säkerhetskontroll

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Hej, jag har uppkörning snart och jag tänkte höra hur säkerhets kontrollen går till på uppkörningen... pekar dom på vad man ska kolla?
eller säger dom typ "gör en säkerhetskontroll"? också ska man själv kolla lager osv
Vad ingår i säkerhets kontrollen? :va

Tacksam för svar :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
de kan säga typ kolla elen.. då kollar du blinkers lampor osv.. bromsljus mm..
de kan typ säga kolla lager då kollar du de lager du vet.. osv..
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Kopierade ett gammalt inlägg jag gjort...

HÄR:

Hade inget att göra så jag skrev en lista för säkerhetskontroll.

Bromsar:
Kolla om skivorna är jämt slitna, kolla om beläggen är slut, kontrollerna bromsvätskenivå både fram och bak, sätt dig på hojen och rulla & bromsa lite, följ bromsslangarna hela vägen och leta läckor!

Hjul och däck:
Kolla runt däck och fälg efter skador, kolla mönsterdjup (1mm minst).
Känn lite på lufttryck.

Kraftöverföring:
Kolla kedja, spänningen på den, och kolla om den går "dra" ut mycket på bakdrevet. Sätt dig på huk och kolla båda dreven noga! Känn lite lätt om taggarna är spettsiga eller krökta.

Belysning / Reflexer:
Blinkers, håll handen vid alla 4 och se.
Bromsljus både fram och bak
Park/halv/hel/bak.
Kolla reflexer så de inte är sönder.

Styrning:
Testa fullt styrutslag åt båda hållen.
Bromsa och tryck hojen fram och tillbaka och leta styrlagerglapp (Med styret åt höger, vänster och i mitten.)

Signal:
Tuta, Ljustuta (Gör detta samtidigt som lyset)

Parkeringsstöd:
Sidostöd och centralstöd om du har.

Backspeglar:
Kolla efter sprickor och ställ in dom om det behövs.

Lagerglapp:
Hjullager både fram och bak.
Bak sätter du knät mot svingen och tar tag i däcket med båda händerna mitt över varann, typ "tjugoövertiogreppet". Dra fram och tillbaka och känn efter glapp.
Fram ställer du hjulet i fullt styrutslag, sätter knät mot gaffeln och gör samma sak som bak.
Du kan ev. rulla lite på hjulen och lyssna efter missljud.
Kolla också svinglager genom att sätta ett finger vid övergången från ram till sving, dra med andra handen i bakhjulet fram och tillbaka. Då känner du om det finns glapp.
Styrlager kollade du innan.

Fjädring/Stötdämpare:
Guppa lite både fram och bak och lyssna efter konstiga ljud, kolla efter läckor, kolla infäsning bak.
Se över dom lite helt enkelt.

Nu till 2 stycken nya för året:

Motoroljenivå:
Håll hojen rakt upp och kolla i nivårutan.

Nödstoppsreglaget:
Starta och stäng av med nödstoppet eller sätt på nödstoppet och försök starta (ska ju inte gå som du förstår)

Checklista får du inte använda!

Tänk på att detta har JAG skrivit ner, inget som är perfekt, men körskolläraren sa att jag gjorde rätt iaf.

Lycka till!
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Hittade ett inlägg i körkortstråden:

Yadis:
Säkerhetskontroll på suzuki gsx 750(körskolehojjen):
--Reglage och Stötdämpare--
Fäll upp sidostöd
Tryck in koppling o kolla vajern är hel
Tryck in hand o fotbroms o kolla "tryckpunkten"
Tryck in handbroms o gunga stötdämpare hårt o se så den inte slår igenom o kolla samtidigt att ingen olja finns på den(packboxar man kollar då)

--Lager och däck(styrlager, framhjulslager, svinglager o bakhjulslager)--
Ställ bågen på centralstödet o be nån sitta långt bak på hojen så framdäck går upp i luften.
Snurra framdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot.
Vrid styret helt åt båda hållen och kolla så ingen vajer kommer i kläm.
Ta tag i gaffelbenen och dra i dom o kolla efter glapp
Ta tag i hjulet och kolla om hjullager glappt
Ta tag i svingarmen och dra utåt o se om glapp gentemot ram
Snurra bakdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot och även kolla hjullagret på bakhjulet.

--Drivpaket och spårning
Ta med foten o kolla kedjans spänning, kolla bakdrevet och tillsist
kolla markeringarna vid jhulmuttrarna så att dom är lika på båda sidor av bakhjulet=bakhjulet sitter rakt. Till sist ställ framhjulet rakt o gå 10 meter bakom hojen o kolla så att bak o framhjul är rakt framför varandra.



--Vätskor--
Kolla bromsoljenivån på styret
Kolla bromsoljenivån under sadeln
Kolla om bensin finns i tanken
Kolla på motorn så inte bensin läckt
Kolla motoroljenivån

--El och kommunikationskontroll och bromsprov--
Starta MC o kolla alla ljus, tuta, dödaren, bromsljus, parkeringljus
Ta på dig hjälmen och ställ in backspeglarna
Provbromsa fram o bakbroms så att dom tar


Tror det var allt Men säger dom "kolla bromsarna" så är det ju t.ex bromsvätskenivåer plus bromsprov plus bromsbelägg. Så man får blanda lite.
Men ovan är bra checklista, den förkortas RLDVE - minns det så kommer du ihåg allt sen
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top