Säkerhet! Varför använda blinkers fram?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mr Baseman skrev:
Ett exempel? jaaahaaa!!!!
HEHE! Jotack! jag vet!!! Åker runt med 24 meter å 60 ton dagligen!!!
Skitlajbans när det är vinter!!!! eller... hur var det nu?? :banana

He he så länge man inte råkar köra med avgasbromsen alt retarder så brukar det ofta vara lite säkrare!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Score skrev:
Vad är det som är så jävla trafikfarligt med att inte ha framblinkers då? Bara undrar... Du som vet...

En av de absolut största olycksorsakerna är just att folk i allmänhet INTE
kommunicerar i trafiken.....ALLTSÅ..visar vad dom tänker göra...

Backspeglar....Blinkersar....Position på vägen....= Kommunikation.

KentW

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kent W skrev:
En av de absolut största olycksorsakerna är just att folk i allmänhet INTE
kommunicerar i trafiken.....ALLTSÅ..visar vad dom tänker göra...
Backspeglar....Blinkersar....Position på vägen....= Kommunikation.
KentW
Skämtare där..
Här på bygden kör vi med BSB, Bromsa - Sväng - Blinka... :D

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
vill bara säga en sak till om det här skitsnacket att inte ha blinkers fram! varför ska bilar ha det om inte motorcyklar hade blinkers fram? lärde du inte dig nått i trafikskolan eller :va kanske alla borde börja köra utan att blinka så skulle det inte hända någon krockar/skador/olyckor menar du? jävla typ asså :huvet, jag får be om ursäkt för att vara otrevlig men jag kan inte fatta mig på sånnahär jävla idiotiska ideér... :huvet blinkers fram finns väll för att dom mötande ska se vart du svänger eller?!? trafiken ska ju vara smidig också :3freak hur många här vart inte arga om alla slutade blinka när man inte visste om den mötande ska svänga eller inte.

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
hur ofta använder man blinkers när man kör bil egentligen?` :va
kan inte påstå att ja gör det speciellt ofta..

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Showtime skrev:
2041043 hur ofta använder man blinkers när man kör bil egentligen?` :va

Här var antingen ironin, eller idiotin hög. Såvida han inte håller sigi samma körfält 25 mil på motorväg allt som oftast när det körs.

Och till trådskaparen, självklart ska blinkers användas, jag skulle knappast ta ut min mc i trafik om min blinkers var paj.

//Daniel

Marcus84

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2005
Hoj
Honda VFR800
Score skrev:
2037340 Är det bara jag som tycker att blinkers fram är helt jävla livsfarligt?

Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Som jag sa. Jag tycker verkligen inte att nån ska ha blinkers fram. Då är det bättre att den bilisten får störa sig lite på att jag svängde höger än att han bildaren mur framför mig.

//Score

eller så är det du som ör livsfar :näsblod lig? jagvet inte?

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Showtime skrev:
2041043 hur ofta använder man blinkers när man kör bil egentligen?` :va
Gudskelov är inte resten av landet som Göteborg på den punkten.

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
RedBaron skrev:
2041084 Gudskelov är inte resten av landet som Göteborg på den punkten.
tycker fan aldrig ngn använder blinkers här när dom kör bil! Speciellt i rondeller! o visst, kan ja säga att ja inte e så jevvla duktig på att använda dom själv när ja kör bil..

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
motardnisse skrev:
2039713 Om du inte kan tänka svaret själv så ska du fan inte ha nåt körkort alls!

Visst kan du ju pröva köra med att vifta med armarna men jämföra en motard med en sporthoj är inget vidare med tanke på sittställningen. Hur bra kontroll har du om du viftar med en arm och styr med andra armen, i de flesta kanske kanske du har glest med trafik men när det är väldigt trafikerat så vette fan om jag vill släppa nån arm från styret!

Jag har väl aldrig jämfört en sporthoj och en motard i detta sammanhanget??? Eller har jag fel där oxå? Jo du har helt rätt att blinkers är en säkerhetsåtgärd om man använder den rätt, Men glömmer man stänga av den som nu denna tråden ursprungligen handlade om så anser jag att det är en väldig trafikfara för mig och kanske även för passageraren i bilen och alla andra trafikanter... Sen är det självklart att man har bromsberedskap men allvarligt talas så blir jag lika jävla rädd antingen jag har det eller ej om en bil plötsligt står still men sen bara svänger ut en bit framför mig... Men snälla upplys mig om det farliga med att inte ha framblinkers. Du kanske kan få mig att tänka om...

Mvh//Han som inte borde ha körkort för mc

Axl45 skrev:
2041041 vill bara säga en sak till om det här skitsnacket att inte ha blinkers fram! varför ska bilar ha det om inte motorcyklar hade blinkers fram? lärde du inte dig nått i trafikskolan eller :va kanske alla borde börja köra utan att blinka så skulle det inte hända någon krockar/skador/olyckor menar du? jävla typ asså :huvet, jag får be om ursäkt för att vara otrevlig men jag kan inte fatta mig på sånnahär jävla idiotiska ideér... :huvet blinkers fram finns väll för att dom mötande ska se vart du svänger eller?!? trafiken ska ju vara smidig också :3freak hur många här vart inte arga om alla slutade blinka när man inte visste om den mötande ska svänga eller inte.

