så vet du
vilket avstånd det ska vara mellan backspeglarna på den här hojen.
Andra gången som Comeback kommer med en utmärkt idé som jag själv borde ha insett.
Är det Comeback som är ovanligt klok eller jag som är ovanligt trög?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Andra gången som Comeback kommer med en utmärkt idé som jag själv borde ha insett.
Är det Comeback som är ovanligt klok eller jag som är ovanligt trög?
Nä, bara att jag har en bra dag idag och det har inte du idag.
En vårdag på 1960-talet tappar jag ur oljan på BMW R60 . Skruvar i oljepluggen och springer upp till Försäkringsbolaget som har kontor bara 300 meter bort, försäkrar hojen,
Hemma igen tar jag BMW'n och börjar köra till en MC-handlare 1 mil bort för att köpa diverse delar innan besiktning.
Har du haft så dåliga dagar ? Då kan jag bara beklaga.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top