Säkerhet! Varför använda blinkers fram?

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Mr Baseman skrev:
2042698 Oj då! är det farliga pojkar? Har vi gjort nåt särskilt för att reta upp dom? :7peta
Jag menar; bara för att vi är långa, stora, långsamma å tar mycket plats så... hmmm...ääääh du glöm det!!!
Vi ju ganska hyvens killar ändå!!! :pannkyss
Edit: Du har PM.
 
Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Det är livsfarligt att köra hoj på samma sätt som man kör bil. Tro inte att du syns för att du använder blinkers o tro inte att du aldrig glömmer stänga av den. Ingen är perfekt.

Vart kom alla mongon från? Verkar vara ett kul gäng från sporthoj som ska ut o köra i sommar *prutt*


War-psycho skrev:
2042331 Är det inte lite märkligt att det är blinkersen som är farlig, bara för man själv inte klarar av att komma ihåg att stänga av den ?

Om du tappar hojen hela tiden för du glömmer att fälla ut stödet, anser du då att det är stödets fel och monterar bort det ?

Om alla använde blinkers så skulle trafiken vara mycket säkrare, punkt.
Finns inga seriösa argument som talar mot detta.

Så enkelt är det.
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Det handlar ju mkt om placeringen i vägen också, det är därför man ska va noga med o läsa på sånt, ist för att blåögt lita på blinkersern! Eller så lär man sig o stänga av den som sagt! :)
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Okej nu har jag lärt mig!!

Jag har lärt mig att för att jag tycker det äe en säkerhetsrisk att ha framblinkers så tycker flertalet av er att man ska inte ha dörrar på bilen för man kan glömma stänga dom, man ska inte ha helljus för man kan glömma blända av, man ska inte ha airbagi bilen för man ska kunna se om man vill köra vidare vid en eventuell krock. + att man ska oxå kunna ta väck blinkersen på bilen för att det är ju samma sak en bil och en motorcykel... Varför dessa patetiska svar?
Visst man kan bli en trafikfara för att man glömmer blända av till halvljus men då är det ju oftast så att i 99% av fallen så blinkar den mötande bilen med sina helljus och då reagerar man att någon är fel. Alltså man bländar av och säger förlåt i sin ensamhet.

Hur som helst så är ni ju ofelbara och jag bugar mig och sätter mig på mina bara knän för att be om ursäkt.

Kommer jag i en korsning i 40-90 km/h och har glömt att stänga av blinkersen så är det ju faktiskt farligt. Men som det enda senariot jag har fått så står man stilla och sen kör ivag, och då är det en gammal gubbe som gör fel. Inte mina blinkers... Visst man ska visa medtrafikanterna vart man ska men vart kommer det farliga i att inte ha framblinkers...

Och alla ni som har gått körskolan och undrar om inte jag har gjort det. Tänk lite. Kollar ni säkerhetsåtgärderan innan ni rullar iväg? Kör ni alltid lagligt? mm mm... Det är just sånt man oxå ska göra för att just få körkort...

Score, på vägen sedan 1637 :confused:
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
jag tror alla förstår din synpunkt Score, men du har ändå ett litet problem kvar i ditt argument :hihi vi säger då att du har monterat bort dina fram blinkers och du har inte lärt dig att stänga av blinkersen så blinkar det ju förde bakom dig, eller hur ! du svänger höger och det är en säg porsche bakom dig som tänker nu jävlar ska hoj åkaren åka på stryk eller nått, då blinkar din blinkers till höger och han tror att du ska svänga höger och börjar köra förbi dig, axxar iväg och skall förbi dig på vänster sidan, kanske han kör dig i misstag rakt i ryggen, vems är felet? ditt eller bilistens? i värsta fall har du glömt blinken till vänster och bilen tror du ska svänga, ska köra förbi på höger sida PANG! med lite otur, tycker det skulle vara sjukt mycke lättare att lära sig hantera blinken, hade jävligt svårt själv ibörjan att komma ihåg den men 1 vecka och det problemet var bortlärt :) öva lite så märker du att det är lättare än du tror att minnas nått i ca. 15 sekunder, har du annars dålig belysning där den gröna lampan blinkar i instrumentpanelen om man kan kalla det så? ett tips hur jag gjorde min första vecka jag var ute i trafiken med hoj, håll tummen på avbrytaren och trycker efter du svängt :tummenupp fungerar utmärkt för mig :) alla hade vi vissa problem första dagarna vi vistades i den vilda trafiken, alla är vi förlåtna för att i början ha glömt att blenda av eller glömt blinken på :banana
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Robban W skrev:
2042815 Det är livsfarligt att köra hoj på samma sätt som man kör bil. Tro inte att du syns för att du använder blinkers o tro inte att du aldrig glömmer stänga av den. Ingen är perfekt.

