SÅ! Äntligen hemma.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mattias skrev:
Goodstuff, du har ett honda-bromsgrepp. Hur känns det?
Lägg nu genast blöjkontot på att skaffa ett ISR-grepp!
pompa_racingisr.zoom.jpg
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Kul som f-n goodstuff. Ser fram emot första banrapporten, då det måste vara ett rent luciferskt drag i den där rackarn.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nordgren skrev:
Grattis nu gäller det bara att få dig att köra många race. Glöm inte att det var jag som förmedlade kontakten, men visst nu har du ju hojen och kan vara spydig va... (Skulle vilja vända på det: Nordgren tycker att man ska köra alla race när man har så fin hoj)

Nu finns det ingen ursäkt för att inte komma på tävlingarna när du har bästa rookie hojen.

Själv ser jag fram emot mitt flak finöl...

Predika nu racerandan så ska jag se om det går att skaka fram fler hojar. Ska till Holland om två veckor.

Jag hade gärna kört alla race i SM men det går inte som det är nu, Anderstorp missar jag på 100-års jubileum i familjen och under BikeWeek så jobbar jag med det som gett mig möjlighet att köpa hojen öht, men jag siktar på de tre andra SM-tävlingarn och gärna två b-race. Räcker det? Jag är dig oändligt tacksam för hjälpen och ölen ska du få, även om Jesper glömde köpa med sig. :Bugar

Mattias skrev:
Goodstuff, du har ett honda-bromsgrepp. Hur känns det?

För djävligt! :mad: Får kolla på det däringa greppet på forumet...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Ska du säga. Ringa Robert Ek. :brinnerup
Jag fick igång hojen själv på första försöket så jag kan en del i varje fall.

Nåja. Lite hjälp har jag fått. Men grovjobbet gör jag ju själv. Ska ta motorn ur ramen ikväll så att jag ser ordentligt att justera klämspalt och tändning. Ska samtidigt ta loss och blåsa ur förgasarna och kolla vad för munstycken som sitter i. Ska satsa på 480 till att börja med. Jag vet - säkert fett som fan. Men jag tänker köra safe. Teddy har troligen fått mig att ändra uppfattning om gräsklipparsoppans duglighet. Men mest är det nog för att det verkar så bekvämt att åka och tanka direkt från pump som även jag kommer göra det. Så snart kommer även min TZ hosta igång. Ska ta med kameran och spela in lite samtidigt, lägga upp på www och bjuda på lite underhållning.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Nåja. Lite hjälp har jag fått. Men grovjobbet gör jag ju själv. Ska ta motorn ur --snip --
spela in lite samtidigt, lägga upp på www och bjuda på lite underhållning.

Ungefär samma som för mig alltså. Det är ju inte så att Fredde är min privata mekaniker utan jag och Per Träff ska väl pula med min hoj i Freddes verkstad och fråga om goda råd och störa Freddes förberedelser för EM:et på Vallelunga.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Åkte ner till Freddes verkstad i helgen och fick en bra och mycket informativ genomgång av hojen tack vare Freddan och Racerpelle som var med och visade ett stort pedagogiskt kunnande mellan alla sköna roadracinghistorier som berättades. :tummenupp
Hojen verkar klart lovande och verkar vara korrekt ihopskruvad och bitarna stämmer bra med varandra så den går bra utan stora vibrationer eller misständningar. Behöver synka fuggarna en del men det ska göras vid tillfälle.
En hel del av reservdelarna var mycket bra eller helt nya vilket ju var trevligt. Den nyrenoverade vevaxeln var dock inte helt korrekt ihopskruvad, toleranserna var för stora så Fredde ska titta på den. Fick även reda på att en del av cylindrarna är från Gällros gamla monstertvåtaktsfyra så de är ganska extrema.

Är ruskigt sugen nu!

Stort tack till Pelle och Fredde! :Bugar

1. Spela förgasare. Ljuv musik.
2. Blundar som lovat. ;)
 

Bifogat

  • förgasarlir.jpg
    förgasarlir.jpg
    18 KB · Visningar: 65
  • In-med-magen!.jpg
    In-med-magen!.jpg
    33.5 KB · Visningar: 89

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Åkte ner till Freddes verkstad i helgen och fick en bra och mycket informativ genomgång av hojen tack vare Freddan och Racerpelle som var med och visade ett stort pedagogiskt kunnande mellan alla sköna roadracinghistorier som berättades. :tummenupp
Hojen verkar klart lovande och verkar vara korrekt ihopskruvad och bitarna stämmer bra med varandra så den går bra utan stora vibrationer eller misständningar. Behöver synka fuggarna en del men det ska göras vid tillfälle.
En hel del av reservdelarna var mycket bra eller helt nya vilket ju var trevligt. Den nyrenoverade vevaxeln var dock inte helt korrekt ihopskruvad, toleranserna var för stora så Fredde ska titta på den. Fick även reda på att en del av cylindrarna är från Gällros gamla monstertvåtaktsfyra så de är ganska extrema.

Är ruskigt sugen nu!

Stort tack till Pelle och Fredde! :Bugar

1. Spela förgasare. Ljuv musik.
2. Blundar som lovat. ;)

Ja, visst är det spännande! :banana

EDIT: Vad är det för blankt som sitter på motorns vänstra sida?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Ja, visst är det spännande! :banana

EDIT: Vad är det för blankt som sitter på motorns vänstra sida?

Antar att du menar det på den bifogade bilden.
Det är en extrakylare med manuell styrning uppe på vänster styrhalva. Alla Yammor har tydligen taskig kylning, även med kitkylaren som min har, så de har konstruerat en extrakylare som man sköter manuellt. Man slipper således tejpakylaren hela tiden. Verkar bra om den funkar.
 

Bifogat

  • Extrakylare.jpg
    Extrakylare.jpg
    20.7 KB · Visningar: 49

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Guldlåda!

Fick dessutom en låda med guld idag! :D
 

Bifogat

  • Guldlåda!.jpg
    Guldlåda!.jpg
    44.3 KB · Visningar: 56

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Angående guldlådan slår jag dig faktiskt på fingrarna. Jag fick med ett etui med "Mikuni" präglat på locket. Insidan klädd med mörkblå plycsch och full av munstycken prydligt försänkta i formgjutna hål. :tummenupp

Men på kylarfronten ligger jag i lä. Men tejpa kylaren gör man väl inte om den är bristfällig? :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Men på kylarfronten ligger jag i lä. Men tejpa kylaren gör man väl inte om den är bristfällig? :va

Jo, man vill inte att motorn går för kallt heller. Dock inget du kommer råka ut för i någon större utsträckning.
Men som på mantorp 02 fick jag täcka hela kylaren med silvertejp, trots det kom vattentempen inte över 35 grader..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Jo, man vill inte att motorn går för kallt heller. Dock inget du kommer råka ut för i någon större utsträckning.
Men som på mantorp 02 fick jag täcka hela kylaren med silvertejp, trots det kom vattentempen inte över 35 grader..

Men för kallt går ju inte en motor med bristfällig kylning...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Angående guldlådan slår jag dig faktiskt på fingrarna. Jag fick med ett etui med "Mikuni" präglat på locket. Insidan klädd med mörkblå plycsch och full av munstycken prydligt försänkta i formgjutna hål. :tummenupp

Men på kylarfronten ligger jag i lä. Men tejpa kylaren gör man väl inte om den är bristfällig? :va

Vad ska du med de grejerna till då du inte ska skruva? :va :tungan

Angående kylaren så behöver man ju oftast inte tejpa om det är varmt nej. Dock är det säkert skönt att ha bättre kontroll på och möjlighet att påverka temperaturen under race.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Jo, om det typ är 4 grader i luften och det är snöblandat hagel och regn..

Jag menar att en kylare med hög kapacitet inte eliminerar behovet av att tejpa vid kall väderlek – vilket den gode Goodstuff verkade mena:

"Alla Yammor har tydligen taskig kylning, även med kitkylaren som min har, så de har konstruerat en extrakylare som man sköter manuellt. Man slipper således tejpakylaren hela tiden."

:rolleyes:
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top