Kopierade ett gammalt inlägg jag gjort...
HÄR:
Hade inget att göra så jag skrev en lista för säkerhetskontroll.
Bromsar:
Kolla om skivorna är jämt slitna, kolla om beläggen är slut, kontrollerna bromsvätskenivå både fram och bak, sätt dig på hojen och rulla & bromsa lite, följ bromsslangarna hela vägen och leta läckor!
Hjul och däck:
Kolla runt däck och fälg efter skador, kolla mönsterdjup (1mm minst).
Känn lite på lufttryck.
Kraftöverföring:
Kolla kedja, spänningen på den, och kolla om den går "dra" ut mycket på bakdrevet. Sätt dig på huk och kolla båda dreven noga! Känn lite lätt om taggarna är spettsiga eller krökta.
Belysning / Reflexer:
Blinkers, håll handen vid alla 4 och se.
Bromsljus både fram och bak
Park/halv/hel/bak.
Kolla reflexer så de inte är sönder.
Styrning:
Testa fullt styrutslag åt båda hållen.
Bromsa och tryck hojen fram och tillbaka och leta styrlagerglapp (Med styret åt höger, vänster och i mitten.)
Signal:
Tuta, Ljustuta (Gör detta samtidigt som lyset)
Parkeringsstöd:
Sidostöd och centralstöd om du har.
Backspeglar:
Kolla efter sprickor och ställ in dom om det behövs.
Lagerglapp:
Hjullager både fram och bak.
Bak sätter du knät mot svingen och tar tag i däcket med båda händerna mitt över varann, typ "tjugoövertiogreppet". Dra fram och tillbaka och känn efter glapp.
Fram ställer du hjulet i fullt styrutslag, sätter knät mot gaffeln och gör samma sak som bak.
Du kan ev. rulla lite på hjulen och lyssna efter missljud.
Kolla också svinglager genom att sätta ett finger vid övergången från ram till sving, dra med andra handen i bakhjulet fram och tillbaka. Då känner du om det finns glapp.
Styrlager kollade du innan.
Fjädring/Stötdämpare:
Guppa lite både fram och bak och lyssna efter konstiga ljud, kolla efter läckor, kolla infäsning bak.
Se över dom lite helt enkelt.
Nu till 2 stycken nya för året:
Motoroljenivå:
Håll hojen rakt upp och kolla i nivårutan.
Nödstoppsreglaget:
Starta och stäng av med nödstoppet eller sätt på nödstoppet och försök starta (ska ju inte gå som du förstår)
Checklista får du inte använda!
Tänk på att detta har JAG skrivit ner, inget som är perfekt, men körskolläraren sa att jag gjorde rätt iaf.
Lycka till!