Vart kom alla mongon från? Verkar vara ett kul gäng från sporthoj som ska ut o köra i sommar *prutt*
Om du bemödar dig att läsa mina inlägg helt, så ser du att det står "säkrare" och inte "säkert".
(Att köra hoj som man kör bil har jag heller inte sagt, det har du drömt ihop helt själv. :fakta)

Och att blinkersen hjälper till att visa för andra trafikanter vart du ämnar svänga åt.
Och att det är bättre att folk försöker lära sig att använda blinkersen rätt, istället för att montera bort dom.

Du syns iallafall mer med blinkers än utan.

Just för att alla kanske inte är lika duktiga som t.ex. trådskaparen att läsa andra trafikanters övriga signaler, såsom filplacering m.m.
Folk har iallafall lättare att se vart du ska, om du visar med blinkersen, än om du kör utan.

Ta och LÄS vad folk säger innan du citerar dom. :fakta
(Så kanske du själv inte framstår som ett ännu större mongo.) :fatta!
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
hehe ritade 4 st trafik situationer, kanske du märker problemet, jag gjorde det iallafall, borde nästan ta betalt :tungan
 

Bifogat

  • cp skadad trafik.JPG
    cp skadad trafik.JPG
    31.7 KB · Visningar: 86

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jajaja jag finner inte ord. Sporthoj.com har blivit så total töntig så jag kan inte fatta det.

Jag tyckte mitt inlägg va väldigt vänligt o neutralt. Jag säger ju varken eller. Men du verkar vara en riktig surkart du. Hoppas vi aldrig träffas.


War-psycho skrev:
2043444 Om du bemödar dig att läsa mina inlägg helt, så ser du att det står "säkrare" och inte "säkert".
(Att köra hoj som man kör bil har jag heller inte sagt, det har du drömt ihop helt själv. :fakta)

Och att blinkersen hjälper till att visa för andra trafikanter vart du ämnar svänga åt.
Och att det är bättre att folk försöker lära sig att använda blinkersen rätt, istället för att montera bort dom.

Du syns iallafall mer med blinkers än utan.

Just för att alla kanske inte är lika duktiga som t.ex. trådskaparen att läsa andra trafikanters övriga signaler, såsom filplacering m.m.
Folk har iallafall lättare att se vart du ska, om du visar med blinkersen, än om du kör utan.

Ta och LÄS vad folk säger innan du citerar dom. :fakta
(Så kanske du själv inte framstår som ett ännu större mongo.) :fatta!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Robban W skrev:
2043466 Jajaja jag finner inte ord. Sporthoj.com har blivit så total töntig så jag kan inte fatta det.

Jag tyckte mitt inlägg va väldigt vänligt o neutralt. Jag säger ju varken eller. Men du verkar vara en riktig surkart du. Hoppas vi aldrig träffas.
Jo du förstår War-psycho kan det här med att köra fordon. Hans inlägg grundar sig ofta dessutom på svar till frågor som man aldrig ställt samt att han mer än ofta påstår att den han svarar inte läst hans tidigare inlägg :hihi
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Robban W skrev:
2043466 Jajaja jag finner inte ord. Sporthoj.com har blivit så total töntig så jag kan inte fatta det.

Jag tyckte mitt inlägg va väldigt vänligt o neutralt. Jag säger ju varken eller. Men du verkar vara en riktig surkart du. Hoppas vi aldrig träffas.
Men det var mig du citerade när du kom med ditt "neutrala" inlägg.

Det är ju klart jag reagerar, när du kommer med sådana påståenden som svar på mina inlägg.
Det är klart jag förtydligar att jag inte anser "att man ska köra hoj som man kör bil".

HanneZ skrev:
2043470 Jo du förstår War-psycho kan det här med att köra fordon. Hans inlägg grundar sig ofta dessutom på svar till frågor som man aldrig ställt samt att han mer än ofta påstår att den han svarar inte läst hans tidigare inlägg :hihi
Ja, DET kom ju verkligen från rätt käft... :rofl

(Snacka om att kasta sten i glashus.)
 
Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
War-psycho skrev:
2043583 Men det var mig du citerade när du kom med ditt "neutrala" inlägg.

Det är ju klart jag reagerar, när du kommer med sådana påståenden som svar på mina inlägg.
Det är klart jag förtydligar att jag inte anser "att man ska köra hoj som man kör bil".

Ja, DET kom ju verkligen från rätt käft... :rofl

(Snacka om att kasta sten i glashus.)


Ok Du gick igång på att jag sa "ingen är perfekt"?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Robban W skrev:
Hela ditt inlägg kom inte med.
Nähä, men var nånstans tycker du jag påstår "att man ska köra hoj som man kör bil då" ?

(Det var nämligen så du började ditt svar på mitt inlägg.)

Är det konstigt att jag ber dig läsa hela mina inlägg då, när du kommer med såna svar på mina inlägg ?

Robban W skrev:
Ok Du gick igång på att jag sa "ingen är perfekt"?
Se ovan, som jag även förklarade i mitt svar till dig. :fakta

Men som jag sa tidigare, att man ska vara tydliga i trafiken, är för att underlätta för alla, eftersom folk inte är perfekta.

Står i mina inlägg också.
 
Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
War-psycho skrev:
2043612 Nähä, men var nånstans tycker du jag påstår "att man ska köra hoj som man kör bil då" ?

(Det var nämligen så du började ditt svar på mitt inlägg.)

Är det konstigt att jag ber dig läsa hela mina inlägg då, när du kommer med såna svar på mina inlägg ?

Se ovan, som jag även förklarade i mitt svar till dig förförra inlägget. :fakta


Jag tycker att du påstår det hela tiden.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
War-psycho skrev:
2043627 Men det är inte mitt fel att du har problem med läsförståelse ? :dummer

Det kanske går bättre om ni skriver med blinkande bokstäver...

Då behöver man inte tolka informationen man får efter vad man behöver förstå och inte behöver förstå, då framgår det klart och tydligt vad som gäller...
...precis som i trafiken...

/fredde
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
freddexwing skrev:
2043645 Det kanske går bättre om ni skriver med blinkande bokstäver...

Då behöver man inte tolka informationen man får efter vad man behöver förstå och inte behöver förstå, då framgår det klart och tydligt vad som gäller...
...precis som i trafiken...

/fredde
Hehe... kanske är en idé... :tummenupp :D
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Axl45 skrev:
2043458 hehe ritade 4 st trafik situationer, kanske du märker problemet, jag gjorde det iallafall, borde nästan ta betalt :tungan

Du är ju knappas designer iaf... Om blinkersen är på höger men jag ska vänster så är ju det ingen fara eftersom ska jag vänster så blinkar jag ju oxå vänster. Alltså är det inge problem... Har ju som sagt blinkers bak...

Sen 4 vägs korsningar bukar väl ha trafikljus eller stopp? T.o.m högerreglen... Skulle du inte visa mig en trafikfarlig situation???
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Score skrev:
2043777 Du är ju knappas designer iaf... Om blinkersen är på höger men jag ska vänster så är ju det ingen fara eftersom ska jag vänster så blinkar jag ju oxå vänster. Alltså är det inge problem... Har ju som sagt blinkers bak...

Sen 4 vägs korsningar bukar väl ha trafikljus eller stopp? T.o.m högerreglen... Skulle du inte visa mig en trafikfarlig situation???

Jag ska lätta ditt liv med att börja berätta att jag inte är designer :lol svar på fråga 2: ^^ saken var ju nu att du glömde att blinka! hur skulle du komma ihåg det varge gång? svar på fråga 3: ^^ 4 vägars korsningar har inte alltid trafikljus eller stop. Svar på fråga 4: ^^ Läs igenom mitt tidigare inlägg när jag berättar bilisten som ska köra förbi dig :) .
jag ger upp :D hahahahahahahahahahha :pannkyss hahahahahahaahahahahhah :lol jag förstår inte mig på dig asså :D din tråd fråga är varför använda blinkers fram, många har kommit med goda råd, här är lösningen, väldigt lätt och enkel, för man måste :D HAHAHAHAAHAHAHAH :lol, skulle säga att du lättast kom undan om du likaväl kom ihåg att trycka av blinken som kommer ihåg att man måste blinka, fyfan vilka problem folk har idag, tänk att jag måste trycka på yes på telefonen för att svara, fifan asså :tummenupp ursäkta mig för mitt dåliga exempel och ifall du tog illa upp för verkligheten kom fram :tummenupp inte ska vi ta det så hårt det här med att blinka, hoppas sommaren kommer så kan vi sluta blinka och köra hoj istället :yoparty
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Score skrev:
2043777 Du är ju knappas designer iaf... Om blinkersen är på höger men jag ska vänster så är ju det ingen fara eftersom ska jag vänster så blinkar jag ju oxå vänster. Alltså är det inge problem... Har ju som sagt blinkers bak...

Sen 4 vägs korsningar bukar väl ha trafikljus eller stopp? T.o.m högerreglen... Skulle du inte visa mig en trafikfarlig situation???
Why bother... ??

Du har ju din uppfattning klar redan (liksom vi andra).
Frågan är ifall du är förvånad över att folk inte håller med dig ?

(Jag är iallafall förvånad över att du faktiskt fått medhåll från nån överhuvudtaget. :va )

Men men... det känns som det kvittar.

Lycka till iallafall, och hoppas du inte behöver lära dig den hårda vägen.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top