Eftersom jag kör cross och enduro på LMKs bana precis bredvid Sturup Raceway så ser jag vad som händer där när det inte är SSEMSE som kör. Det är allt från cykelarrangemang till privatbilar, men en lördag i oktober var det drifting som gällde.
Bilarnas däck skrek så att vi knappt kunde höra vad vi sa och röken från de smälta däcken låg tät över hela området och gjorde alla smått illamående. Men framför allt täcktes asfalten på Sturup raceway snabbt av ett lager svart gummi från deltagarnas bilar och jag tänkte på vilket skick denna bana skulle vara i dagen efter vid nästa arrangemang. Om det hade varit ett mc-arrangemang hade man nog inte kunnat köra alls.
Flera gånger har vi fått varningar om gummirester på banan och en gång kommer jag ihåg att vi ägnade nästan en timme åt att sopa av banan för hand innan någon kunde ge sig ut och köra. Jag får ett intryck av att banarrangören inte har allas säkerhet i tankarna när de hyr ut till olika arrangemang. Saken blir inte bättre av att Sturup har dåliga avåkningszoner.
Bilarnas däck skrek så att vi knappt kunde höra vad vi sa och röken från de smälta däcken låg tät över hela området och gjorde alla smått illamående. Men framför allt täcktes asfalten på Sturup raceway snabbt av ett lager svart gummi från deltagarnas bilar och jag tänkte på vilket skick denna bana skulle vara i dagen efter vid nästa arrangemang. Om det hade varit ett mc-arrangemang hade man nog inte kunnat köra alls.
Flera gånger har vi fått varningar om gummirester på banan och en gång kommer jag ihåg att vi ägnade nästan en timme åt att sopa av banan för hand innan någon kunde ge sig ut och köra. Jag får ett intryck av att banarrangören inte har allas säkerhet i tankarna när de hyr ut till olika arrangemang. Saken blir inte bättre av att Sturup har dåliga avåkningszoner.