En fördel för att skriva i tråden är att först lära sig läsa. Jag har åtskilliga gånger förklarat att detta handlar om att man glömmer blinkers. Jag ser ofta mc förare som har glömt blinkersen på och då anser jag att dom är en väldigt stor trafikfara för sig själva. Alla bilar är utrustade med automatisk avstängning när bilen hjul åter står rakt. Därförfinns inte det problemet jag nämner just på bilar...

OCH ALLA NI SOM ANSER ATT JAG ÄR HELT SKADAD FÖR ATT JAG INTE HA BLINKERS ELLER ATT JAG INTE FATTAR VAD DOM HAR LÄRT EN PÅ TRAFIKSKOLAN.
KAN NI SÄGA ÄRLIGT ATT NI ALLTID HAR SÄKERHETSKONTROLL PÅ CYKLEN INNAN NI ÅKER IVÄG. BLA: LJUS/DÄCK/BLINKERS/ MM MM

Mvh//Score

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Blinkers är ju vansinnigt viktigt att använda. Det i kombination med att placera sig vettigt på vägen är värt rätt mycket.

Fan, alla ska bara ha kortet så fort så möjligt, skit samma om man lär sig något eller inte.

Ja, inte alla då. Men rätt många, verkar det som.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Score skrev:
2039627 Ja jag har ju min synpunkt och ni har ju eran. Men jag anser inte att det är trafikfarligt att inte ha framblinkers...

Inte jag heller...

Har kört gata i 8 år utan blinkers (oj vad tiden går).

Om vi tar t-korsningen där bilen står på vägen till höger som jag ska in på så är det oftare att bilen kör ut redan när jag har gjort början på inbromsning än när jag svängt klart.

Blinkar man inte i det läget så står bilen helt still hela tiden man svänger, mycket skönare.

Med uppmärksamhet och rätt placering är det enkelt att ersätta blinkers.

/Fredde

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
freddexwing skrev:
2041364 Inte jag heller...

Har kört gata i 8 år utan blinkers (oj vad tiden går).

Om vi tar t-korsningen där bilen står på vägen till höger som jag ska in på så är det oftare att bilen kör ut redan när jag har gjort början på inbromsning än när jag svängt klart.

Blinkar man inte i det läget så står bilen helt still hela tiden man svänger, mycket skönare.

/Fredde
:tummenupp

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Score skrev:
2041333 Jag har väl aldrig jämfört en sporthoj och en motard i detta sammanhanget??? Eller har jag fel där oxå?
Mvh//Score

Jag jämförde bara vad ni hade för hojar, Ristarpen har en ktm 525 exc och du har enligt listan under din avatar t,ex en sporthoj. Sittställningen är rätt olika även om man tar en offroadhoj och inte hans enduro så sitter denne mer upprätt än dig dvs om du inte har en streetfighter då. Kanske inte alla tycker det men jag tycker det är jobbigare att sträcka ut en arm samtidigt som jag sitter något framåtlutande på t,ex en sporthoj än en t,ex offroad som man sitter upprätt på. Ang ditt problem med ev blinkersreglaget, har du kollat lite närmare om du kan modifiera den så att du måste hålla den intryckt åt det hållet du blinkar åt. Om det går att få den att fjädra tillbaka så fort du inte håller den intryckt!

freddexwing skrev:
2041364

/Fredde

Bara att hoppas dina medtrafikanter är med på noterna också!

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
motardnisse skrev:
2041508

Bara att hoppas dina medtrafikanter är med på noterna också!

Njae jag brukar själv inte tänka i termer som att andra i trafiken ska vara "med på noterna" utan ser utifrån mig själv hur jag själv kan påverka min situation och undvika olyckor utan att förlita mig på andra.

/Fredde

p.s Krama varandra i trafiken d.s

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Läste jag fel eller menar ni att man inte ska använda blinkers för att det är lätt att glömma bort att stänga av dom efter att man svängt ? :confused:

Halleluja. :tomten

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
freddexwing skrev:
2041542 Njae jag brukar själv inte tänka i termer som att andra i trafiken ska vara "med på noterna" utan ser utifrån mig själv hur jag själv kan påverka min situation och undvika olyckor utan att förlita mig på andra.

/Fredde

p.s Krama varandra i trafiken d.s

Återigen
:tummenupp

lorkan skrev:
2041618 Läste jag fel eller menar ni att man inte ska använda blinkers för att det är lätt att glömma bort att stänga av dom efter att man svängt ? :confused:

Halleluja. :tomten

Just så menade jag... Och då syftade jag på blinkers fram... Alltså på en 1000rr som går upp i samma hastighet på ettan som du får kämpa alla dina växlar för att uppnå. (IRONI så lugna ner dig)
:7peta

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...