Ryssland

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Alltså om jag förstått det rätt så finns det inte jättemånga rutter att välja på om man ska in i Ryssland via norra Finland? Antingen via Salla, via Ivalo österut (väg 91 mot Svetly i Ryssland) eller norrut via Inari till Kirkenes. Frågan är om det ens går att korsa gränsen sydöst om Ivalo vid Raja-Jooseppi? Någon som har någon idé om vilken rutt som är intressantast/bäst? Är ju lite sugen på vägen via Salla för att få med lite mer av Ryssland i rutten men jag tänker också att jag kanske missar något fint/kul längs rutten norrut via Inari. Har ju inte tänkt åka tillbaka via Finland utan åker vidare västerut in i Nordnorge!

Det går utmärkt att korsa gränsen vid Raja-Jooseppi, det gjorde vi. Vägen in mot Murmansk är dock ganska tråkig och det är inte mycket att se. Ska ni köra ut via Kirkenes så tycker jag absolut att ni ska köra in via Salla då man får uppleva mycket mer av Ryssland då.

Vi sökte visum via sweagent och jag har för mig att det gick på ca 1500kr. Problemet om du ska söka själv på ambassaden är att du måste skaffa inbjudan på annat sätt och det är inte lätt i dagsläget. Dessutom tar inte ambassaden emot ansökningar via post utan man måste lämna in den personligen eller via ombud. Som sagt sök via resebyrå så sköter dom allt sånt åt er.

Kör ni in via Salla så är det några mil fin grusväg och på vägen in från Raja-Jooseppi var det en hel del vägarbeten med grovt bergkross. Resten av dom större vägarna är asfalterade så tar ni det lite lugnt på gruset klarar ni er med vilka däck som helst. Det är luriga är asfaltsvägarna som bitvis kan bestå av nästan lika mycket hål som asfalt så trådekerfälgar och bra fjädring är att rekommendera så att man inte slår sönder fälgarna och ryggen. M18 är dock i bra skick så där kan man stå på rätt bra.

Förutom visum behövs stämplat och underskrivet intyg om hem/reseförsäkring skrivet på engelska från ert försäkringsbolag (detta ska även bifogas vid visumansökan och det exemplaret behåller ambassaden så ni måste ha ett extra med er på resan), grönt kort bevis på hojförsäkringen från försäkringsbolaget, internationellt körkort, regbevis i original och pass.

Sen är det en del blanketter som ska fyllas i vid gränsen då hojen ska tillfälligt importeras till ryssland (och exporteras vid utresan) och ni ska få ett migrationskort som sen ska reggas på hotellet. Lite struligt att förstå hur man ska fylla i blanketterna för tullpersonalen kan ingen engelska och skriver man fel får man börja om med en ny blankett. Tips är att chassinummer inte ska fyllas i på raden där det står chassinummer (eller liknande) utan på en annan rad... Tulltjänstemännen besitter ett stort tålamod och är väldigt noggranna (och långsamma) så det är bara att bita ihop. Packningen kollar dom inte så noga utan det är pappersarbetet som tar lite tid. Räkna med runt en timme för er två innan ni är på rull om inte är kö. Håll koll på alla papper under resan för annars kan det bli jobbigt att ta sig ut. Efter gränsen så är det även några militärcheckpoints typ som den i filmen men där har jag för mig att det räckte att visa passet.

Jag har säkert glömt nåt men det borde täcka det mesta.

Kom ihåg att när man ska tanka så måste man gå in och betala innan man kan börja tanka och betalar man för mycket så får man tillbaka växeln när man är klar men så är det väl i fler länder.

Här finns tips om historiska platser från andra världskriget längs vägen.

http://test.barentsroad.org/Trailsofwar/content/index.html
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ja jävlar tack för alla tips, nästan så att jag får skriva ut det inför resan! Synd att det ska vara så jävla omständligt att komma in och ut ur Ryssland bara.

Och den där sidan var jävligt intressant att läsa, man har ju dålig koll på allt som hände där uppe i norr under andra (och första) världskriget märker jag! Jävligt intressant hur som helst!

Det går utmärkt att korsa gränsen vid Raja-Jooseppi, det gjorde vi. Vägen in mot Murmansk är dock ganska tråkig och det är inte mycket att se. Ska ni köra ut via Kirkenes så tycker jag absolut att ni ska köra in via Salla då man får uppleva mycket mer av Ryssland då.

Vi sökte visum via sweagent.....

Här finns tips om historiska platser från andra världskriget längs vägen.

http://test.barentsroad.org/Trailsofwar/content/index.html
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Exakt, jag blev faktiskt besviken att grusvägarna var i så bra skick som dom var.

Haha så kan det gå! Är för övrigt intresserad av att veta just vilka vägar/sträckor som är grus där uppe i både norra Finland och i Ryssland/Kolahalvön samt vilka som är värda att ta! Även bra grusvägar i Norrland samt Norge är av intresse!
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Haha så kan det gå! Är för övrigt intresserad av att veta just vilka vägar/sträckor som är grus där uppe i både norra Finland och i Ryssland/Kolahalvön samt vilka som är värda att ta! Även bra grusvägar i Norrland samt Norge är av intresse!

Tyvärr så har jag inte så bra koll på det för vi körde mest asfaltsvägar på vår resa. Förutom dom grusvägarna i Ryssland som jag nämnde tidigare så körde vi bara en grusväg i Finland som gick mellan Kiistala och Pokka. Den är ca 2mil och riktigt fin även fast det var en del potthål när vi körde den. Väldigt vacker natur var det med lågvuxna väderbitna tallhedar. Pokka har för övrigt köldrekordet i europa med -51,5 grader från 1999 enligt en skylt inne hos lokala puben/macken. Ägarn är också biker och hur trevlig som helst.

DSC01290.jpg


Pokka.jpg


DSC01291.jpg


DSC01293.jpg
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tyvärr så har jag inte så bra koll på det för vi körde mest asfaltsvägar på vår resa. Förutom dom grusvägarna i Ryssland som jag nämnde tidigare så körde vi bara en grusväg i Finland som gick mellan Kiistala och Pokka. Den är ca 2mil och riktigt fin även fast det var en del potthål när vi körde den. Väldigt vacker natur var det med lågvuxna väderbitna tallhedar. Pokka har för övrigt köldrekordet i europa med -51,5 grader från 1999 enligt en skylt inne hos lokala puben/macken. Ägarn är också biker och hur trevlig som helst.

Tufft, snackar vi väg 9552? "Pokantie"? ...står det längs hela den vägen som om vägen heter så.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Tufft, snackar vi väg 9552? "Pokantie"? ...står det längs hela den vägen som om vägen heter så.

Ja exakt, den är det.

Jag trodde fan att jag skulle få soppatorsk och att nästa mack var i Inari när vi plötsligt stötte på detta stället mitt ute i ingenstans.

Snubben som driver stället bor där och har öppet alla dagar i veckan, året om (nästan). Tydligen så är det mycket skoteråkare där vintertid men det kändes jäkligt ödsligt på sommaren när vi var där.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ja exakt, den är det.

Jag trodde fan att jag skulle få soppatorsk och att nästa mack var i Inari när vi plötsligt stötte på detta stället mitt ute i ingenstans.

Snubben som driver stället bor där och har öppet alla dagar i veckan, året om (nästan). Tydligen så är det mycket skoteråkare där vintertid men det kändes jäkligt ödsligt på sommaren när vi var där.

Tufft! Låter som en anledning att glida förbi! Kul med redneck country uppe i nordligaste Finnelandet! :tummenupp
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top