Säkerhetskontroll innan flygning med spikad arm?

Snowman89

Guest
Är det någon här som har lite metallskrot någonstans i kroppen som varit ut och rest lite?
Jag ska iväg och senare i december och är lite fundersam ifall man kommer igenom säkerhetskontrollen eller om den piper? Om den piper brukar det vara några problem att ta sig igenom eller nöjer sig vakterna med att se ärret?

tkdrille

Guest
Aldrig hänt mig. Har titan i högerfoten och 2 rätt långa sådana skruvar. Orolig? Ring din läkare och rådfråga. Mig har de aldrig pepit på och aldrig min mor heller och hon har skrot i händerna, fötterna, armbågen, höften med mera..... ;)

Snowman89

Guest
Aldrig hänt mig. Har titan i högerfoten och 2 rätt långa sådana skruvar. Orolig? Ring din läkare och rådfråga. Mig har de aldrig pepit på och aldrig min mor heller och hon har skrot i händerna, fötterna, armbågen, höften med mera..... ;)

Okej, tack för svaret.
Frågade läkaren tidigare och fick till svar att det inte borde vara några problem. Men det var innan jag bokade resan och jag vill helst inte bli kvar nere i Egypten..:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Piper det så blir du ju bara kroppsvisiterad, sen är det grönt.
Händer hela tiden.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oddsen är väl ganska stor att det inte ens piper. Ju mer organiskt man har som omsluter metall desto mindre chans att det detekteras.

Och piper det så kontrollerar det bara dig manuellt och med lite tur så har du någon snygg flygplatskontrollant som klämmer på dig.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Ta med en röntgenbild. Har en polare med skrot i knät som är ute och reser en hel del. Hade lite problem utomlands så han hade med sig en röntgenbild och visade upp i alla fall. Funkade bra.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Min mor börjar bli mer robot än människa, nej men skämt o sido, hon har en TNS-apparat (smärtstillande elektriska impulser) inopererad samt pace-maker, så hon får inte gå genom röntgen ens en gång, däremot har hon med sig intyg från sin läkare på svenska och engelska och det funkar bra, de tar henne åt sidan och visiterar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Han skulle till Egypten :va
Fast han reser ju från Sverige och blir kontrollerad här. Här har vi ju både män och kvinnor som jobbar i kontrollen med att klämma på folk.

Kontrollen vid hemresan ifrån Egypten består av att man går igenom metalldetektorbågen och vakten blänger lite på dig och konstaterar att du är västerlänning för att sedan släppa igenom dig utan vidare kontroll.

Snowman89

Guest
Fast han reser ju från Sverige och blir kontrollerad här. Här har vi ju både män och kvinnor som jobbar i kontrollen med att klämma på folk.

Kontrollen vid hemresan ifrån Egypten består av att man går igenom metalldetektorbågen och vakten blänger lite på dig och konstaterar att du är västerlänning för att sedan släppa igenom dig utan vidare kontroll.

Tack för alla svar.

Just kontrollen i Sverige är jag inte orolig för. Om jag skulle bli stoppad här tror jag inte det skulle vara några problem att förklara läget. Däremot var det just i Egypten som jag var lite fundersam över.. Där kanske de är lite mer oförstående, men det du skrev Wiseguy verkar ju bra.

Om jag blir stoppad i Sverige så får jag hoppas på att det blir en :tuttar som utför en grundlig kroppsvisitation :D

Snowman89

Guest
Ta med en röntgenbild. Har en polare med skrot i knät som är ute och reser en hel del. Hade lite problem utomlands så han hade med sig en röntgenbild och visade upp i alla fall. Funkade bra.

Det verkar ju ganska vettigt. Bara att ta och lägga in en bild på telefonen, kan ju vara bra att ha "ifall att"..
Men nu känns det ju ganska säkert då det först inte verkar som att speciellt många blir stoppade öht

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Oftast är det väl så att maskinen reagerar på Magnetisk metall mycket bättre och Titan är ju värdelöst som magnettavla.

Snowman89

Guest
Oftast är det väl så att maskinen reagerar på Magnetisk metall mycket bättre och Titan är ju värdelöst som magnettavla.
Jo men ibland verkar de ju pipa för minsta lilla och ibland kan man glömma bälte eller plånboken utan att den reagerar.

Hade varit ett schysst partytrick annars om Titan funkade som magnettavla. Då kunde man hänga saker från underarmen :död

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jo men ibland verkar de ju pipa för minsta lilla och ibland kan man glömma bälte eller plånboken utan att den reagerar.

Hade varit ett schysst partytrick annars om Titan funkade som magnettavla. Då kunde man hänga saker från underarmen :död

Mja, de är nog lite olika kalibrerade.

Du får hänga saker med fiskekrokar istället :gnissla

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hm, man tror det är titan tills grejerna är utplockade och man känner tyngden i materialet. Det är väl typ rostfritt med någon legering så helt osannolikt att det skulle ge utslag är det kanske inte. Mitt skrot ligger numera i en låda här och jag har fått min teori bekräftad, kallas väl "kirurgstål" eller något i den stilen. Rätta mig gärna då jag glömt den folkliga termen.

Man har ju ärren som talar om vad som hänt om inte annat. Reste inte under tiden jag hade skrotet i kroppen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hm, man tror det är titan tills grejerna är utplockade och man känner tyngden i materialet. Det är väl typ rostfritt med någon legering så helt osannolikt att det skulle ge utslag är det kanske inte. Mitt skrot ligger numera i en låda här och jag har fått min teori bekräftad, kallas väl "kirurgstål" eller något i den stilen. Rätta mig gärna då jag glömt den folkliga termen.

Man har ju ärren som talar om vad som hänt om inte annat. Reste inte under tiden jag hade skrotet i kroppen.

Det är nog inte kirurgstål!
Kirurgstål är en form av rostfritt stål som innehåller järn, kol, krom (12-20%), Molybden (0,2-3%) och nickel (8-12%)
Kromet förhindrar rost och repor vilket ger en slät och lätt rengörbar yta.
Nicklet ger en mjuk glänsande yta.
Molybden ger hårdhet och förmåga att behålla skarpa kanter vilket är viktigt för att behålla skarpa kanter.

Det används för instrumen men inte för implantat pga att just nickel har en tendens att orsaka reaktioner i immunsystemet (Typ Allergier) Det riskerar därför att orsaka inflammationer och liknande.

I implantat brukar man istället använda titanlegeringar.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping