Säkerhet! Varför använda blinkers fram?

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Är det bara jag som tycker att blinkers fram är helt jävla livsfarligt?

Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Som jag sa. Jag tycker verkligen inte att nån ska ha blinkers fram. Då är det bättre att den bilisten får störa sig lite på att jag svängde höger än att han bildaren mur framför mig.

//Score
 

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Score skrev:
Är det bara jag som tycker att blinkers fram är helt jävla livsfarligt?

Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Som jag sa. Jag tycker verkligen inte att nån ska ha blinkers fram. Då är det bättre att den bilisten får störa sig lite på att jag svängde höger än att han bildaren mur framför mig.

//Score
Eller så lär man sig komma ihåg att stänga av dom efter man svängt. Jag har inga problem med det.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Det finns folk som inte kan svänga ordentligt heller, ska vi ta bort styret då ?

:rofl :rofl :rofl

Lär dig kontrollera ditt fordon istället, så lever du längre. :mattias
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, lär dig stänga av dina blinkers istället! I så fall skulle man ju ta bort helljuset också, för att det är svårt att minnas att man ska blända av vid möte...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Föresten, du har ingen blinkersindikator på hojen? :va Eller kollar du aldrig instrumenten. :confused:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Score skrev:
Är det bara jag som tycker att blinkers fram är helt jävla livsfarligt?

Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Som jag sa. Jag tycker verkligen inte att nån ska ha blinkers fram. Då är det bättre att den bilisten får störa sig lite på att jag svängde höger än att han bildaren mur framför mig.

//Score

Va fan då kan du ju montera bort dem från bilen också och hoppas en 54 tons lastbil hinner hejda sitt fordon när du svänger mitt framför honom!!!!
:klappar

Ja du somliga måste lära sig den hårda vägen, hoppas du överlever sommaren!
Du kollar säkert inte åt sidan när du går över ett övergångsställe heller eller, utan förutsätter att bilister ska stanna.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Många hårda ord här från folk som tydligen är kungar på att komma ihåg blinkersen.

Jag däremot kan medge att det händer att jag glömmer av att stänga av blinkersen och vad jag sett på vägarna så är jag inte ensam om det och ja, det är farligt att åka runt och blinka utan att svänga. Problemet löser man dock inte med att ta bort framblinkersena (vilket jag iofs gjorde på min XR alldeles nyss, men av andra orsaker :)) utan det borde snarare lösas med något smart sätt som får föraren att uppmärksamma blinkandet. Det kan inte vara så svårt för de smarta ingenjörerna hos MC-tillverkarna.

Jag tänker mig t.ex en klart hörbar ljudsignal (har inte BMW det?) eller kanske en vibration i vänster- respektive höger hantag beroende på vilken sida som blinkar eller någon annan lösning. Hur svårt kan det vara?

Jag brukar då och då trycka lite på avstängningsknappen (eller när jag kör KLRen: flippa med brytaren på KLRens jävla ointelligenta blinkersknapp) istället för att ta blicken från körfältet och glo ned på instrumenten för att se om jag glömt bort blinkersen, det är bättre att bara trycka lite om man misstänker att så är fallet och behålla koncentrationen på vägen.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
motardnisse skrev:
Va fan då kan du ju montera bort dem från bilen också och hoppas en 54 tons lastbil hinner hejda sitt fordon när du svänger mitt framför honom!!!!
:klappar
Och lastbilen hinner stanna om han slår på sina blinkers innan denna supersmarta manöver :confused:
 

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Övik
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
Finns en summer att köpa för den som har svårt att komma ihåg.

Tror BMW har en timer som slår av blinkersen, den aktiveras inte om man står still så man kan stå i en korsning med blinkersen på utan problem.
 

Mr Bassman

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Piteå
Hoj
-00 Thunderace
motardnisse skrev:
Va fan då kan du ju montera bort dem från bilen också och hoppas en 54 tons lastbil hinner hejda sitt fordon när du svänger mitt framför honom!!!!


54 ton???
var har han tappat dom resterande 6 då?? :va
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Jag glömmer det ibland finns inte så mycket jag kan göra åt saken... Men jag anser inte att jag är en trafikfara för att jag inte har fram blinkers på cyklen... Eller har jag fel?

Om inte du visste det så stänger bilen av sin blinkers när du har svängt klart "Kitty" ibland tidigare om du ska in på Mc donalds i Värnamo...
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Mr Baseman skrev:
motardnisse skrev:
Va fan då kan du ju montera bort dem från bilen också och hoppas en 54 tons lastbil hinner hejda sitt fordon när du svänger mitt framför honom!!!!


54 ton???
var har han tappat dom resterande 6 då?? :va

AHA!! Det var DOM containerna som landade i mitt vardagsrum!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Score skrev:
Jag glömmer det ibland finns inte så mycket jag kan göra åt saken... Men jag anser inte att jag är en trafikfara för att jag inte har fram blinkers på cyklen... Eller har jag fel?

Om inte du visste det så stänger bilen av sin blinkers när du har svängt klart "Kitty" ibland tidigare om du ska in på Mc donalds i Värnamo...
Fast användandet av blinkers fråntar inte trafikanter från ansvar iallafall, det är bara ett hjälpmedel för tydlighetens skull.

Det betyder att man inte kan lita på att ett blinkande fordon verkligen ska svänga. Blir det krock så är du inte fråntagen från ansvar för att den andra föraren blinkade fel.
Det är ändå gängse trafikregler som gäller. :mattias

Snarare är det ett större problem med alla som INTE använder sin blinkers och visar att dom tänker svänga.

Har du såna problem med att använda blinkersen, så är det väl ändå bättre att ge fan i att använda dom, istället för att demontera dom från hojen ?
(Iallafall tills du lärt dig använda dom ordentligt.)

Eller också så kanske man inser att problemet inte ligger i framblinkersens existens, utan snarare i dina trafik & körkunskaper.

Visst, det har väl hänt att jag glömt blinkersen ibland, men inte ser jag det som att det var framblinkersens fel. Ej heller har jag upplevt det som "livsfarligt", för jag litar ändå inte på andra trafikanters förmåga att se om min blinkers blinkar eller ej.

Det finns dom som inte lyckas stänga bildörren ordentligt heller, vi kanske ska demontera dörrarna på alla bilar då ? :rofl

Nä, ta till dig råden från denna tråd, och förlita dig inte på andras förmåga att t.ex. se dina blinkers.
Lita inte på nån annan i trafiken, så ökar dina överlevnadsodds mångdubbelt.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mr Baseman skrev:
motardnisse skrev:
Va fan då kan du ju montera bort dem från bilen också och hoppas en 54 tons lastbil hinner hejda sitt fordon när du svänger mitt framför honom!!!!


54 ton???
var har han tappat dom resterande 6 då?? :va

Ett exempel. 60 ton gäller för BK1 väg och 51,4 ton gäller för BK2 väg, finns inget som säger att den MÅSTE väga så mkt eller hur? Ett exempel helge, ett exempel... :)

Alla som har lastbilskort med tillhörande CE vet att det behövs åtskilliga meter för att stanna, för att inte tala om de fordon som har dispens som kör med över 60ton.
 
Last edited:

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Score skrev:
Är det bara jag som tycker att blinkers fram är helt jävla livsfarligt?

Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Som jag sa. Jag tycker verkligen inte att nån ska ha blinkers fram. Då är det bättre att den bilisten får störa sig lite på att jag svängde höger än att han bildaren mur framför mig.

//Score
Köp denna är mitt råd till dig istället för att ta bort blinkarna fram......

http://www.newspeed3.com/html/signalminder.html
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top