Säkrare köra MC än att rida, artikel från Bike

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Hej
Ja men de vanligaste skadorna vid ridning är ganska enkla skador. I Sverige omkommer i genomsnitt en ryttare om året. Vanligast är faktiskt att skador sker vid hantering av hästen och då är det tårna som är värst utsatt.

Dessutom får även vi som sysslar med ridsport ordna egna försäkringar eftersom många inte gäller.

Fan man måste leva lite farligt annnars begar endorfinkörtlarna igen.

Det kanske inte är så många som dör varje år inom ridsporten men visst är allvarliga skador ändå relativt vanliga. Jag känner till mer än ett fall där ryttare blivit rullstolsbundna eller hjärnskakade :(

Men det är ju knappast så att ridsporten är så hemsk som det låter i artikeln. Det är svårt att leva riskfritt därför anser jag att det är bra om man kan utforma ett försäkringsystem som innebär att de som väljer sporter och intressen där skaderisken är högre får betala sina skador själva. För att få ett någorlunda rättvist system kanske det borde regleras iform sjukförsäkringar och olycksfallsförsäkringar istället för att lägga det på en trafikförsäkring men det är nog svårt att få det heöt rättvist hur man än bär sig åt.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
I hästsport är säkerhetstänkandet A och O. Jag skulle vilja säga att samma gäller mc.

Jag har mitt hästintresse "nedärvt", och har således ridit i drygt 27 år (shit vad tiden går fort när man har roligt!)och således många olika hästar av alla möjliga raser, åldrar och temperament. (var flitigt anlitad ett tag av folk som inte "vågade" rida sina hästar av olika orsaker..:rolleyes: )Förutom min andel hjärnskakningar, ömma tår, och en del bitsår är nog det värsta jag råkat ut för en bruten handled, och när jag var i tonåren, en helt uppskrapad kropp.
Jag har hamnat under hästar som snavat, halkat och helt sonika trillat omkull, och min kära sista häst, som ibland stegrade sig, slog över vid en hoppträning när han lyckades skrämma sig själv, men vi landade turligt brevid varann och inte han på mig. Självklart har jag fått min andel luftfärder utöver det.
När man har med levande varelser att göra räcker det inte alltid med att ha rätt utrustning eller vara helt igenom säkerhetstänkande, är olyckan framme måste man nog ha en del tur också. Det har jag haft. Därför har jag klarat mig så lindrigt undan som jag ändå gjort.

I juli 2003 tog (min tur slut)jag mitt mc-kort, något jag länge velat göra. Knappt en månad senare åkte jag med som passagerare när en vän körde (en sh-runda). Så här efterklok undrar jag vart mitt säkerhetstänkande tog vägen? (olyckan var inte hans fel) Han "ville vara snäll" och skjutsa mig då min hoj var stulen och han visste att jag älskade att åka bakpå.
Idag hade jag tänkt efter; känner jag den här personen och hans körsätt tillräckligt väl? Är han van att skjutsa? Bryr han sig OM att han har skjuts eller kör han som vanligt?
Det sista jag minns är grillen på fordonet vi mötte. När jag vaknade till liv kunde jag först inte röra mig, men var fullkomligt lugn, för att inte säga lycklig(vilket jag fått förklarat för mig berodde på smällen mitt huvud utsatts för). Jag trodde t.o.m. att jag såg en ängel som sen visade sig vara en helt vanlig kille. Jag "mådde fint" och skulle inte ha ambulans utan ville åka mc. Trots att jag tuppade av en andra gång och sen fick hjälp att lägga mig ner igen med benen i högläge lyssnade folk på mig och ingen ringde ambulans. Antar att de var chockade som jag. Sen såg jag nog ut att må mycket bättre än vad jag gjorde. (jag ville givetvis inte vara någon gnällkärring :näsblod) Ibland vet man inte sitt eget bästa.
Killen som körde ville inte anmäla till sitt fb. Tids nog gjorde jag det själv. Idag snart 4 år senare håller de fortfarande på, men med vad kan man undra? Vända papper?

Jag fick ge upp hästarna och således sälja bägge mina tävlingspållar.
Jag är sjukskriven. Klarar inte av ett normalt jobb, klarar inte av en "normal" fritid. Utåt sett ser jag förmodligen ut som vem som helst, och har t.o.m. fått höra att jag är lat (människor är så snälla:va ). Jag får ont av ALLT jag gör. Önskar jag kunde nämna en syssla som inte ger mig värk. :mad:

Vad vill jag ha sagt med allt dravel då? Jo, med tanke på den tid en hästmänniska lägger på sin häst, och med tanke på den tid man lägger på sin motorcykel så tycker jag inte man riktigt kan jämföra de ur "vem som skadar sig mest" synpunkt. Fast jag kan ju ha fel.

Sen tycker jag att det är dravel att inte anmäla sin skada till sitt försäkringsbolag, man ska MINST iaf uppsöka en läkare så man har det på papper den dagen man får följder av den. Det tar TID ändå när man väl är tvungen..

Jag mår som jag gör för att jag inte tänkte efter före. Egentligen inte mer med det. Fast omställningen lär ta tid. Förmodligen längre än vad jag tror.:gnissla

Så använd huvudet! Vare sig försäkringen täcker eller du är krösus som inte behöver använda den, så är det inte roligt den dagen olyckan är framme med personskada. Då har det mindre roll om ryttare skadar sig oftare, vem som betalar eller vem som har bäst försäkring. Du vill bara bli frisk så att du får köra hoj igen.

/mina två kronor

(sorry för ett långt inlägg)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag sysslade mycket med fälttävlan förr, var med om en allvarlig olycka, då jag bröt 3 revben, fick axeln ur led och hjärnskakning. Självklart vurpades det ju fler ggr, men alla andra ggr blev jag bara allmänt blåslagen, inte så mycket mer med det.
Kört cross från och till sen jag var 7 år också. Fått 2 sprickor i revbenet, axeln ur led, en inre blödning och en muskel söndersliten...

De skulle ju självklart jämfört ridning med nån offroadåka i så fall, inte med gatåka!
Men i vilket fall är nog hästen farligare än en mc. Hästen har ju en egen vilja, det har ju inte motorcyklen.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag har klotat betydligt fler gånger på häst än på MC. Men fick jag välja mellan att gå i backen med 600 kg fullblod eller köra av vägen i 160 knyck så väljer jag nog det förstnämnda. Fart skadar mer än höjd.

Men i vilket fall är nog hästen farligare än en mc. Hästen har ju en egen vilja, det har ju inte motorcyklen.

Jag vill vända på det. En motorcykel protesterar inte när jag klöser upp den på bakan i 260 blås medans jag kör om på vägrenen, för den har ingen egen vilja. En häst lägger sig ofta i direkt hälsovådliga beslut från ryttaren. Försök rida in i en vägg, därefter försöker du köra MC in i en vägg. Hästens egen vilja räddar dig troligtvis.

Men nu klyver jag hårstrån.

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag har klotat betydligt fler gånger på häst än på MC. Men fick jag välja mellan att gå i backen med 600 kg fullblod eller köra av vägen i 160 knyck så väljer jag nog det förstnämnda. Fart skadar mer än höjd.

Jag vill vända på det. En motorcykel protesterar inte när jag klöser upp den på bakan i 260 blås medans jag kör om på vägrenen, för den har ingen egen vilja. En häst lägger sig ofta i direkt hälsovådliga beslut från ryttaren. Försök rida in i en vägg, därefter försöker du köra MC in i en vägg. Hästens egen vilja räddar dig troligtvis.

Men nu klyver jag hårstrån.

Allting beror ju på hur du ser det.. Hur ofta försöker man ens rida in i en vägg? :va Eller för den delen köra in i den....:confused:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Bumpar upp en nio år gammal och mycket intressant tråd.

Hur riskabelt är det att köra mc jämfört med andra fritidssyselsättningar? Finns ny data i frågan? Är det någon som vet hur stor andel utövare som skadas lindrigt respektive allvarligt och hur mycket lidande och hur stora kostnader det medför jämfört med skador uppkomna under segling, fotboll och innebandy?

Jag skulle tro att det finns mycket stora skillnader mellan olika grupper som kör motorcykel. En inte alltför djärv gissning är att sporthojar står för en mkt stor andel allvarliga olyckor. Någon som vet?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Fast om det är frågan om folkhälsa så finns det ju massor av alternativ som är mindre skadebehäftade än fotboll. Om en stor del valde dessa så skulle ju vinsten bli ännu högre.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Fast om det är frågan om folkhälsa så finns det ju massor av alternativ som är mindre skadebehäftade än fotboll. Om en stor del valde dessa så skulle ju vinsten bli ännu högre.
Det vet vi inte. Vad tänker du på för exempel? Vad skulle det få för konsekvenser om x antal barn, ungdomar och vuxna ägnade sig åt x istället för att spela fotboll?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Det vet vi inte. Vad tänker du på för exempel? Vad skulle det få för konsekvenser om x antal barn, ungdomar och vuxna ägnade sig åt x istället för att spela fotboll?

Nej det gör vi förstås inte men utan att ha någon statistik så jag tvivlar på att t.ex. simning och orientering är mer skadebehäftade/person än fotboll. Varenda käft som jag känner och spelar skadar sig titt som tätt.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Nej det gör vi förstås inte men utan att ha någon statistik så jag tvivlar på att t.ex. simning och orientering är mer skadebehäftade/person än fotboll. Varenda käft som jag känner och spelar skadar sig titt som tätt.

Det är väl rätt givet att det är högre skaderisk i en sport där man utövar närkamper med motståndare, än i en sport man utövar på egen hand, utan fysisk kontakt med andra.

---

Dock är det väl sällan stora skador det handlar om i fotboll, och överlag har jag svårt att förstå varför man lägger energi på att gnälla på sporter andra väljer att utöva. Då bör man ju definitivt inte vara negativ till att få den typen av kritik mot sig och sin sport.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring