säkerhetskontroll...?

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
Uppkörningen närmar sig,, och körskoleläraren tycker att jag är klar för uppkörning,, (efter 2 lektioner) :tummenupp

Allt bra så långt men så slog det mig att säkerhetskontroll skall man ju också göra,,

Jah har letat här på sporthoj, men har inte hittat någon beskrivning hur en sådan skall gå till, så det vore trevligt om någon kunde beskriva inngående hur en sådan går till.

( eller är det bara bromsar/vätska, framgaffel o ljus?)

....... inte långt kvar nu

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Kolla alla lager, att framgaffeln inte bottnar, blinkarna, bak/bromsljus, fram ljus, tuta, så det finns luft i hjulen på ett ungefär. allt som har med "säkerheten" att göra :)

MIDA

Hey ho Let's go!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Från 1200cc till 125cc i ett kick!
Vill inte din körskolelärare berätta för dig?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Där jag körde hade de ett litet häfte med alla punkter. De borde också ha ett sånt (var nåt Sveriges Trafikskolors ...)

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Konstigt att din körskolelärare anser att du är klar när du uppenbarligen inte kan alla moment som ingår i uppkörningen...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
pAz skrev:
Uppkörningen närmar sig,, och körskoleläraren tycker att jag är klar för uppkörning,, (efter 2 lektioner) :tummenupp

Allt bra så långt men så slog det mig att säkerhetskontroll skall man ju också göra,,

Jah har letat här på sporthoj, men har inte hittat någon beskrivning hur en sådan skall gå till, så det vore trevligt om någon kunde beskriva inngående hur en sådan går till.

( eller är det bara bromsar/vätska, framgaffel o ljus?)

....... inte långt kvar nu

Här har du den

http://www.lotsjotrafikskola.se/lotsjo/sakerhet_mc.html

Sen kan du ju få en speciell uppgift oxå, som tex kontrollera allt som har med ljusen att göra. Eller kontrollera allt som har med bromsarna att göra (kolla INTE bromsljuset, det gör du på uppgiften "allt som har med ljusen att göra")

Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Glöm inte att kolla i backspeglarna överdrivet mycket HELA tiden med hela huvet när ni är ute i trafiken. :)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
CayLe skrev:
Glöm inte att kolla i backspeglarna överdrivet mycket HELA tiden med hela huvet när ni är ute i trafiken. :)

Xakt, man ska "LETA" efter korsningar när man är ute & kör. Kom ihåg oxå att man ska hinna stanna på ett mjukt sätt om någon skulle komma från höger där höger regeln gäller. Hade en elev förra vecka som körde för sakt in i korsningar & gasade för lite när han hade passerat korsingen så han kuggade. Så man ska inte vara för försiktig

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa