Säkerhetskontroll innan flygning med spikad arm?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Titan funkar bra. Jag har testat att gå igenom ett antal säkerhetskontroller utan att ta av mig mitt armbandsur i titan just för att testa. Det piper inte på ett förhållandevis stort armbandsur som sitter utvändigt. Därmed är jag ganska säker på att det inte piper på lite små titanskruvar inuti kroppen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inga problem med t.ex. en dylik: http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=60702&ordning=desc

Sedan hänger det ju på hur petiga de är med andra kontroller också. På Heathrow släppte de inte igenom en pennkniv på 4,5cm och en barnväckarklocka som hade formen av en gul "handgranat", medans röntgen på Sturup för en del år sedan släppte igenom en handfull 7,62 NATO som låg och skvalpade i botten på en ryggsäck (ägaren ovetandes).

Passa er dock för s.k. sniff-apparater. Det var ju ett par killar som höll på att åka dit riktigt illa i en sådan pga raklödderburk som "luktade konstigt", varpå insatspolisen tillkallades och det var bombvarning på hög nivå. Detta var dock på kärnkraftverk och inte en flygplats, men samma teknik. Säkerhetskontrollanterna är ofta humorbefriade - det ingår nog i arbetsbeskrivningen.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Farsan har bytt ut båda höftlederna. Han har ett intyg som han med, sig när han ska flyga. Det intygar att han har blivit mer eller mindre kluven på mitten, ihopskruvad med massor av titan(?) och sedan ihopsydd igen .
Utgiven av de som opererade.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Det är nog inte kirurgstål!

Det används för instrumen men inte för implantat pga att just nickel har en tendens att orsaka reaktioner i immunsystemet (Typ Allergier) Det riskerar därför att orsaka inflammationer och liknande.

I implantat brukar man istället använda titanlegeringar.
Det kan mycket väl vara kirurgstål. Jag hade en märgspik i lårbenet av just sånt efter att ha brutit lårbenet på endurohoj. Frågan om flygplatskontroller lyftes med ortopeden och jag fick svaret att det det ytterst sällan ger utslag. Tydligen hade det gjort det för en tjej med längre spik (höft till knä) vid kontroll i Israel som kanske är lite extra noggranna. Skulle det fortfarande vara problem efter visitering med handhållen detektor kan man ju alltid visa operationsärren.

Gammaspiken jag hade i högerbenet:
XRAY.jpg

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är nog inte kirurgstål!
Kirurgstål är en form av rostfritt stål som innehåller järn, kol, krom (12-20%), Molybden (0,2-3%) och nickel (8-12%)
Kromet förhindrar rost och repor vilket ger en slät och lätt rengörbar yta.
Nicklet ger en mjuk glänsande yta.
Molybden ger hårdhet och förmåga att behålla skarpa kanter vilket är viktigt för att behålla skarpa kanter.

Det används för instrumen men inte för implantat pga att just nickel har en tendens att orsaka reaktioner i immunsystemet (Typ Allergier) Det riskerar därför att orsaka inflammationer och liknande.

I implantat brukar man istället använda titanlegeringar.

Jag gissar att det är skillnad på om det är ett tillfälligt eller permanent implantat? Jag bröt både lårben och underarm en gång i unga år, och hade då en stålspik i benet och en stålplatta i armen i ca ett år. Har kvar skrotet på vinden nånstans, otvivelaktigt rostfritt stål. Skillnaden som jag förstått det, är att kroppens vävnader mycket lättare växer fast i titan, medan så inte är fallet med rostfritt stål, så ska man ta ur implantatet efter en viss tid vill man ju inte att det växer fast. Sen är det säkert som du säger att man inte har nickel i implantatstålet.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping