Ryssland!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Är väldigt sugen på att köra genom Ryssland nästa år, kanske inte hela men delar av det och kanske ner till Ukraina. Men jag vet att Ryssland är speciella när det gäller visum etc. Någon som varit där och kört och vet hur det funkar? Jag tänker på faktumet att man varken är "privat gäst" hos någon eller "turist på hotell" när man söker visumet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Beror lite på hur du tänker köra. Vi hade tre inresor i Ryssland, och då behöver man business-visa. Det kan man enbart få genom inbjudan från något företag i Ryssland. (Vi hittade nåt asfaltsföretag som hjälpte oss).

Planerar du bara en eller två inresor kan du köra på vanligt turistvisa, det är mycket enklare att få.

Här hittar du mer infor etc:

http://www.ryssland.se/visa_s.htm

Enklaste sättet är att kontakta en visumbyrå. Vi använde Visum Direkt på Gärdet. Inte supersnabba, men vi fick våra visum iaf.

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Beror lite på hur du tänker köra. Vi hade tre inresor i Ryssland, och då behöver man business-visa. Det kan man enbart få genom inbjudan från något företag i Ryssland. (Vi hittade nåt asfaltsföretag som hjälpte oss).

Planerar du bara en eller två inresor kan du köra på vanligt turistvisa, det är mycket enklare att få.

Här hittar du mer infor etc:

http://www.ryssland.se/visa_s.htm

Enklaste sättet är att kontakta en visumbyrå. Vi använde Visum Direkt på Gärdet. Inte supersnabba, men vi fick våra visum iaf.

har inga specifika planer på hur jag ska köra men iaf mer än en vecka, typ 2-3 kanske och kanske inte fler än 2-3 inresor.

så man kontaktar inte bara ryska ambassaden?

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Kontakta ambassaden och undersök hur de ställer sig till det faktum att du kommer befinna dig lite här och där i landet... Borde inte vara några problem att få tag på visumet men man söker ofta ett turistvisum till en specifik ort men måste också ange alla transit-orter man kommer befinna sig i.

För visumhjälp kan du kontakta http://www.iventustravel.se/index.php?subj=visum
De har hållt på länge med Rysslandsresor och borde kunna svara på din fråga.

Ska själv till Archangelsk i december (inte på hoj...) och får visum fixat av universitetet där, måste dock fortfarande ange exakt vilka städer jag ska passera igenom (Petersburg, Moskva) på vägen dit. Dessutom så väntar en registrering i Archangelsk (vanligtvis hos snuten). :tummenupp

Min erfarenhet efter några privatresor till Ryssland är att allt går att ordna men man måste bara ha lite framförhållning och vara lite flexibel när man väl är där.

har inga specifika planer på hur jag ska köra men iaf mer än en vecka, typ 2-3 kanske och kanske inte fler än 2-3 inresor.

så man kontaktar inte bara ryska ambassaden?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Kontakta ambassaden och undersök hur de ställer sig till det faktum att du kommer befinna dig lite här och där i landet... Borde inte vara några problem att få tag på visumet men man söker ofta ett turistvisum till en specifik ort men måste också ange alla transit-orter man kommer befinna sig i.

För visumhjälp kan du kontakta http://www.iventustravel.se/index.php?subj=visum
De har hållt på länge med Rysslandsresor och borde kunna svara på din fråga.

Ska själv till Archangelsk i december (inte på hoj...) och får visum fixat av universitetet där, måste dock fortfarande ange exakt vilka städer jag ska passera igenom (Petersburg, Moskva) på vägen dit. Dessutom så väntar en registrering i Archangelsk (vanligtvis hos snuten). :tummenupp

Min erfarenhet efter några privatresor till Ryssland är att allt går att ordna men man måste bara ha lite framförhållning och vara lite flexibel när man väl är där.

ja det var något sånt jag hade tänkt mig. är faktiskt rätt sugen på att dra norrut i ryssland, kolla in lite mer avlägsna platser. men intressant att du ska till Archangelsk, ligger ju verkligen åt helvete, vad ska du dit å göra?

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Ska dit på blandat jobb och nöje... Och det ligger verkligen åt skogen, nu kommer man ju behöva damma av gåsjackan... Kollade upp medeltemperaturen för Archangelsk... Lägsta notering i juli: -1 :3freak

Har för mig att jag såg en dokumentär får några år sedan om 3-4 killar som åkte tvärs genom Ryssland. Det var en lite längre historia där de bl.a. fick ta tåget(?) en bit för att det tydligen saknades väg hela biten mellan västra och östra Ryssland. Plus ett oväntat stop pga trasigt drev eller ngt i en liten by som typ ingen varit i där de lokala gubbarna i en vodkadimma smidde nya reservdelar från typ färsk järnmalm. Låter lite saltat men var ungefär så jag kommer ihåg den... Skulle gärna se den där dokumentären igen...

Var i Ryssland tänkte du åka, städer? sevärdheter? Har hört att Tunguska är en höjdare på vintern :banana

ja det var något sånt jag hade tänkt mig. är faktiskt rätt sugen på att dra norrut i ryssland, kolla in lite mer avlägsna platser. men intressant att du ska till Archangelsk, ligger ju verkligen åt helvete, vad ska du dit å göra?

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Ukraina?

Kan vi inte börja med en rundtur i Ukraina? Behövs inget visum ens. Finns mkt sevärt där:tummenupp

Nån som kört hoj där & kan dela med sig av sina erfarenheter??

"In- och utresa

Svenska medborgare behöver inget visum till Ukraina för vistelse upp till 90 dagar.

Om en svensk medborgare har ett visum till Ukraina som gäller ett år, då kan han/hon vistas i Ukraina 6 månader utan att behöva registrera sig.

En svensk medborgare ska vända sig till Styrelsen för medborgarskap, immigration och registrering av fysiska personer. Där finns en avdelning för utländska medborgare där man kan registrera sig. En sådan styrelse finns i olika regioner bl.a. i Odessa.
Styrelsen står under Inrikesministriet.

Dokument som behöver lämnas beror på visumstyp."

Läs mera här:
http://www.swedenabroad.com/Page____37560.aspx

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Var själv rätt långt kommen i planeringen av en liten tripp runt Östersjön och upp till Murmansk i somras, men det kom tyvärr annat emellan. Har hört att Kolahalvön skall vara rätt fin också. Roligare att åka på lite nya platser.

Kan ju tipsa om lite filmer om du inte sett dom tidigare:

Long way Around
Long way Down
Mondo Enduro
... och så vår egen transasiafilm förståss :tummenupp

/K

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Ska dit på blandat jobb och nöje... Och det ligger verkligen åt skogen, nu kommer man ju behöva damma av gåsjackan... Kollade upp medeltemperaturen för Archangelsk... Lägsta notering i juli: -1 :3freak

Har för mig att jag såg en dokumentär får några år sedan om 3-4 killar som åkte tvärs genom Ryssland. Det var en lite längre historia där de bl.a. fick ta tåget(?) en bit för att det tydligen saknades väg hela biten mellan västra och östra Ryssland. Plus ett oväntat stop pga trasigt drev eller ngt i en liten by som typ ingen varit i där de lokala gubbarna i en vodkadimma smidde nya reservdelar från typ färsk järnmalm. Låter lite saltat men var ungefär så jag kommer ihåg den... Skulle gärna se den där dokumentären igen...

Var i Ryssland tänkte du åka, städer? sevärdheter? Har hört att Tunguska är en höjdare på vintern :banana

fy fan, ingen solsemesterort med andra ord!!?

ok, du minns inte vad dokumentären heter? gillar sådana som fan! kollat på både long way round och down, LWR var så jävla bra, hela ryssland, ukraina, kazakstan och mongoliet-biten var så jävla intressant! skulle vilja göra något liknande men kanske skippa "the road of bones" som verkar lite riskabel, iaf för tidigt på sommaren då floderna fortfarande ligger höft efter snösmältningen. men det är iaf en dröm. ska någon iväg på något sånt så skulle jag inte tveka att haka på men annars har jag väl inga direkta planer, vill bara utforska ryssland och ukraina m.m., allt känns så gammalt och slummigt/slitet och efter i svängarna, extremt mycket historia finns det ju också. får dock ta och skaffa mer passande hoj till en sådan, min gatugangster SV1000N dög knappt till resan jag gjorde nu ett par veckor sedan (se 8350 km och 11 länder senare"-tråden) även om det gick ok.

Var själv rätt långt kommen i planeringen av en liten tripp runt Östersjön och upp till Murmansk i somras, men det kom tyvärr annat emellan. Har hört att Kolahalvön skall vara rätt fin också. Roligare att åka på lite nya platser.

Kan ju tipsa om lite filmer om du inte sett dom tidigare:

Long way Around
Long way Down
Mondo Enduro
... och så vår egen transasiafilm förståss :tummenupp

/K

skulle skitgärna vilja åka upp till Kolahalvön och Murmansk, klart roligare att besöka ställen och städer som är lite mer otippade och avlägsna!

har sett båda "long way"-filmerna men inte Mondo Enduro, ska kolla upp den! fler tips om schyssta hojresefilmer mottages gärna!

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
sök transit-visa eftersom du ska igenom. be om några extra dagar eftersom du inte känner till vägar, etc. räkna med att nåt går sönder på hojen och lagningstid så du ska vara på den säkra sidan. 15-30 dagar borde väl räcka ?

Tchernobyl är fint såhär års

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Det är Mondo Enduro du menar, riktigt bra.

har sett båda "long way"-filmerna men inte Mondo Enduro, ska kolla upp den! fler tips om schyssta hojresefilmer mottages gärna!

Mondo slår Longway med råge.
jag har några Mondo avsnitt från discovery på vhs, men letat ihjäl mig efter en nerladdning.

http://www.mondoenduro.com/mondoenduro.html
[YOUTUBE-ID]iA6yyV-Ao64[/YOUTUBE-ID]

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det är Mondo Enduro du menar, riktigt bra.

Mondo slår Longway med råge.
jag har några Mondo avsnitt från discovery på vhs, men letat ihjäl mig efter en nerladdning.

http://www.mondoenduro.com/mondoenduro.html
[YOUTUBE-ID]iA6yyV-Ao64[/YOUTUBE-ID]

Jag fick faktiskt tips om en torrent häromdagen, så nu har jag hela Mondo Enduro hemtankad:tummenupp Ska se om jag kan hita min torrent....

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum