Kärnkraft symboliserar hur egoistisk människan är. Att man kan med gott samvete skapa energi för 60 år men avfall för näst kommande 10 000 generationer är för mig en gåta. Att sedan vara så naiv å tro att vi kan slutförvara avfallet i 100 000 år får en ju å tro att vi fått hybris. Redan nu börjar det strula med slutförvar i USA. Vi kan bara titta på när det går åt skogen för ingen kan gå nära... Mellan förvaren måste vara värst av allt. Det är bara lite vatten som hindrar att 100 tusentals stavar står å brinner mot öppen himmel jorden runt.
En energi källa som skapar avfall vi inte kan hantera samt som vi hela tiden får lägga band på för att den inte ska skena. Är knappast en ren och säker energikälla.
\Masonit
Med det resonemanget behöver man inte fråga sig vad du är....
Men jag hoppas du bor i ett gammalt torp utan el.
Kärnkraft symboliserar hur egoistisk människan är. Att man kan med gott samvete skapa energi för 60 år men avfall för näst kommande 1000 generationer är för mig en gåta. Att sedan vara så naiv å tro att vi kan slutförvara avfallet i 100 000 år får en ju å tro att vi fått hybris. Redan nu börjar det strula med slutförvar i USA. Vi kan bara titta på när det går åt skogen för ingen kan gå nära... Mellan förvaren måste vara värst av allt. Det är bara lite vatten som hindrar att 100 tusentals stavar står å brinner mot öppen himmel jorden runt.
En energi källa som skapar avfall vi inte kan hantera samt som vi hela tiden får lägga band på för att den inte ska skena. Är knappast en ren och säker energikälla.
\Masonit
Man kan väl säga så här: å ena sidan kan troligtvis inte "inkräktarna" göra någon större skada på kärnkraftverken förutom PR-mässigt, å andra sidan pratar vi om svensk säkerhet, det vill säga: upp med ett stängsel, upp med några skyltar, klart, vare sig det är något viktigt eller oviktigt, att sedan bli chockad att någon bryter den svenska säkerheten är också svenskt: hur vågar de gå emot en skylt som säger att man inte får gå förbi den
Jag är dåligt insatt, men det finns väl flera säkerhetszoner där den yttre är just ett staket. Men skall man ta sig in till kontrollrummet krävs en insatsstyrka med sprängämnen?
Jag är dåligt insatt, men det finns väl flera säkerhetszoner där den yttre är just ett staket. Men skall man ta sig in till kontrollrummet krävs en insatsstyrka med sprängämnen?
Den där är inte så smart som man kan tro. Och inse: det finns kärnkraft som inte kan få härdsmälta... dammar kan dock spricka... men det händer väl inte i Sverige. Det är osannolikt?
IT-tekniker, röstar blått. Hur så?
\Masonit
Inga stora problem att komma in i kontrollrummet.Man orkar nog inte bära det som krävs för att ta sig in i ett stängt kontrollrum.
Men skulle man lyckas så flyttas kontrollen till ett annat.
Kör det snacket för offren till bl.a Fukushima och Tjernobyl.
De blir nog omåttligt imponerade
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |