Säga upp årsförsäkring?

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
Om jag förstått det hela rätt så går det inte att säga upp en årsförsäkring annat än på årsförfallodagen eller genom att man säljer hojen.

Funkar det och `sälja` hojen till sambon eller måste det vara till någon med annan adress??
Vill köra bana men det går ju tyvärr inte med TH( :kocko ) som jag har nu...

/Ron Dell
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Ron Dell skrev:
Om jag förstått det hela rätt så går det inte att säga upp en årsförsäkring annat än på årsförfallodagen eller genom att man säljer hojen.

Funkar det och `sälja` hojen till sambon eller måste det vara till någon med annan adress??
Vill köra bana men det går ju tyvärr inte med TH( :kocko ) som jag har nu...

/Ron Dell

Spelar ingen roll vem man säljer till, den som äger försäkrar. När du köper tillbaka hojen så kan du ju välja fritt igen... Enda som är lite synd är att det blir många ägare på den vilket vissa framtida köpare kanske kan undra lite över.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Ron Dell skrev:
Om jag förstått det hela rätt så går det inte att säga upp en årsförsäkring annat än på årsförfallodagen eller genom att man säljer hojen.

Funkar det och `sälja` hojen till sambon eller måste det vara till någon med annan adress??
Vill köra bana men det går ju tyvärr inte med TH( :kocko ) som jag har nu...

/Ron Dell


Sa upp min försäkring hos IF och bytte till trygg-hansa..inga problem.

-Har inte jag bindningstid kvar?
-Jo, men så länge hojen är avställd får du göra hur du vill!
-Jaha, tack..återkommer, hej så länge.

Ringde dagen efter och sa:
Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag tyvärr måste avsluta min försäkring hos er!

Hur artig e jag på en skala? :D

Har iaf Trygg-Hansa nu och har inte haft några problem med IF efter bytet :tummenupp
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
Att det blir ett ägarbyte till i protokollet får man väl ta.
Synd bara att behöva byta för premien var riktigt hyffsad...
 

zpiff

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Vespa GTS 300
Jag har hel/hel-försäkring hos if och om jag bara ställer av hojen först (och därmed automatiskt går över till en s.k. avställningsförsäkring) så kan jag sedan säga upp försäkringen. Detta har jag fått förklarat för mig av en säljare/försäkringsrådgivare på if.

Huruvida det går att göra så skiftar säkert från bolag till bolag...
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
Pinky skrev:
Sa upp min försäkring hos IF och bytte till trygg-hansa..inga problem.

-Har inte jag bindningstid kvar?
-Jo, men så länge hojen är avställd får du göra hur du vill!
-Jaha, tack..återkommer, hej så länge.

:tummenupp

Har hojen påställd och har ingen lust att ställa av den i brådrasket :D
kör ju med den 3-4 ggr/vecka.
Tror ändå inte att dom går med på det då dom sa uttryckligen när jag tog försäkringen att den inte "går" att säga upp i förtid.
men jag KAN ha fel :tungan
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
zpiff skrev:
Huruvida det går att göra så skiftar säkert från bolag till bolag...


Precis min tanke oxo...
får väl ringa dom igen och prata med en annan handläggare så kanske jag får det svar jag vill ha :)

annars återstår väl bara att göra ett ägarbyte till sambon
 

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Sorsele
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Ron Dell skrev:
Om jag förstått det hela rätt så går det inte att säga upp en årsförsäkring annat än på årsförfallodagen eller genom att man säljer hojen.
Räcker det inte om du ställer av, tecknar den nya försäkringen, låter det gå en dag, ringer upp TH och säga tackåhej-leverpastej?

/edit
Pucktvåa... :D
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Hört talas om något som kallas avtalsbrott? :)

Jag kan bara prata för hur elmarknaden fungerar, och byter du till en leverantör, under perioden som du har ett avtal med en annan, så begår du ett avtalsbrott, oftast så löses detta med en straffavgift från gamla leverantören. Fungerar med största sannolikhet likadant hos försäkringsbolagen... du får i värsta fall köpa dig fri.
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
adl skrev:
Räcker det inte om du ställer av, tecknar den nya försäkringen, låter det gå en dag, ringer upp TH och säga tackåhej-leverpastej?

/edit
Pucktvåa... :D

Skulle ju vara det klart smidigaste sättet...men eftersom man oftast får väldigt skiftande svar beroende på vem man snackar med så vet man inte riktigt vad som gäller.
För att vara säker måste man då vänta 2 veckor eller nåt innan utbetalningsavin på innestående pengar kommer innan man kan teckna en ny försäkring
Vill inte gärna stå där som en :tomten med 2 försäkringar
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
det ringde en försäkrings säjare till mej och jag sa att min försäkring var låst.
han sa då att det bara var att ringa och be om att få betala årsvis
och sen skita i och betala då säjs försäkringen upp automatiskt.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
zpiff skrev:
Jag har hel/hel-försäkring hos if och om jag bara ställer av hojen först (och därmed automatiskt går över till en s.k. avställningsförsäkring) så kan jag sedan säga upp försäkringen. Detta har jag fått förklarat för mig av en säljare/försäkringsrådgivare på if.

Huruvida det går att göra så skiftar säkert från bolag till bolag...

Då har du ingen årsförsäkring utan en vanlig försäkring uträknad på helår. Årsförsäkringarna är billligare för att man åtar sig att betala för ett helt år.

adl skrev:
Räcker det inte om du ställer av, tecknar den nya försäkringen, låter det gå en dag, ringer upp TH och säga tackåhej-leverpastej?

/edit
Pucktvåa... :D
Årsförsäkringar får du betala trots att hojen är avställd.

Min årsförsäkring hos LF kan inte sägas upp, hojen kan inte avställas (samma premie trots avställning) eller försäkringen kan inte bytas till annat bolag, men om man säljer hojen sägs försäkringen upp. Däremot är försäkringen årsdifferentierad (?) så att du betalar mer på sommaren än på vintern för att man inte ska kunna göra så och tjäna pengar på det.
 

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Ort
österlen
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
jag ringde och sade till dom att jag ville säga upp min försäkring och det var inga problem. :7peta
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
vobbla skrev:
jag ringde och sade till dom att jag ville säga upp min försäkring och det var inga problem. :7peta

Som jag skrev tidigare har du inte en årsförsäkring då utan en bas (eller annan) försäkring uträknad på helår.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ron Dell skrev:
Om jag förstått det hela rätt så går det inte att säga upp en årsförsäkring annat än på årsförfallodagen eller genom att man säljer hojen.

Funkar det och `sälja` hojen till sambon eller måste det vara till någon med annan adress??
Vill köra bana men det går ju tyvärr inte med TH( :kocko ) som jag har nu...

/Ron Dell
GÅR VISST!! Byt ägare med far/mor syster el bror, och byt tillbaka samma dag! Vipps! bara att byta bolag!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
sporTlovEr skrev:
GÅR VISST!! Byt ägare med far/mor syster el bror, och byt tillbaka samma dag! Vipps! bara att byta bolag!


Läsa vad som står i tråden innan man svarar på första inlägget brukar vara en bra idé. :mattias
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
yoohan skrev:
Hört talas om något som kallas avtalsbrott? :)

Jag kan bara prata för hur elmarknaden fungerar, och byter du till en leverantör, under perioden som du har ett avtal med en annan, så begår du ett avtalsbrott, oftast så löses detta med en straffavgift från gamla leverantören. Fungerar med största sannolikhet likadant hos försäkringsbolagen... du får i värsta fall köpa dig fri.


En telefon försäljare från Folksam ringde och förklarade att hon gärna ville försäkra våran bil. Hon kunde erbjuda ett pris som är ca 3000 kronor lägre per år än vad jag betalar i dag. Jag berättade att vi betalat den nuvarande årsförsäkringen för några veckor sedan, och att jag därför inte kan byta försäkring innan förfallodagen som inträffar om nästan ett år. Hon svarar då att det är jätte enkelt. Hur då frågar jag. Hon svarar att det är bara för din sambo att skriva över bilen på dig, då upphör er nuvarande försäkring och du kan teckna försäkringen hoss oss. När jag påpekar att detta egentligen är ett avtalsbrott så svarar säljaren, att visst är det ett avtalsbrott men "alla gör så" Så det är inget att bry sig om.
Så min reflektion är att moralen hoss försäkringsbolagen är inte är högre än den är hoss de som skenförsäkrar..
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Jocke K skrev:
En telefon försäljare från Folksam ringde och förklarade att hon gärna ville försäkra våran bil. Hon kunde erbjuda ett pris som är ca 3000 kronor lägre per år än vad jag betalar i dag. Jag berättade att vi betalat den nuvarande årsförsäkringen för några veckor sedan, och att jag därför inte kan byta försäkring innan förfallodagen som inträffar om nästan ett år. Hon svarar då att det är jätte enkelt. Hur då frågar jag. Hon svarar att det är bara för din sambo att skriva över bilen på dig, då upphör er nuvarande försäkring och du kan teckna försäkringen hoss oss. När jag påpekar att detta egentligen är ett avtalsbrott så svarar säljaren, att visst är det ett avtalsbrott men "alla gör så" Så det är inget att bry sig om.
Så min reflektion är att moralen hoss försäkringsbolagen är inte är högre än den är hoss de som skenförsäkrar..

Vadå avtalsbrott? Menar du att man inte får sälja bilen innan försäkringen gått ut... :7peta Att man säljer till sambo (utan att några pengar utväxlas) är ju samma som att sälja till nisse i korpilombolo rent tekniskt. Sen att man egentligen gör det för att byta f-bolag är en annan femma, kalla det "kryphål" eller nåt men absolut inte något avtalsbrott!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top