Sälja avställd mc?

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Dbs 21 vxl
Hej på er!

Är i säljartagen på min mc. Det ska komma en å kolla imorgon å ev köpa.
Hojjen är avställd. Ställer detta till några problem vid ägarbytet?

Mvh Niklas

Tommy.exe

Guest
Näe, han kan välja påställning i samband med ägarbyte. Alternativt att du ställer på den via nätet innan försäljning. Påställningsbevis skriver du åxå ut. Se till att den är försäkrad då bara så att du slipper strul med trafikförsäkringsföreningen.

Men han kanske inte ska få provköra försen du fått dollar?

MetalMadde

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
2007, Yamaha MT-03
Min hoj var avställd när jag köpte den och man bara kryssar i på ägarbyteslappen att den ska ställas på samtidigt. Det fungerade jättebra.
Dock är det trevligt med en försäkring på den så att köparen kan provköra..

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Hur man än vänder och vrider på det så kan den inte provköras eller köras hem för den delen, den kommer fortfarande behöva ställas på.. Lite oseriöst.

En påställning kan inte göras retroaktivt via ägarbytet utan den blir påställd den dagen transportstyrelsen behandlar ägarbytet. Tiden mellan försäljningsdagen och behandling av ägarbytet har man då kört en avställd hoj så länge inte tidigare ägare ställer på den.

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Finns en risk att försäkringsbolaget inte märker ägarbytet eftersom du har den avställd (hände för mig när jag sålde en eu-moped). Så kontakta dom när du såld hojen.

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Ingen för tillfället
oseriöst är bara förnamnet, se till att ställa på den om du nu vill sälja. Alternativt får du upplysa eventuella intressenter hur läget är, med den uppenbara risken att intresset svalnar...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om vederbörande vill köra hem hojen eller provköra så ställer man på via nätet, gäller direkt. Sen kan man göra ägarbyte hur mycket man vill. Jag ser inget problem i att ha den avställd - jag ser heller inget problem i att köpa en avställd hoj, det är enormt smidigt. Då hinner man leta försäkring ordentligt utan att Trafikförsäkringsföreningen tar en massa pengar av en.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Om vederbörande vill köra hem hojen eller provköra så ställer man på via nätet, gäller direkt. Sen kan man göra ägarbyte hur mycket man vill. Jag ser inget problem i att ha den avställd - jag ser heller inget problem i att köpa en avställd hoj, det är enormt smidigt. Då hinner man leta försäkring ordentligt utan att Trafikförsäkringsföreningen tar en massa pengar av en.

Kan bara hålla med.

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...

Jag har lite svårt att förstå det där.. Om nu jag köper din hoj och du ställer på den för att jag ska kunna köra hem den då är den ju påställd. Om du inte ställer på så skulle det innebära att jag skulle vara tvungen att köra hem en avställd hoj..

Varför ska man ha den avställd över huvudtaget när man ändå måste ställa på den?!

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
Jag har lite svårt att förstå det där.. Om nu jag köper din hoj och du ställer på den för att jag ska kunna köra hem den då är den ju påställd. Om du inte ställer på så skulle det innebära att jag skulle vara tvungen att köra hem en avställd hoj..

Varför ska man ha den avställd över huvudtaget när man ändå måste ställa på den?!

För att man måste ha trafikförsäkring om den är påställd....annars får man ett brev från transportstyrelsen med en rolig faktura i...

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
För att man måste ha trafikförsäkring om den är påställd....annars får man ett brev från transportstyrelsen med en rolig faktura i...

Det är vid det här laget allmänt känt, frågan var mer hur jag som köpare ska få hem hojen. Dvs. säljaren måste ställa på den och hojen förblir påställd tills ägarbytet har genomförts (4-5dagar efter köp antagligen)..

Säljaren och köparen är under dessa 4-5dagar skyldiga att ha hojen åtminstone trafikförsäkrade. När ägarbytet är genomfört får säljaren tillbaka de pengarna han lagt ut under dessa 4-5 dagar från sitt försäkringsbolag. Om köparen har missat att försäkra hojen redan från köpets datum får han skylla sig själv och får en trevlig faktura från trafikförsäkringsföreningen för de dagarna han har missat försäkra.

Att som det skrevs tidigare i tråden man vill ha tid för att hitta rätt försäkringsbolag känns inte genomtänkt. Jag är övertygad att 99% av alla hojköpare redan vet innan de ringer en säljare vilket försäkringsbolag som är billigast för det har man redan kollat upp. Det jag vill göra som nybliven ägare är att dra ut och köra inte vänta i några dagar med en avställd hoj utanför dörren tills ägarbytet har gått igenom.

Last edited:

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600

Vad är problemet när de tar typ två minuter o ställa på den?? sen är de upp till dig som köpare o fixa en egen försäkring. Problemet löst

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Så du tycker att alla som ska sälja sin hoj måste ha den påställd från dess att dem sätter ut sin annons tills att den blir såld?

Säljaren i det här fallet vill slippa betala dyr försäkring när han endå inte ska köra. Vill någon köpa den ( inte bara titta och smeka gummi ) så går det ju snabbt att ställa på och försäkra om köparen ny vill detta. ( säljaren slipper betala försäkring för att ägarbytet blir samma dag som påställning )

Kan verkligen inte se något oseriöst med att inte vilja kasta pengar på försäkringsbolagen i väntan på att någon eventuell köpare ska höra av sig.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Gå in på vilken bilfirma som helst och kolla upp bilarna de har till salu där. Kan garantera att varenda bil är avställd. De ställer av dem så fort de kan och ställer på när det behövs. Nu har de iof gröna plåtar att hänga på vid provkörningar så de har ju lite lättare.

Säljer man en vanlig gatmotorcykel privat så kan man såklart ha den avställd i väntan på svar på en annons och sen ställer man på via nätet när en spekulant vill provköra. Motorcykeln bör ju också vara besiktad så det inte är körförbud ändå. Ställer man på utan att ha försäkrat så får man skylla sig själv. Trafikförsäkringsföreningen är inte lätta att tas med :gnissla

Har man en gammal obesiktad skrothög eller racehoj står som man bara vill bli av med kan man såklart sälja den avställd men då blir ju intresset och priset därefter.

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Hoj
aprilia tuono r
Jag har sålt flera hojar som har varit avställda.Har aldrig haft en köpare som
tyckt att det är oseriöst.köparna har få reda på det innan dom kommit för att titta på hojen.Och har inte fått mindre betalt för det.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
1. Teckna valfri trafikförsäkring online.
2. Ställ på hojen. Påställningsavgiften är inte mycket att orda om.
3. Försäkringen upphör i samband med ägarbyte. Om du vill vara på den säkra sidan/inte vänta på att ägarbyte ska gå igenom, ställ av hojen online så fort köparen kommit hem och ring därefter upp försäkringsbolaget. Du kan då utnyttja ångerrätten som distans- och hemförsäljningslagen ger för att försäkringen ska upphöra, och om hojen är avställd när försäkringsbolaget slår in reg.numret lär de inte heller ta betalt för de få timmar hojen var påställd och hos dem försäkrad.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
1. Teckna valfri trafikförsäkring online.
2. Ställ på hojen. Påställningsavgiften är inte mycket att orda om.
3. Försäkringen upphör i samband med ägarbyte. Om du vill vara på den säkra sidan/inte vänta på att ägarbyte ska gå igenom, ställ av hojen online så fort köparen kommit hem och ring därefter upp försäkringsbolaget. Du kan då utnyttja ångerrätten som distans- och hemförsäljningslagen ger för att försäkringen ska upphöra, och om hojen är avställd när försäkringsbolaget slår in reg.numret lär de inte heller ta betalt för de få timmar hojen var påställd och hos dem försäkrad.

Problemet är väl i det här läget att man kan väl inte ställa av samma dag som man ställt på, har för mig att dom ändrade på det.

Men å andra sidan vad kostar en trafikförsäkring för en dag??

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jaså, är det så? Nåväl, en dag extra bör inte göra någon skillnad för försäkringsbolaget. Jag hade min påställd och försäkrad i 10 dagar i höstas, ställde av, utnyttjade ångerrätten och försäkringsbolaget bara strök försäkringen ur sitt register. Kan förvisso inte säga att det är en praktisk regel eller något, men så var det iaf för mig.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...