Ryssland

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ryssland. Någon som har kört dit? Planerar att köra till Murmansk i sommar och behöver tips.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Även jag har tänkt köra via Murmansk på väg till Nordkap i juli. Jag har inte bestämt datum exakt än men ska göra det snart då man måste ange det när man söker visum.

Det här är nog det bästa hotellet om man vill spendera natten i Murmansk (och det vill man ju) http://www.russlandia.ru/index.php annars finns ett annat fräsht några km utanför stan.

Har du koll på vad som gäller när man söker visum? Alltså att du måste få en inbjudan från ett ryskt hotell eller resebolag som du bifogar ansökan. Låter nog krångligare än vad det är dock skulle jag tro.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
För vanligt turistvisa behöver man ingen inbjudan. Skall man däremot korsa gränsen några gånger ("multiple entry") behövs ett affärsvisa och för det behöver man en inbjudan. Vi fick tag på nåt asfaltsbolag som bjöd in oss.

Har själv kollat in Murmansk och det vore ball att åka dit. Tänk på att det finns många militärinstallationer i området, så man kan inte åka hur man vill. Även om Ryssland luckrats upp det senaste årtiondet så har de efter vad jag hört rätt bra koll på utländskt folk däruppe.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag skulle inte heller banga på att åka upp dit i sommar!
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Även jag har tänkt köra via Murmansk på väg till Nordkap i juli. Jag har inte bestämt datum exakt än men ska göra det snart då man måste ange det när man söker visum.

Det här är nog det bästa hotellet om man vill spendera natten i Murmansk (och det vill man ju) http://www.russlandia.ru/index.php annars finns ett annat fräsht några km utanför stan.

Har du koll på vad som gäller när man söker visum? Alltså att du måste få en inbjudan från ett ryskt hotell eller resebolag som du bifogar ansökan. Låter nog krångligare än vad det är dock skulle jag tro.
Boendet känns mest viktigt eftersom (så vitt jag har förstått) stöldmomentet i försäkringen inte gäller i Ryssland. Frågan är vilken betydelse ett låst/bevakat garage har för att slippa stå hojlös i Murmansk. Mutade hotellvakter som ringer tjuvarna? Hur är det med säkerheten?
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag tror att det vore ännu coolare att se staden strax norr om Murmansk - Severomorsk.
severomorsk.jpg

Det är en hamnstad med jävligt cool militär utrustning, såsom ubåtar och atomdrivna krigsfartyg, som man i bästa fall kan få en skymt av. :)
SeveromorskG.jpg
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Visum behövs och är inte svårt att få. Stöld osv är inte mer än vad det är här hemma. Jag har flickvän från öst och har varit där med och utan bil och det har aldrig varit några problem. Det som kan vara värt att tänka på är polisen och lite muta men inte så stort problem. Engelskan är inte utbred där så kan man inte några fraser på ryska kan det bli jobbigt men dom är så mycket mer hjälpsamma än vad svenskar är.

Vägarna har inte samma standard som här. Man får vara mer vaksam oavsett om vägen ser bra ut eller inte.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag tror att det vore ännu coolare att se staden strax norr om Murmansk - Severomorsk.
severomorsk.jpg

Det är en hamnstad med jävligt cool militär utrustning, såsom ubåtar och atomdrivna krigsfartyg, som man i bästa fall kan få en skymt av. :)
SeveromorskG.jpg
Ja, men det är en ”closed city” som utlänningar inte får komma in i. Bisarrt men sant.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag å tjejen funderar på att köra norrland, norra finland, kolahalvön och murmansk och sedan västerut in i norge och sedan ner söderut längs hela norge ner och sedan tillbaka (till sthlm). Tar gärna tips om hela sträckan men speciellt om Ryssland och visum-frågan, verkade vara lite delade meningar om detta längre upp i tråden? Och fler ställen värda att besöka utöver Murmansk?
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag å tjejen funderar på att köra norrland, norra finland, kolahalvön och murmansk och sedan västerut in i norge och sedan ner söderut längs hela norge ner och sedan tillbaka (till sthlm). Tar gärna tips om hela sträckan men speciellt om Ryssland och visum-frågan, verkade vara lite delade meningar om detta längre upp i tråden? Och fler ställen värda att besöka utöver Murmansk?

Tipset är att söka visum via en rysk-svensk resebyrå. Det kostar en del men det är det värt för vi kunde inte få tag på inbjudan (som man måste ha) på annat sätt. Tidigare har man kunnat köpa sånna av sajter på nätet till ett billigt pris men t.o.m. dom rådde oss att inte köpa av dom för ryska ambassaden har slutat godkänna sådana.

Om ni far in via Salla så finns det en hel del historiska slag- och gravfält från andra världskriget längs vägen. En hel del av dom ligger inom gränszonen så man får egentligen inte stanna men va fan. Inom gränszonen finns också den övergivna byn gamla Salla som var finsk tills Ryssarna tog den i vinterkriget. Man måste ha nåt specialtillstånd för att få stanna och besöka den så vi vågade inte chansa utan blåste bara förbi. Även staden Alakurtti var tidigare finsk och värd ett besök om man vill se riktig Rysk misär. Där fanns tidigare en stor flygbas men den är nedlagd så dom flesta är arbetslösa nuförtiden.

På vägen upp till Murmansk längs M18 passerar ni staden Monchegorsk som med sitt nickelverk är en av jordens mest förorenade platser. All natur är i princip brun och död flera mil runt stan. Detsamma får ni se om ni kör via Nikel till Kirkenes men den vägen körde aldrig vi.
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag filmade en hel del under resan men upptäckte inte förän jag kommit hem att kameran pekar aldeles för långt ner...

Jag klippte ihop en film med dom bästa bitarna jag hade så ni kan ju tänka er hur resten såg ut...

[YOUTUBE-ID]YhphCDodX7E[/YOUTUBE-ID]
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ovärdeliga tips, tackar! Synd bara att det verkar svårt att besöka alla platserna där som du nämner!

Men vad kan ett sånt visum kosta via rysk-svensk turistbyrå då? Och jag trodde man kunde köpa sånt just på Ryska ambassaden!?

Funderar på en F 800 GS till å vår (eller i vinter för rätt pris), vad för däck tycker du man behöver för dessa områden? Är kassa vägar att räkna med större delar av vägen och är det även en del grus?

Nu ska jag kolla in din film!

Tipset är att söka visum via en rysk-svensk resebyrå. Det kostar en del men det är det värt för vi kunde inte få tag på inbjudan (som man måste ha) på annat sätt. Tidigare har man kunnat köpa sånna av sajter på nätet till ett billigt pris men t.o.m. dom rådde oss att inte köpa av dom för ryska ambassaden har slutat godkänna sådana.

Om ni far in via Salla så finns det en hel del historiska slag- och gravfält från andra världskriget längs vägen. En hel del av dom ligger inom gränszonen så man får egentligen inte stanna men va fan. Inom gränszonen finns också den övergivna byn gamla Salla som var finsk tills Ryssarna tog den i vinterkriget. Man måste ha nåt specialtillstånd för att få stanna och besöka den så vi vågade inte chansa utan blåste bara förbi. Även staden Alakurtti var tidigare finsk och värd ett besök om man vill se riktig Rysk misär. Där fanns tidigare en stor flygbas men den är nedlagd så dom flesta är arbetslösa nuförtiden.

På vägen upp till Murmansk längs M18 passerar ni staden Monchegorsk som med sitt nickelverk är en av jordens mest förorenade platser. All natur är i princip brun och död flera mil runt stan. Detsamma får ni se om ni kör via Nikel till Kirkenes men den vägen körde aldrig vi.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Alltså om jag förstått det rätt så finns det inte jättemånga rutter att välja på om man ska in i Ryssland via norra Finland? Antingen via Salla, via Ivalo österut (väg 91 mot Svetly i Ryssland) eller norrut via Inari till Kirkenes. Frågan är om det ens går att korsa gränsen sydöst om Ivalo vid Raja-Jooseppi? Någon som har någon idé om vilken rutt som är intressantast/bäst? Är ju lite sugen på vägen via Salla för att få med lite mer av Ryssland i rutten men jag tänker också att jag kanske missar något fint/kul längs rutten norrut via Inari. Har ju inte tänkt åka tillbaka via Finland utan åker vidare västerut in i Nordnorge!
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Jävligt sugen på att dra på hoj till Ryssland. Så jag har lite frågor till er som varit där.

Vad är det som behövs? Visum och sånt är inga problem, då jag även har ryskt medborgarskap, så jag tänker mig mer försäkring? och tullavgifter? vad är det som tillkommer och vad kostar det?

Sen när det gäller hoj, så har jag ingen ännu, men funderar på att skaffa en cb750, hornet, er5 eller er6. Är det helt åt fel håll? ska man skaffa en xt660 i så fall? Kommer röra mig runt st.petersburg och hälsa på lite gamla vänner o sånt, så det blir mkt landet. Vägarna vet jag hur dom ser ut, men jag vet inte vad en hoj tål för vägar.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ja men hur ser vägarna ut där du kommer köra mest då? Det är väl mest det som avgör. Jag skulle nog köpa någon hoj som klarar lite grus- och offroadkörning iaf, bara för att ha den möjligheten ifall det skulle behövas. Då är väl XT660 på rätt väg ja, en XR650 är inte fy skam heller även om de har några år på nacken. Jag personligen är kär i KTM 690 Enduro men sadeln är inte gjord för några längre svängar, det är dock lätt bytt. Annars om du har pengar så är BMW F 800 GS eller Triumph Tiger 800 XC bra alternativ! Funderar starkt själv på en 800 GS.

Sen när det gäller hoj, så har jag ingen ännu, men funderar på att skaffa en cb750, hornet, er5 eller er6. Är det helt åt fel håll? ska man skaffa en xt660 i så fall? Kommer röra mig runt st.petersburg och hälsa på lite gamla vänner o sånt, så det blir mkt landet. Vägarna vet jag hur dom ser ut, men jag vet inte vad en hoj tål för vägar.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top