Säkerhet! Varför använda blinkers fram?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Score skrev:
2041626 Återigen
:tummenupp



Just så menade jag... Och då syftade jag på blinkers fram... Alltså på en 1000rr som går upp i samma hastighet på ettan som du får kämpa alla dina växlar för att uppnå. (IRONI så lugna ner dig)
:7peta

Nå, va gör na i 1an då ? :D

1000RR eller NSR, gör väl lika ont att bli påkörd i 100 för att bilisterna inte uppfattade att jag skulle svänga.

Svängnings och korsningsolyckor orsakar dessutom ofta svåra skador..
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
motardnisse skrev:
2041508 Jag jämförde bara vad ni hade för hojar, Ristarpen har en ktm 525 exc och du har enligt listan under din avatar t,ex en sporthoj. Sittställningen är rätt olika även om man tar en offroadhoj och inte hans enduro så sitter denne mer upprätt än dig dvs om du inte har en streetfighter då. Kanske inte alla tycker det men jag tycker det är jobbigare att sträcka ut en arm samtidigt som jag sitter något framåtlutande på t,ex en sporthoj än en t,ex offroad som man sitter upprätt på. Ang ditt problem med ev blinkersreglaget, har du kollat lite närmare om du kan modifiera den så att du måste hålla den intryckt åt det hållet du blinkar åt. Om det går att få den att fjädra tillbaka så fort du inte håller den intryckt!

Där kom ett litet vettigt argument det tackar jag för... Känns inte det bättre än allt annat du har sagt. Nu har du framfört din mening + att du har gett mig ett råd att så kan jag göra... Tack
:tummenupp

lorkan skrev:
2041645 Nå, va gör na i 1an då ? :D

1000RR eller NSR, gör väl lika ont att bli påkörd i 100 för att bilisterna inte uppfattade att jag skulle svänga.

Svängnings och korsningsolyckor orsakar dessutom ofta svåra skador..

Var god läs alla inlägg så förstår du att jag skrev att jag inte vill ha blinkers fram pga att jag tycker det är farligt eftersom jag har en förmåga att glömma dom liksom många andra...
:fatta!
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Jag personligen blir ganska irriterad när mina medtrafikanter inte visar vart dom ska ta vägen.
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
freddexwing skrev:
2041364 Inte jag heller...

Har kört gata i 8 år utan blinkers (oj vad tiden går).

Om vi tar t-korsningen där bilen står på vägen till höger som jag ska in på så är det oftare att bilen kör ut redan när jag har gjort början på inbromsning än när jag svängt klart.

Blinkar man inte i det läget så står bilen helt still hela tiden man svänger, mycket skönare.

Med uppmärksamhet och rätt placering är det enkelt att ersätta blinkers.

/Fredde

Håller med, bilister verkar skita i vilka signaler man ger.Har tex blivit påkörd 2 ggr av bakomvarande bilar TROTS att jag har bromsljus som jag klart och tydligt lyft så högt jag kunnat för att synas så bra som möjligt.
Så summa, skit i blinkare, snyggare utan.
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Art Vandalay skrev:
2041659 Håller med, bilister verkar skita i vilka signaler man ger.Har tex blivit påkörd 2 ggr av bakomvarande bilar TROTS att jag har bromsljus som jag klart och tydligt lyft så högt jag kunnat för att synas så bra som möjligt.
Så summa, skit i blinkare, snyggare utan.

WORD!!!
:tummenupp

Alla som tycker det är trafikfarligt utan kan ju tänka på att aldrig köra för fort heller. Och gör alltid säkerhetskontroll innan ni ger er ut. Och jag kan lätt medge att skulle jag aldrig köra för fort så skulle jag inte ens haft en anledning till att ha en mc överhuvudtaget... Och det står jag för så länge ni inte har polis tryckt på kläderna...

Hagbard skrev:
2041658 Jag personligen blir ganska irriterad när mina medtrafikanter inte visar vart dom ska ta vägen.

KÖP EN SNABBARE CYKEL DÅ SÅ KANSKE DU HINNER FÖLJA EFTER OCH KOLLA VART PERSONEN SKULLE!!!
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Score skrev:
2037340
Jag kan ju iaf medge att jag glömmer ofta att stänga av blinkersen och då finns det ju stor chans att folk tror man ska svänga och just därför bildar en hård stoppyta framför mig...

Det är svårt att vistas i trafiken. Det är därför alla inte klarar av att ta körkort.



"Blinkers - bättre än tankeläsning"

.
.
.
 
Last edited:

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Score skrev:
2041674 WORD!!!
:tummenupp




KÖP EN SNABBARE CYKEL DÅ SÅ KANSKE DU HINNER FÖLJA EFTER OCH KOLLA VART PERSONEN SKULLE!!!
Tycker det känns så onödigt att behöva stanna vid korsningar eller rondeller bara för att andra inte orkar använde blinkers. Beträffande snabbhet så är det inte min motorcykel som är begränsningen utan jag.
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Hagbard skrev:
2041702 Tycker det känns så onödigt att behöva stanna vid korsningar eller rondeller bara för att andra inte orkar använde blinkers. Beträffande snabbhet så är det inte min motorcykel som är begränsningen utan jag.

Tror att det är detta SCORE är ut efter, ingen blinkers och du står still och glor. Men om det kommer någon och blinkar av misstag då? Då kör antagligen många och så smäller det.
Och jag tar hellre att nån blir lite sne för att jag inte ger signal, än att jag ligger som en pannkaka på backen ( igen) vid en kollision.
OBS!!! Mina egna åsikter, ni som vill får givetvis åka med blinkers och blinka som tusan om ni tycker om det.
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Art Vandalay skrev:
2041718 Tror att det är detta SCORE är ut efter, ingen blinkers och du står still och glor. Men om det kommer någon och blinkar av misstag då? Då kör antagligen många och så smäller det.
Och jag tar hellre att nån blir lite sne för att jag inte ger signal, än att jag ligger som en pannkaka på backen ( igen) vid en kollision.
OBS!!! Mina egna åsikter, ni som vill får givetvis åka med blinkers och blinka som tusan om ni tycker om det.
Kan stämma, men funkar inget vidare när du gör en vänstersväng :tummenupp
 

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
Mr Baseman skrev:
2037481
motardnisse skrev:
Va fan då kan du ju montera bort dem från bilen också och hoppas en 54 tons lastbil hinner hejda sitt fordon när du svänger mitt framför honom!!!!


54 ton???
var har han tappat dom resterande 6 då?? :va
:fatta! han har ju inte lastat klart ännu :D
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Art Vandalay skrev:
2041718 Tror att det är detta SCORE är ut efter, ingen blinkers och du står still och glor. Men om det kommer någon och blinkar av misstag då? Då kör antagligen många och så smäller det.
Och jag tar hellre att nån blir lite sne för att jag inte ger signal, än att jag ligger som en pannkaka på backen ( igen) vid en kollision.
OBS!!! Mina egna åsikter, ni som vill får givetvis åka med blinkers och blinka som tusan om ni tycker om det.


Just så menar jag!!! Dock så förstår ju inte alla det tyvärr...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Hagbard skrev:
2041702 Tycker det känns så onödigt att behöva stanna vid korsningar eller rondeller bara för att andra inte orkar använde blinkers. Beträffande snabbhet så är det inte min motorcykel som är begränsningen utan jag.

Känns iof som att det är exakt detta som Score menar med tråden, att mottrafikanter litar på att du ska svänga enbart för att blinkersen blinkar...
...och eftersom tråden då handlar om att det är lätt att glömma blink-blink och ha den på av misstag så blir kanske inte det så bra när någon gasar ut framför framstänkan.

/fredde
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Hagbard skrev:
2041757 Kan stämma, men funkar inget vidare när du gör en vänstersväng :tummenupp

Är du trög på riktigt? Vid vänstersväng så ser bakomvarande bil att jag blinkar vänster eftersom jag har blinkers bak.... Det är det denna tråden handlar om... Inga blinkers fram... Jag tar det en gång till Blinkers bak men inte fram... OK?
:tummenupp
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Score skrev:
2041929 Är du trög på riktigt? Vid vänstersväng så ser bakomvarande bil att jag blinkar vänster eftersom jag har blinkers bak.... Det är det denna tråden handlar om... Inga blinkers fram... Jag tar det en gång till Blinkers bak men inte fram... OK?
:tummenupp
Den mötande då! Visst förstår jag vad du menar, men det finns fler sitvationer i trafiken och fler människor än du. Jag anser att blinkers är att föredra både fram och bak i de absolut flesta fall.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
kan inte låta bli att lägga till en sak :tungan jag tror att om alla lärde sig att köra som man ska i trafiken så skulle man inte behöva tänka på att "bilisten"(kan faktist vara en mc förare) viker ut framför näsan på dig när du kommer, detta handlar ju om att man "glömmer" blinken på vilket man inte borde göra men alla är vi ju människor, så likasom att bilisten kommer ut framför dig så borde ju DU visa bra exempel med att börja lära dig att stänga blinkblinket :) jag vill inte vara någonslags helgon och säga att jag kör som jesus i trafiken för det är inte sant, ibland kör jag som värsta satans idioten och ibland så är det ju av den lugna sorten, men som sagt, vi borde alla lära oss att följa alla regler till 100% så vart det inte så många påkörningar. :tummenupp
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Hagbard skrev:
2041955 Den mötande då! Visst förstår jag vad du menar, men det finns fler sitvationer i trafiken och fler människor än du. Jag anser att blinkers är att föredra både fram och bak i de absolut flesta fall.

Ja blinkers är skitbra... Så länge du inte glömmer den... När jag kör bil så blinkar en annan bil så tror jag ju självklart att den ska svänga. Men blinkar en mc så räknar jag inte med det pga att jag själv kör hoj och vet hur lätt det är att glömma... Men nu kan det ju även vara så att den personen i bilen tror att för att det blinkar så ska man svänga...

Sen om jag ska vänster så anser jag inte att mötande trafik inte störs av mitt oblinkande etersom jag bara står där och väntar på att svänga alternativt kommer körande och ska svänga...
:)
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Axl45 skrev:
2042015 kan inte låta bli att lägga till en sak :tungan jag tror att om alla lärde sig att köra som man ska i trafiken så skulle man inte behöva tänka på att "bilisten"(kan faktist vara en mc förare) viker ut framför näsan på dig när du kommer, detta handlar ju om att man "glömmer" blinken på vilket man inte borde göra men alla är vi ju människor, så likasom att bilisten kommer ut framför dig så borde ju DU visa bra exempel med att börja lära dig att stänga blinkblinket :) jag vill inte vara någonslags helgon och säga att jag kör som jesus i trafiken för det är inte sant, ibland kör jag som värsta satans idioten och ibland så är det ju av den lugna sorten, men som sagt, vi borde alla lära oss att följa alla regler till 100% så vart det inte så många påkörningar. :tummenupp

Jo men det är ju samma sak som att jag skulle be dig att aldrig glömma något i hela ditt liv... kan du hålla det? Människan glömmer ibland så är det bara...

Och om det är som du vill att alla ska följa lagen då skulle det inte finnas någon mening med att bygga fordon som är avsedda för väg som går fortare än 110km/h... Inte i Sverige iaf... Är det så du vill ha det? Trode inte det heller...

Men märk mina ord nu... Jag förstår vad du menar skulle alla följa lagen och veta att man inte ska lita på andra trafikanter i trafiken så hade olyckorna minskat markant... Fast jag vill inte köra lagligt hela tiden med min hoj...
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Score skrev:
2042055 Jo men det är ju samma sak som att jag skulle be dig att aldrig glömma något i hela ditt liv... kan du hålla det? Människan glömmer ibland så är det bara...

Och om det är som du vill att alla ska följa lagen då skulle det inte finnas någon mening med att bygga fordon som är avsedda för väg som går fortare än 110km/h... Inte i Sverige iaf... Är det så du vill ha det? Trode inte det heller...

Men märk mina ord nu... Jag förstår vad du menar skulle alla följa lagen och veta att man inte ska lita på andra trafikanter i trafiken så hade olyckorna minskat markant... Fast jag vill inte köra lagligt hela tiden med min hoj...

Det är nog inte samma sak att be mig att inte glömma nått i hela mitt liv som att komma ihåg att trycka på en knapp efter en svängning...
Fordonena görs inte för att dom bara ska passa Swe.
Jo jag håller med att det är kul att köra olagligt, det säger jag inte ett dugg imot men att blinken är farlig för motorcyklister påstår jag att är fel :)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Är det inte lite märkligt att det är blinkersen som är farlig, bara för man själv inte klarar av att komma ihåg att stänga av den ?

Om du tappar hojen hela tiden för du glömmer att fälla ut stödet, anser du då att det är stödets fel och monterar bort det ?

Om alla använde blinkers så skulle trafiken vara mycket säkrare, punkt.
Finns inga seriösa argument som talar mot detta.

Så enkelt är det.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top