Säkerhetsväst/skyddsjacka team10

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Den där här hemma under en crosströjja eller en endurojacka enligt mig.
Jag skulle aldrig någonsin personligen förlita mig till det där för gat-åka.(asfalt är hårt)

Däremot är de många på crossbanan som kör med väst, verkar generelt sett funkat bra för de flesta då allt sitter på plats medan lösa skydd ofta åker omkring efter lite stalp och hopp ... tex armbågsskydd som sitter fan nere på handlederna efter några varv.

finns några olika tillverkare på sånna här väster, ufo var nog först om jag inte missminner mig, men finns nog en bunt till vid de här laget.

I vilket syfte hade du tänkte ha västen/jackan ?
mx,enduro,grus/skogsåka,snöskoter osv osv så go for it.

landsvägsåka anser jag att detta är för klent.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Den där här hemma under en crosströjja eller en endurojacka enligt mig.
Jag skulle aldrig någonsin personligen förlita mig till det där för gat-åka.(asfalt är hårt)

Däremot är de många på crossbanan som kör med väst, verkar generelt sett funkat bra för de flesta då allt sitter på plats medan lösa skydd ofta åker omkring efter lite stalp och hopp ... tex armbågsskydd som sitter fan nere på handlederna efter några varv.

finns några olika tillverkare på sånna här väster, ufo var nog först om jag inte missminner mig, men finns nog en bunt till vid de här laget.

I vilket syfte hade du tänkte ha västen/jackan ?
mx,enduro,grus/skogsåka,snöskoter osv osv så go for it.

landsvägsåka anser jag att detta är för klent.

För klent? Hur då menar du? Är det ryggskydds delen du menar du då? Jag har inte sett den live.

Jag skulle nog tro att det är väl så bra om inte bättre skydd med den på än vad de flesta som åker gata med tygjackor ala lindstrands osv med inbyggda skydd och separat ryggplatta.

Tänkte i första hand ha den eller något liknande till grusåka/offroad. Och den är en av de billigare i samanhanget av de som är av någorlunda kända märken.

Finns en från Ride North/Jofrab också, som är CE-märkt vad det nu är värt.

För gata kör jag med andra prylar

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
För klent? Hur då menar du? Är det ryggskydds delen du menar du då? Jag har inte sett den live.

Jag skulle nog tro att det är väl så bra om inte bättre skydd med den på än vad de flesta med tygjackor ala lindstrands osv med inbyggda skydd och separat ryggplatta.

Tänkte i första hand ha den eller något liknande till grusåka/offroad. Och den är en av de billigare i samanhanget av de som är av någorlunda kända märken.

Finns en från Ride North/Jofrab också, som är CE-märkt vad det nu är värt.

För gata kör jag med andra prylar

Ja, jag har ju som sagt bara kört cross med dessa olika jackor, provat två märken. Ryggplattan har varit liten och ganska tunn men inte nå överdrivet.
Syfter främst på armbåge och underarms skydd då jag tycker dessa är jätte klena i dessa jackor. Inte alls att jämnföra med t.ex skinställ.
Men visst lär det väl hålla samma standard som separata skydd och vanliga textiljackor. men som sagt, de här ju inte hemma på asfalt i höga hastigheter.

Fördelen med jackan är ju som sagt att allting sitter kvar där det ska vara.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy