Säkerhet! Varför använda blinkers fram?

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Axl45 skrev:
2042110 Det är nog inte samma sak att be mig att inte glömma nått i hela mitt liv som att komma ihåg att trycka på en knapp efter en svängning...
Fordonena görs inte för att dom bara ska passa Swe.
Jo jag håller med att det är kul att köra olagligt, det säger jag inte ett dugg imot men att blinken är farlig för motorcyklister påstår jag att är fel :)

Nej du har rätt att blinkersen inte är farlig så länge man inte glömmer den... OKEJ.. VV ta reda på vad tråden handlar om... Tack på förhand//Score
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
War-psycho skrev:
2042331 Är det inte lite märkligt att det är blinkersen som är farlig, bara för man själv inte klarar av att komma ihåg att stänga av den ?

Om du tappar hojen hela tiden för du glömmer att fälla ut stödet, anser du då att det är stödets fel och monterar bort det ?

Om alla använde blinkers så skulle trafiken vara mycket säkrare, punkt.
Finns inga seriösa argument som talar mot detta.

Så enkelt är det.

Har "stödfrågan" med mitt liv att göra?

Min blinkers bildar fara för mig på grund av att jag kan glömma den ja... Det stämmer mycket bra... Därför har jag ingen blinkers fortfarande... Men snälla tala om för mig vad det är som gör mig trafikfarlig för att jag inte har framblinkers... Ge mig ett exempel tack...Mvh//Jag
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Score skrev:
2042400 Har "stödfrågan" med mitt liv att göra?

Min blinkers bildar fara för mig på grund av att jag kan glömma den ja... Det stämmer mycket bra... Därför har jag ingen blinkers fortfarande... Men snälla tala om för mig vad det är som gör mig trafikfarlig för att jag inte har framblinkers... Ge mig ett exempel tack...Mvh//Jag


Den frågan får man svar på under körkortsutbildningen. Jag utgår från att du vet svaret själv.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Score skrev:
2042400 Har "stödfrågan" med mitt liv att göra?

Min blinkers bildar fara för mig på grund av att jag kan glömma den ja... Det stämmer mycket bra... Därför har jag ingen blinkers fortfarande... Men snälla tala om för mig vad det är som gör mig trafikfarlig för att jag inte har framblinkers... Ge mig ett exempel tack...Mvh//Jag
Genom att du visar för dina medtrafikanter vilket håll du ämnar svänga åt, istället för att låta folk gissa.
Gissningar skapar osäkerhet, och orsakar många olyckor i korsningar.

Edit: Måste du ha exempel för att begripa det ? Ok, du ska få ett.
För några år sedan så åkte jag ut från macken vid en 4-vägskorning, med lyse. Det är ingen utfart, utan en riktig korsning.
Dom som kommer framifrån kan åka rakt fram, eller svänga vänster (förbi mig) när dom får grönt.
Eftersom det är så vanligt att folk struntar i att blinka, så vet man inte vart dom ska.
Bilen som stod mittemot mig blinkade iallafall inte, inte jag heller, eftersom jag skulle rakt fram.
När det blir grönt så kör båda, och precis framför mig så svänger gubbfan iallafall framför näsan på mig. Jag panikbromsar occh missar därför gubben med centimetrar tillgodo.
(Gubben tänkte väl att jag endast struntat i att blinka, men skulle svänga iallafall.)

Visst, han gjorde fel, men kom inte å säg att det är livsfarligt med framblinkers.
Det är livsfarligt att inte använda blinkers.

Där har du ditt exempel där framblinkers (som används rätt) spelar roll i trafiken.


Skyll inte på utrustningen om du inte klarar av att hantera den.
Det är inte blinkersen som är livsfarlig, om du inte klarar av att manövrera den ordentligt.

Så visst, jag förstår dina argument.
Men jag tycker snarare det visar på en märklig attityd & okunskap om trafiken hos dig, än att utrustningen skulle vara livsfarlig.

Jag trodde först du skämtade när du sa att du tycker framblinkersens existens är livsfarlig, men nu har jag förstått att du verkligen resonerar så.
Känns inge kul att höra att det finns så omogna människor ute i trafiken, som skyller sina egna tillkortakommanden på andra, eller utrustningen.

Det är som allt skylla på halkan när man åkt i diket, istället för att inse att man kört för fort under rådande väglag.

Inte meningen att racka ner på dig, men du lät faktiskt som ett ett sånt där "moppefucko" som alla snackar om på forumet.
Trodde som sagt inte du menade allvar först.
 
Last edited:

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Score skrev:
2037340 Är det bara jag som tycker att blinkers fram är helt jävla livsfarligt?

Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Som jag sa. Jag tycker verkligen inte att nån ska ha blinkers fram. Då är det bättre att den bilisten får störa sig lite på att jag svängde höger än att han bildaren mur framför mig.

//Score


min pappa har en gubbhoj med automatisk avtängning av blinkersen, kanske något för dig?
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
War-psycho skrev:
2042458 Genom att du visar för dina medtrafikanter vilket håll du ämnar svänga åt, istället för att låta folk gissa.
Gissningar skapar osäkerhet, och orsakar många olyckor i korsningar.

Skyll inte på utrustningen om du inte klarar av att hantera den.
Det är inte blinkersen som är livsfarlig, om du inte klarar av att manövrera den ordentligt.

Så visst, jag förstår dina argument.
Men jag tycker snarare det visar på en märklig attityd & okunskap om trafiken hos dig, än att utrustningen skulle vara livsfarlig.

Jag trodde först du skämtade när du sa att du tycker framblinkersens existens är livsfarlig, men nu har jag förstått att du verkligen resonerar så.
Känns inge kul att höra att det finns så omogna människor ute i trafiken, som skyller sina egna tillkortakommanden på andra, eller utrustningen.

Det är som allt skylla på halkan när man åkt i diket, istället för att inse att man kört för fort under rådande väglag.

Inte meningen att racka ner på dig, men du lät faktiskt som ett ett sånt där "moppefucko" som alla snackar om på forumet.
Trodde som sagt inte du menade allvar först.

Jag menar allvar och jag står för det!!!

Så du menar så här:??? Om jag ska svänga höger och en bil i motsatt körriktning oxå ska göra det så stannar bilen för att den tror att jag ska rakt fram pga att jag inte har blinkers fram. Alltså han ser inte att jag signalerar höger, det gör bara eventuella bilar bakom för där har jag ju blinkers... Då när jag plötsligt svänger så blir han/hon i bilen förvirrade och då bildas trafikfaran... Eller hur menar du?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Score skrev:
2042525 Jag menar allvar och jag står för det!!!

Så du menar så här:??? Om jag ska svänga höger och en bil i motsatt körriktning oxå ska göra det så stannar bilen för att den tror att jag ska rakt fram pga att jag inte har blinkers fram. Alltså han ser inte att jag signalerar höger, det gör bara eventuella bilar bakom för där har jag ju blinkers... Då när jag plötsligt svänger så blir han/hon i bilen förvirrade och då bildas trafikfaran... Eller hur menar du?
Läs min edit i förra inlägget, för ditt efterlängtade exempel.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Score skrev:
2037340 Är det bara jag som tycker att blinkers fram är helt jävla livsfarligt?

Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Som jag sa. Jag tycker verkligen inte att nån ska ha blinkers fram. Då är det bättre att den bilisten får störa sig lite på att jag svängde höger än att han bildaren mur framför mig.

//Score

Skaffa en äldre fzr, som har återgående blinkers, efter en viss tid el efter ett visst antal meter passerats, perfekt för "alzheimer lights" :tummenupp

Ber om ursäkt för ev felstavning.. :hihi
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
War-psycho skrev:
2042535 Läs min edit i förra inlägget, för ditt efterlängtade exempel.

Du skrev i slutet: (Gubben tänkte väl att jag endast struntat i att blinka, men skulle svänga iallafall.)

Vad har det med mina framblinkers att göra??? Nu snackar du om en gubbe som gjorde fel... Det handlar om att just han inte blinkade... Skulle jag va där han va med min mc så skulle jag släppt förbi dig först om jag nu skulle passera din vägbana...

a_xc skrev:
2042485 min pappa har en gubbhoj med automatisk avtängning av blinkersen, kanske något för dig?

Tack men jag kan citera din text under:" man kan ju inte mer än dö
o det lär man göra iallafall" Så där har du ett argument till att inte ha blinkers...
:tummenupp
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Score skrev:
2042551 Du skrev i slutet: (Gubben tänkte väl att jag endast struntat i att blinka, men skulle svänga iallafall.)

Vad har det med mina framblinkers att göra??? Nu snackar du om en gubbe som gjorde fel... Det handlar om att just han inte blinkade... Skulle jag va där han va med min mc så skulle jag släppt förbi dig först om jag nu skulle passera din vägbana...
"Suck"... är du verkligen så trög ?

Poängen är att avsaknaden av framblinkers där höll på att orsaka en olycka.
Detta för att folk numer ibland gissar vart dom andra trafikanterna ska nånstans, istället för att folk visar vart dom ska för varandra.

Hade han använt sin blinker och visat att han skulle svänga, så hade jag inte blivit lika överraskad när han gjorde fel.
Och om han inte var så luttrad över andras slarvighet med blinkersanvändning, så hade han troligen inte ens gjort denna missbedömning som han gjorde.

Spelar ingen roll vem som gör fel, olyckor är farliga oavsett om du gör rätt.

Hur många sådana här situationer skulle inte uppstå om man tog bort framblinkersen för alla tror du ?
Men eftersom du aldrig gör fel, så gör inga andra det ?
Eller varför inte ta bort bromsljuset då, för att man ska ju ändå hålla sånt avstånd till framförvarande att man hinner bromsa.

Om man bortser från singelolyckorna, så är det just i korsningar folk smäller mest.
Just för att folk missbedömer andra trafikanter.
Tror du det blir bättre utan framblinkers då eller ?

Som sagt, visa vart du ska med blinkersen, så slipper vi dessa livsfarliga gissningslekar i trafiken.
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
War-psycho skrev:
2042584 "Suck"... är du verkligen så trög ?

Poängen är att avsaknaden av framblinkers där höll på att orsaka en olycka.
Detta för att folk numer ibland gissar vart dom andra trafikanterna ska nånstans, istället för att folk visar vart dom ska för varandra.

Hade han använt sin blinker och visat att han skulle svänga, så hade jag inte blivit lika överraskad när han gjorde fel.
Och om han inte var så luttrad över andras slarvighet med blinkersanvändning, så hade han troligen inte ens gjort denna missbedömning som han gjorde.

Spelar ingen roll vem som gör fel, olyckor är farliga oavsett om du gör rätt.

Hur många sådana här situationer skulle inte uppstå om man tog bort framblinkersen för alla tror du ?
Men eftersom du aldrig gör fel, så gör inga andra det ?
Eller varför inte ta bort bromsljuset då, för att man ska ju ändå hålla sånt avstånd till framförvarande att man hinner bromsa.

Om man bortser från singelolyckorna, så är det just i korsningar folk smäller mest.
Just för att folk missbedömer andra trafikanter.
Tror du det blir bättre utan framblinkers då eller ?

Som sagt, visa vart du ska med blinkersen, så slipper vi dessa livsfarliga gissningslekar i trafiken.

Jag tror fortfarande att jag är säkrare utan blinkers. + att när jag åker i en korsning från stillastående så söker jag oftast viss ögonkontakt med föraren i andra bilen.(notera viss kontakt annars svarar du väl att jag ska ha rörlig blick) ... +++++ att jag är medveten om att jag inte har framblinkers på mc:n...Jag ser fortfarande inte trafikfaran i bilden... Jag litar som sagt inte på någon annan än mig själv i trafiken när jag kör hoj. Därför agerar jag utifrån det så jag slipper komma i farliga situationer som inte är mitt fel. Eller min glömska angående blinkers...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jag vet inte hur många mi jag har i ryggen... men det är många, många (yrkeschaffis sen ett antal år)
Detta är mina erfarenheter:

Antal gånger en livsfarlig situation uppstått för att folk har "blinkat fel": <30st (?)

Antal gånger en livsfarlig situation uppstått för att folk inte har blinkat: >1000st (?)

Du avgör ju själv vad du tycker är farligast.

Score skrev:
2042597 Jag tror fortfarande att jag är säkrare utan blinkers. + att när jag åker i en korsning från stillastående så söker jag oftast viss ögonkontakt med föraren i andra bilen.(notera viss kontakt annars svarar du väl att jag ska ha rörlig blick) ... +++++ att jag är medveten om att jag inte har framblinkers på mc:n...Jag ser fortfarande inte trafikfaran i bilden... Jag litar som sagt inte på någon annan än mig själv i trafiken när jag kör hoj. Därför agerar jag utifrån det så jag slipper komma i farliga situationer som inte är mitt fel. Eller min glömska angående blinkers...
Jaja... lycka till med det då...

(Så får vi väl se vad framtiden lär dig istället... :3freak )
 
Last edited:

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
War-psycho skrev:
2042605 Jag vet inte hur många mi jag har i ryggen... men det är många, många (yrkeschaffis sen ett antal år)
Detta är mina erfarenheter:

Antal gånger en livsfarlig situation uppstått för att folk har "blinkat fel": <30st (?)

Antal gånger en livsfarlig situation uppstått för att folk inte har blinkat: >1000st (?)

Du avgör ju själv vad du tycker är farligast.

Jaja... lycka till med det då...

(Så får vi väl se vad framtiden lär dig istället... :3freak )

Jag förstår din synpunkt och tar åt mig till viss del. Men jag anser ändå att det är sakrara att inte ha blinkers och veta om det och bedömma situationen därefter än att blikna fel och vara ovetande om det... :tuttar
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Art Vandalay skrev:
2041659 Håller med, bilister verkar skita i vilka signaler man ger.Har tex blivit påkörd 2 ggr av bakomvarande bilar TROTS att jag har bromsljus som jag klart och tydligt lyft så högt jag kunnat för att synas så bra som möjligt.
Så summa, skit i blinkare, snyggare utan.
å hur f-n tror du att det går om du plockar bort skiten då? tror du att det blir bättre då??
varför är det lag på binkers?? tror du att det är en säkerhetsåtgärd eller bara för att jävlas?
blinkers, till för att göra trafiken säkrare och smidigare för alla eller är det för att missleda medtrafikanter?

:fatta!

Score skrev:
2042617 Jag förstår din synpunkt och tar åt mig till viss del. Men jag anser ändå att det är sakrara att inte ha blinkers och veta om det och bedömma situationen därefter än att blikna fel och vara ovetande om det... :tuttar
du förutsätter alltså att du inte kan lära dig att stänga av blinkersen? gör det till en vana så slipper du skapa problem/irritationer för andra bara för att du är lat :7peta
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag tycker synd om vissa personer i denna tråd :/ , får hoppas det inte händer en olycka... :/
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Lam-Kaka skrev:
2042629 Jag tycker synd om vissa personer i denna tråd :/ , får hoppas det inte händer en olycka... :/
Jo, vissa måste ju bara lära sig den hårda vägen.


Nu ska jag ut till garaget och plocka bort airbagen, för jag tycker det är säkrare att jag kan styra efter kollisionen, och tycker den skulle skymma sikten annars. :hihi

Ska även plocka bort framlyktorna, eftersom jag glömmer att blända av hela tiden, och tycker det är farligare att jag bländar andra än att jag ser vägen framför mig.
:rofl
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Score skrev:
2042617 Jag förstår din synpunkt och tar åt mig till viss del. Men jag anser ändå att det är sakrara att inte ha blinkers och veta om det och bedömma situationen därefter än att blikna fel och vara ovetande om det... :tuttar

Låter ju faktiskt som att du tror på det du skriver.....trodde först att du bara ville
få igång en tråd......tragiskt.

I dagens samhälle finns nog inget system som är så beroende av att vissa regler
åtföljs av alla som vistas i detta system, nämligen trafiken.
Här ska alla möjliga kunskapsnivåer, attityder, ansvarskännande, moralbejakande, mm personer visstas samtidigt, och alla dessa ska också fås
att fungera oavsett om dom är glada, förbannade, irriterade, tänker på annat,
eller koncentrerade på det dom håller på med.

När man övar för att erhålla tillståndet att fortsätta att öva på egen hand som
körkortet egentligen är, eftersom igen nånsin blir fullärd, är en av de viktigaste
sakerna som körskolorna fokuserar sig på just att nöta in beteendet att
KOMUNICERA med sina medtrafikanter.

Och som jag skrev tidigare, en av de vanligaste orsakerna till kollisionsolyckor
mellan mc och bil är just att man inte KOMMUNICERADE, tex. bilen svänger vänster
utan att blinka och du kör in i hans dörr när du ska köra om honom.

Det här med KOMMUNICATION är en av de första sakerna som man lär sig i
körskolan, och det finns naturligtvis en anledning till det.

OM man skulle annamma DITT sätt att se på hur man ska förbättra trafiksäkerheten
vad skulle du i nästa steg vilja ha för eget sätt och på vilken regel... ?
Och vad skulle jag vilja ha för eget sätt och på vilken regel ...?
Skulle alla få ordna sina regler efter sitt huvud...eller..?

OM du känner att DU inte klarar av att komma ihåg blinkersen så har du löst halva
problemet till skillnad från MÅNGA som kör bil.

Och sen är det faktiskt din skyldighet att lösa även den andra halvan av problemet,
tekniskt är det ju ganska lätt, du har fått flera tips redan.

MEN kom också ihåg att regeln är solklar, har du vållat en olycka genom
att INTE använda blinkersen så är du vållande...och kan åtalas för vårdslöshet i trafik.

Sen måste man också komma ihåg att det nästan ALLTID är vi hojåkare som
råkar illa ut när nån inte KOMMUNICERAR på rätt sätt i trafiken.

KentW......på vägarna sen 1965
 

Mr Bassman

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Piteå
Hoj
-00 Thunderace
War-psycho skrev:
2040204 Hehe... Tjena kollega. :hej

Passa dig för Markus & HanneZ här på forumet... dom gillar inte såna som oss... :D
Oj då! är det farliga pojkar? Har vi gjort nåt särskilt för att reta upp dom? :7peta
Jag menar; bara för att vi är långa, stora, långsamma å tar mycket plats så... hmmm...ääääh du glöm det!!!
Vi ju ganska hyvens killar ändå!!! :pannkyss
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top