säkerhetskontroll

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
HJÄLP! Behöver en lista på punkterna på säkerhetskontrollen! Kör upp i morgon och har noll koll! :(

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Hoj
ingen
ska försöka hjälpa dig. Var ju trots allt snart en månad sen jag tog lappen :tummenupp

1. Lampor
hel, halv, blinkers fram, tuta. Bakljus, bromljus (frambroms och bakbroms), blinkers bak, registreringsskyltbelysning om det nu inte skulle vara samma lampa som bakljuset. Jag kollade även intrumentbelysningen. Vet inte om det krävs dock. Glöm inte tutan som jag höll på att göra.

2. Drivpaket
kolla kedjan. Den ska vara lagom spänd och se fin ut. Kolla även dreven bak och även fram om det nu skulle gå.

3. Bromsar
Kolla att de tar. håll sen in handtaget/bromspedalen och känn att den inte tappar tryck. Kolla vajrarna att de är justa och att inget ligger och skaver. Glöm inte oken och skivorna.

4. Lager
dra i hjulen i alla stela riktingar och känn att det inte glappar. känn att baksvingen sitter som den ska. Kolla så att bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan ruckas/vridas i förhållande till den. Framgaffeln, Vrid hjulet i botten åt båda hållen och känn att det inte glappar. Dra fram och bak och känn att det inte glappar.
Det underlättar om man har centralstöd och kan lyfta upp det hjulet man kollar.

Andra grejer man kan få kolla är ju däcken och att det finns olja i motorn.

Det är vad jag minns.
Lycka till

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
tack för hjälpen! :D

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
jag lärde mig att man skulle försöka göra allt på "ett varv" om man säger så....

Inte svansa runt lixom, utan visa att man är säker å inte glömmer nått... Gör man det får man väl försöka slipa till det så bra det går!

vet inte om föregående skribent skrev det, men reflex bak var jag nära på att ryka på!

Lycka till! :hej

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Hoj
ingen
Reflexerna! hoppsan
Då jag endast behövde kontrollera belysningen inser jag såhär efteråt att reflexerna glömdes bort.
Det glömde även kontrollanten :1pajas

Visst ser det bättre ut om man gör allt i en snygg ordning.

Vanligast är att kontrollanten bara ber dig kolla endast en kategori av de fyra jag räknade upp. Samtliga som körde upp samtidigt som jag behövde bara kolla en kategori.

Så glöm inte reflexerna nu. Fram, bak och e.v. sidorna :tummenupp .

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Det är så länge sen jag tog kort att jag inte minns allt längre, men det kan vara käckt att kolla att säkehetsbrytaren för sidostödet fungerar. Stå gränsle över knarren med motorn på, ettan i och kopplingen indragen. Fäll ner stödet, så skall motorns slås av automatiskt.

Detta gäller naturligtvis bara de cyklar som har en sådan brytare, det är nog inte alla.

Varselljus, kanske?

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
Dagligen före körning bör du göra en säkerhetskontroll på dessa delar:

* bakljus, stoppljus, blinkers, reflexer (bak)

* Bromsar, bromsledningar

* Ljudsignal

* belysning och blinkers (fram)

* gasvajrar

* styrinrättning

* hjul och däck

* Oljenivå i motor

* vätsenivå i batteriet

* parkeringsstöd

* Ej lagerglapp (fram och bak)

Detta är taget rakt av från boken "A - körkortets ABC, Handledning för blivande MC-förare" den är tryckt 1992.

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Torpeder skrev:

Vanligast är att kontrollanten bara ber dig kolla endast en kategori av de fyra jag räknade upp. Samtliga som körde upp samtidigt som jag behövde bara kolla en kategori.
.

PÅ uppkörningen då man är en grupp..står dom andra och kollar på då man ska gö vissa grejor..för då blir jag ju bara nerösare..ska köra upp på måndag..

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Hoj
ingen
Vi var ensamma med kontrollanten. När man väntade fick man hålla sig 200 bort.

Nervös? Säkerhetskontrollen är ju det minsta man ska oroa sig för.

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Torpeder skrev:
Vi var ensamma med kontrollanten. När man väntade fick man hålla sig 200 bort.

Nervös? Säkerhetskontrollen är ju det minsta man ska oroa sig för.

DU jag är nervös för allt...ricktigt nervvrak....ska på sista körlekton inför provet nu imorgon..och jag ska...SKA klara provet..för annars är sommarn förstörd..

oskar

insnöad
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
offroad
olaking skrev:
DU jag är nervös för allt...ricktigt nervvrak....ska på sista körlekton inför provet nu imorgon..och jag ska...SKA klara provet..för annars är sommarn förstörd..

Hade det lika jävlit som dig för en vecka sen ungefär..
Hoppas verkligen att du klarar dig, det gjorde jag iaf!! :tummenupp

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Men om man ska börja övningsköra för första gången på körskolan berättar inte körläraren för en hur man ska göra?? eller vissare en?+

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
RgOlsson skrev:
Men om man ska börja övningsköra för första gången på körskolan berättar inte körläraren för en hur man ska göra?? eller vissare en?+

Min lärare sa; "Ja, jag ska visa dig säkerhetskontrollen sen!" men det blev aldrig av, trots att jag tjatade & tjatade. Så tillslut tog jag saken i egna händer och fick den info jag behövde!

Inget mer med det.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Lycka till med uppkörningen :tummenupp

Skriv hur det gick sen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hmm, den här tråden skrevs för ett år sen ser det ut som. Tror minsann RgOlsson siktar på VM i trådlyftning.

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Jag körde upp i tisdags, när det var dags för säkerhetskontroll så frågade vv-gubben: Jahaaa, vad tycker du är viktigt på en motorcykel ?
Jag sa bromsar, belysning, bromsljus o.s.v (sen är det ju rätt viktigt att det finns en motor om man tänkt köra mc'n, men jag påpekade aldrig det), efter det så fick jag kontrollera övre och undre styrlager samt svinglager.
Sen var det klarrrrt.

Igår eftermiddag/kväll avnjöt jag 25-30 mil, mötte (EDIT: blev givetvis omkörd också) och kom ifatt massor av motorvelocipeder ute på vägarna :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras