Säkrare MC-Körning. [Tips(t)råd]

Inkräcktaren

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
TYRESÖ
Hoj
Suzuki Intruder 800
Jag kan bara instämma i att Broms och Kurvkursen är en mycket väl investerad peng. Och det gäller alla typer av hoj ( kör glidare själv ). Jag vart en klart mycket medvetnare hojåkare efter att ha vart med på den. Det var en bra återbäring på de pengarna i form av en MYCKET roliga hojåkning.
 

denkan89

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSR750
Det har skrivits en del tidigare om att prova på broms o kurv-kurser på bana osv. Har även läst en del om folk som nämner avrostningskurser. Vad gör man på sådana? Jag tog körkort i september förra året och köpte hoj i december. Har kört ca 15mil så här långt men man känner ju såklart sig lite ringrostig. Någon som kort skulle vilja beskriva de här kurserna? Vad gör man? bör man ha kört lite mer innan man kör broms o kurv?

Skitbra tråd!
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Det har skrivits en del tidigare om att prova på broms o kurv-kurser på bana osv. Har även läst en del om folk som nämner avrostningskurser. Vad gör man på sådana? Jag tog körkort i september förra året och köpte hoj i december. Har kört ca 15mil så här långt men man känner ju såklart sig lite ringrostig. Någon som kort skulle vilja beskriva de här kurserna? Vad gör man? bör man ha kört lite mer innan man kör broms o kurv?

Skitbra tråd!

Avrostning, Kort och gott är en kurs där det är fokus på dig och dina behov av träning. Det blir en hel del krypkörning, du får bromsträna plus lite annat. Du får även en riktigt kul dag och träffa andra hojåkare som är lika ringrostig som du.
BKK eller som det heter nu AK (avancerad kurs) det är så kul att du bara måste göra det.
http://www.youtube.com/watch?v=LpoQR_gDqBI&feature=player_embedded
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Det har skrivits en del tidigare om att prova på broms o kurv-kurser på bana osv. Har även läst en del om folk som nämner avrostningskurser. Vad gör man på sådana? Jag tog körkort i september förra året och köpte hoj i december. Har kört ca 15mil så här långt men man känner ju såklart sig lite ringrostig. Någon som kort skulle vilja beskriva de här kurserna? Vad gör man? bör man ha kört lite mer innan man kör broms o kurv?

Skitbra tråd!

Tycker att du kan börja med en avrostning och du hinner ändå köra ett par mil till. Kurserna börjar inte riktigt ännu.

Dessutom kan du ju glädja dig åt att du ser ut att bo mycket nära Knutstorp Ring, en av de trevligaste banor jag kört på i Södra Sverige. Först tittar du här. Där finns all info om storbanekurser och sedan här eftersom du bor rätt nära en av Knix-banorna med. Borde vara denna för dig.

För att se var och när avrostningarna hålls, kolla här, men jag tror att du skall hit.

Beskrivningar på vad man gör på de olika kurserna bör du hitta via länkarna, annars får du gärna höra av dig till mig eller någon av Skåne-instruktörerna. Du hittar deras adresser via länkarna.

Mycket nöje :) Du kommer inte att ångra det.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top