Säkerhetskontroll på uppkörning

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Har sökt endel, och hittade denna listan i nån gammal tråd här

1. Elsystem
Hel, halv, blinkers fram, tuta. Bakljus, bromljus (frambroms och bakbroms), blinkers bak,
Registreringsskyltbelysning om det nu inte skulle vara samma lampa som bakljuset. Intrumentbelysningen.

2. Drivpaket
Kolla kedjan. Den ska vara lagom spänd och se fin ut. Kolla även dreven bak och även fram omdet nu skulle gå.

3. Bromsar
Kolla att de tar. Håll sen in handtaget/bromspedalen och känn att den inte tappar tryck.
Kolla vajrarna/slangarna att de är justa och att inget ligger och skaver. Glöm inte oken och skivorna.

4. Lager
Dra i hjulen i alla stela riktingar och känn att det inte glappar. Känn att baksvingen sitter som den ska.
Kolla så att bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan ruckas/vridas i förhållande till den.
Framgaffeln, vrid hjulet i botten åt båda hållen och känn att det inte glappar.
Dra fram och bak och känn att det inte glappar.
Det underlättar om man har centralstöd och kan lyfta upp det hjulet man kollar.


Har dock inget centralstöd på min hoj... Men är det något som fattas på denna listan och vad i så fall?
 

mastjan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
vfr 750
Elsystem. Nödstoppsknappen

Drivpaket. kolla så att kedjan spårar

bromsar. oljenivå både fram och bak

Dämpare fram och bak kolla så dom ej går i bott och att det inte finns några sprickor i dess fästen.

kolla så däcken spårar sätt dig på huk typ tio meter framför hojen och kika eller ta upp en planka från bakfickan.

det är väl vad jag kommer ihåg som du missat
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
1. Elsystem
Hel, halv, blinkers fram, tuta. Bakljus, bromljus (frambroms och bakbroms), blinkers bak,
Registreringsskyltbelysning om det nu inte skulle vara samma lampa som bakljuset. Intrumentbelysningen.

+ Dödarknapp

2. Drivpaket
Kolla kedjan. Den ska vara lagom spänd och se fin ut. Kolla även dreven bak och även fram omdet nu skulle gå.

3. Bromsar
Kolla att de tar. Håll sen in handtaget/bromspedalen och känn att den inte tappar tryck.
Kolla vajrarna/slangarna att de är justa och att inget ligger och skaver. Glöm inte oken och skivorna.


+ oljenivå fram/bak

4. Lager
Dra i hjulen i alla stela riktingar och känn att det inte glappar. Känn att baksvingen sitter som den ska.
Kolla så att bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan ruckas/vridas i förhållande till den.
Framgaffeln, vrid hjulet i botten åt båda hållen och känn att det inte glappar.
Dra fram och bak och känn att det inte glappar.
Det underlättar om man har centralstöd och kan lyfta upp det hjulet man kollar.

Spårning - ?
Dämpare - ?

(Vilken kategori alltså)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Gör hela säkerhetskontrollen hemma först och justera allt till rätta inställningar. Då är risken mindre att du behöver någon justering i samband med provet. T.ex spänna kedjan under säkerhetskontrollen
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Nån måste väl veta vilken kategori de sakerna hamnar under? Och hur man på ett bra sätt kolla styr/hjullager utan centralstöd? Är lite bråttom nu. :gnissla

Gör hela säkerhetskontrollen hemma först och justera allt till rätta inställningar. Då är risken mindre att du behöver någon justering i samband med provet. T.ex spänna kedjan under säkerhetskontrollen

Smart :tummenupp


Edit:

Hittade en till lista i en annan tråd, där står det:

Sätt ena knäet mot däckets nederkant och ta tag i vänster + höger sida av däcket och reka för att känna efter om framhjulslagret är i bra skick. Ställ dig så att du har framhjulet mellan benen och räta upp cykeln..Ta tag i styret, håll inne frambromsen, och ryck cykeln mot dig så att framgaffeln går ihop. minst 3 gånger = kontroll av styrlager/gafflar.

Kolla hjullagret och svinglagret. Gör ungefär som med framhjulet.

Stämmer det?
 
Last edited:

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
1. Elsystem

+ Kolla att motorn dör om sidostödet fälls ut med växel i alt. lägg i växel med stödet nedfällt.

Jag glömde kolla både reg.plåtbelysningen och instrumentbelysningen (hur kollar man det öht i dagsljus :confused: ) men det gick bra ändå. :D
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Gött, tackar :tummenupp

Bara en fråga kvar då, hur kollar man lättast att den spårar? Om man har en linje eller planka vet jag hur man göra, men om man inte har det? Eller finns det alltid tillgång till en linje på uppkörningen?

När man ska kolla det så måste väl någon sitta på hojen? Gör uppkörningsgobben det då?
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Gött, tackar :tummenupp

Bara en fråga kvar då, hur kollar man lättast att den spårar? Om man har en linje eller planka vet jag hur man göra, men om man inte har det? Eller finns det alltid tillgång till en linje på uppkörningen?

När man ska kolla det så måste väl någon sitta på hojen? Gör uppkörningsgobben det då?

Lägg dig eller sätt dig ner typ 10 m ifrån hojjen och kolla så att den spårar. Inte så jäkla noga. I och med att du inte har c-stöd så kan du ju be uppkörningsförättaren att sätta sig på hojen medans du kollar spårningen.

Kör några "aah...hmmm... mm... ser... hmm bra ut..." Så blir det kanon :tummenupp
 

V.J

Tänk efter, före
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Honda nsr
om du nu ska köra upp för lätt mc så behöver man bara kolla att all el fungerar, det sa de till mig iallafall!
 

PeeWee

Ska ja dansa nykter måste ja va bra full
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Gislaved
Hoj
CBR 600 f -99
om du nu ska köra upp för lätt mc så behöver man bara kolla att all el fungerar, det sa de till mig iallafall!

Det är nog väldigt sällan någon behöver dra igenom hela säkerhetskollen utan man får bara ett visst område att kolla....t ex elsystemet....
 

V.J

Tänk efter, före
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Honda nsr
Det är nog väldigt sällan någon behöver dra igenom hela säkerhetskollen utan man får bara ett visst område att kolla....t ex elsystemet....[/QUOT

Ja precis, man får ju ett eller några grejer att kolla, men de sa till mig på körskolan att man bara behövde kolla elsystemet för lättviktare, och jag behövde ju som sagt bara kolla det
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Okej: Lagren ska kollas oavsett om du har centralstöd eller ej. Jag fick min uppkörningsgubbe att dra upp hojen på sidostödet, sen var saken biff :)

V.J: Jag fick göra hela. (Var dock ensam när jag körde upp, vilket kan vara en förklaring till att det fanns tid till det.)
 

V.J

Tänk efter, före
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Honda nsr
Okej: Lagren ska kollas oavsett om du har centralstöd eller ej. Jag fick min uppkörningsgubbe att dra upp hojen på sidostödet, sen var saken biff :)

V.J: Jag fick göra hela. (Var dock ensam när jag körde upp, vilket kan vara en förklaring till att det fanns tid till det.)

Okej, ja jag vet inte riktigt än så länge som sagt. Men det måste ha varit bra tungt att göra hela?
 

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Behövde ni verkligen göra hela kontrollen? Här får man typ ett moment som man ska visa t ex Lager eller vätska eller broms osv.

Jag fick "kontrollera all vätska på hojen" tog typ 3 sek :D
 

petero

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Alvik
Hoj
R6 -06
Jag fick faktiskt kolla lager fram och bak samt sving! Tog någon minut....
Men jag vet om folk som bara har fått förklara var bromsvätskan finns eller liknande.
Hittade en video på S:t Erikstrafikskola hemsida som beskriver kontrollen hyfsat snabbt!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top