För vanligt turistvisa behöver man ingen inbjudan. Skall man däremot korsa gränsen några gånger ("multiple entry") behövs ett affärsvisa och för det behöver man en inbjudan. Vi fick tag på nåt asfaltsbolag som bjöd in oss.
Boendet känns mest viktigt eftersom (så vitt jag har förstått) stöldmomentet i försäkringen inte gäller i Ryssland. Frågan är vilken betydelse ett låst/bevakat garage har för att slippa stå hojlös i Murmansk. Mutade hotellvakter som ringer tjuvarna? Hur är det med säkerheten?Även jag har tänkt köra via Murmansk på väg till Nordkap i juli. Jag har inte bestämt datum exakt än men ska göra det snart då man måste ange det när man söker visum.
Det här är nog det bästa hotellet om man vill spendera natten i Murmansk (och det vill man ju) http://www.russlandia.ru/index.php annars finns ett annat fräsht några km utanför stan.
Har du koll på vad som gäller när man söker visum? Alltså att du måste få en inbjudan från ett ryskt hotell eller resebolag som du bifogar ansökan. Låter nog krångligare än vad det är dock skulle jag tro.
Ja, men det är en ”closed city” som utlänningar inte får komma in i. Bisarrt men sant.Jag tror att det vore ännu coolare att se staden strax norr om Murmansk - Severomorsk.
Det är en hamnstad med jävligt cool militär utrustning, såsom ubåtar och atomdrivna krigsfartyg, som man i bästa fall kan få en skymt av.
Om några dagar.
Jag å tjejen funderar på att köra norrland, norra finland, kolahalvön och murmansk och sedan västerut in i norge och sedan ner söderut längs hela norge ner och sedan tillbaka (till sthlm). Tar gärna tips om hela sträckan men speciellt om Ryssland och visum-frågan, verkade vara lite delade meningar om detta längre upp i tråden? Och fler ställen värda att besöka utöver Murmansk?
Tipset är att söka visum via en rysk-svensk resebyrå. Det kostar en del men det är det värt för vi kunde inte få tag på inbjudan (som man måste ha) på annat sätt. Tidigare har man kunnat köpa sånna av sajter på nätet till ett billigt pris men t.o.m. dom rådde oss att inte köpa av dom för ryska ambassaden har slutat godkänna sådana.
Om ni far in via Salla så finns det en hel del historiska slag- och gravfält från andra världskriget längs vägen. En hel del av dom ligger inom gränszonen så man får egentligen inte stanna men va fan. Inom gränszonen finns också den övergivna byn gamla Salla som var finsk tills Ryssarna tog den i vinterkriget. Man måste ha nåt specialtillstånd för att få stanna och besöka den så vi vågade inte chansa utan blåste bara förbi. Även staden Alakurtti var tidigare finsk och värd ett besök om man vill se riktig Rysk misär. Där fanns tidigare en stor flygbas men den är nedlagd så dom flesta är arbetslösa nuförtiden.
På vägen upp till Murmansk längs M18 passerar ni staden Monchegorsk som med sitt nickelverk är en av jordens mest förorenade platser. All natur är i princip brun och död flera mil runt stan. Detsamma får ni se om ni kör via Nikel till Kirkenes men den vägen körde aldrig vi.
Sen när det gäller hoj, så har jag ingen ännu, men funderar på att skaffa en cb750, hornet, er5 eller er6. Är det helt åt fel håll? ska man skaffa en xt660 i så fall? Kommer röra mig runt st.petersburg och hälsa på lite gamla vänner o sånt, så det blir mkt landet. Vägarna vet jag hur dom ser ut, men jag vet inte vad en hoj tål för vägar.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |