Säkerhetskontroll...

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Jag ska köra upp nästa vecka och behöver veta vad som ingår i en säkerhetskontroll. Har sökt på forumet och hittat endel men får inte reda på hur man skall göra med en hoj utan centralstöd för att kolla lager, sving mm.... Hojen jag ska köra upp på är en ZX9R hur skall jag kolla detta på denna.
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Ingen som kan hjälpa mig, hittar verkligen inte hur man skall göra detta på ett smidigt sätt!
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Zeshar skrev:
Ingen som kan hjälpa mig, hittar verkligen inte hur man skall göra detta på ett smidigt sätt!
Sök på de inlägg jag gjort....vet jag att jag lagt in en ganska komplett lista om hur man gör i nån tråd

Edit: Datorn buggar så därför så kan jag inte fixa en länk åt dig tyvärr....
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Nu så släppte flaskhalsen.....jag skrev denna efter jag klarat kortet så den funkade i alla fall för mig =)
Hojen hade inte c-stöd.


------------------------------
Fordonskontroll vid körprovet.
------------------------------

* Ställ dig och stå kvar på den sidan där fotbromsen sitter
* Vrid på tändningen
* Kolla fram och bak lykta (stå kvar och sträck ut händerna och kolla om de lyser)
* Kolla sedan skyltbelysningen (samtidigt som bak lyktan)
* Kolla med handen på baklyktan att både fram och bakbromsens lampa fungerar
* Samtliga blinkers, du ser lättast genom att luta dig framåt samt vrida dig något åt sidorna
* Kolla tutan


Ta ett varv runt hojen och kolla

* Däckens mönsterdjup
* Ev. slitage på däcken sidor
* Ev. oljespill på framgaffeln


Kliv på hojen

* Fäll in stödet
* Rulla fram en bit och testa frambromsen
* Håll in frambromsen och tryck ned framdämparn ett par gånger
* Testa fjädringen i bak genom att hoppa/gunga till ett par ggr med röven (sittandes på med frambromsen i)
* Ut med stödet och kliv av igen samt vrid av tändningen.....klart!

--------------------------------------------------
Särskild fordonskontroll (kan begäras vid körprov)
--------------------------------------------------

* Se om Nödstopp-knappen fungerar (sätt knappen på Off läget och testa att start hojen)
* Olika vätskor (väldigt beroende på vilken slags hoj, en del har fönster man ser nivån på andra har "sticka")
men man ska kunna redovida för hur man kollar den (oftast behöver man inte utföra det bara men vet hur de funkar)
* Se efter om ev. spärr för att kunna lägga i växel då stödet fortfarande är nere finns och funderar
* Helljus (ingår inte i obligatoriska kontrollen men det skadar ju inte att veta)
 

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Fick den här bilden när jag skulle ta kortet och den funkar bra tycker jag.
Bilden blev lite stor men då ser du i alla fall :D
kontroll.JPG
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top